"זכות יסוד והחלטה אישית": תביעה נגד החוק האוסר הפלות באלבמה

לטענת התובעים, החוק שקובע כי מרגע גילוי דופק העובר אסור להפילו - אינו חוקתי, וכופה על נשים להמשיך בהיריון בניגוד לרצונן. התומכים, עם זאת, טוענים: "כל חיים הם מתנה קדושה מאלוהים"

Pro Choice Supporters Protest In Front Of The Alabama State House As Alabama State Senate Votes On The Strictest Anti Abortion bill In The United States At The Alabama Legislature In Montgomery
הפגנה נגד איסור הפלות באלבמה. "תצאו לי מהרחם" | צילום: רויטרס

לאחר הסערה סביב הצעת החוק באלבמה, האוסרת על נשים לבצע הפלה גם במקרים של אונס וגילוי עריות, אתמול (שישי) הוגשה תביעה פדרלית בדרישה מבית המשפט לחסום את החוק.

האיגוד האמריקני לחירויות אזרחיות ו-"Planned Parenthood", ארגון ללא מטרות רווח המסייע לבצע הפלות, הגישו את התביעה ובה טענו כי החוק לא חוקתי באופן מובהק והוא יפגע בנשים בכך שיכפה עליהן להמשיך בהיריון בניגוד לרצונן. "במשך יותר מ-46 שנים, החוק האמריקני הכיר בזכות היסוד לקבל החלטה חשובה, ואישית ביותר, אם לסיים היריון או לא", נכתב בתביעה. כמו כן, מנכ"ל האיגוד לחירויות אזרחיות, רנדל מרשל, הרגיע: "אל תטעו, הפלות נשארות, וישארו חוקיות באלבמה".

לכתבות נוספות בנושא >> 

"יום אפל": אלבמה העבירה החוק המחמיר ביותר נגד הפלות בארה"ב

הצעת חוק באלבמה: עד 99 שנות מאסר לנשים שמבצעות הפלות

בעקבות חוק נגד הפלות בג'ורג'יה: קריאה ל"שביתת מין" בארה"ב

March For Reproductive Freedom In Montgomery
צעדת מחאה באלבמה נגד החוק האוסר הפלות | צילום: רויטרס

ד"ר יאשיקה רובינזון, רופאה מיילדת שעושה הפלות ומשתתפת בתביעה, אמרה כי "החוק מבזה נשים, מעניש את מי שמספק הפלות, כמוני, ומלביש סטיגמה על שירותי בריאות חיוניים".

התומכים בחוק אמרו כי הם ציפו שיגישו תביעה נגדם, ככל הנראה הם יפסידו, אבל הם מקווים שהערעור יגיע לבית המשפט העליון – שתומך בחוק. כשחתם על הצו בשבוע שעבר, מושל אלבמה אמר כי "לתומכים הרבים בהצעת החוק, החקיקה הזו עומדת כצוואה לתושבי המדינה המאמינים בכל ליבם שכל חיים הם יקרים, וכל חיים הם מתנה קדושה מאלוהים".

Abortion Rights Campaigners Attend A Rally In New York
הפגנה נגד איסור הפלות באלבמה | צילום: רויטרס

כאמור, בתמיכת בית המשפט העליון בארצות הברית, אלבמה היא אחת ממספר מדינות שמרניות המבקשות להעביר חוק דומה. מושלים בקנטקי, מיסיסיפי, אוהיו וג'ורג'יה אישרו איסור הפלות לאחר גילוי פעימות הלב של העובר, מה שקורה בסביבות השבוע השישי להיריון. עם זאת, אך אחד מהחוקים עוד לא נכנס לתוקף, וכולם, ככל הנראה, ייחסמו על ידי בית המשפט.

March For Reproductive Freedom In Montgomery
מפגינה נגד איסור הפלות | צילום: רויטרס

כמו למשל במיסיסיפי, שם החוק עבר והיה צפוי להיכנס לתוקף בראשון ביולי. השופט הפדרלי קרלטון ריבס, שב-2018 ביטל הצעת חוק של איסור הפלות החל מהשבוע ה-15, שמע ביום חמישי את הטיעונים מעורכי הדין של הקליניקה היחידה במדינה שעושה הפלות. לטענתם, החוק יהיה יעיל למבקשים אותו ויבטל כמעט את כל ההפלות, מאחר ובדרך כלל פעילות לב מתחילה לפני שהנשים יודעות שהן בהיריון.

מנגד, עורכי הדין בפרקלטות המדינה אמרו שהחוק צריך לעבור כי הוא לא אוסר הפלות, אלא מציב מגבלה על מועד ביצוע ההליך. השופט ריבס כתב אתמול כי החוק החדש "מונה מנשים בחירה חופשית, שהיא מרכזית לכבוד האישי ועצמאות. פגיעה זו עולה על כל אינטרס של המדינה".

כאמור, החוק באלבמה, שאמור להיכנס לתוקפו בנובמבר,  קובע שלא ניתן לבצע הפלה מרגע תחילת הדופק של העובר, גם במקרים של אונס וגילוי עריות, ומאפשר לעשות זאת רק במקרה בו נשקפת סכנה בריאותית לאם התינוק. רופא שיבצע את הליך ההפלה עלול להישלח לתקופת מאסר – עד 99 שנים. אישה שתעבור הפלה תישא באחריות פילילית.

הסנאט באלבמה מורכב מרוב רפובליקני שהעניק רוח גבית לחוק אל מול ההתנגדות של המיעוט הדמוקרטי. חברת המפלגה הרפובליקנית, טרי קולינס, שיזמה את החקיקה, אמרה "החוק שלנו אומר שתינוק הנמצא ברחם הוא אדם". מנגד, הסנאטורית הדמוקרטית בובי סינגלטון טענה שהחוק "הופך רופאים לפושעים", וכי מדובר בניסיון של גברים "לומר לנשים מה לעשות עם הגוף שלהן".