"יום אפל": אלבמה העבירה החוק המחמיר ביותר נגד הפלות בארה"ב

הסנאט במדינה אישר חוק שקובע כי לא ניתן לסיים היריון גם במקרים של אונס וגילוי עריות, אלא רק במצב שבו נשקפת סכנה לבריאות האם. רופא שיבצע את ההליך הרפואי עלול להישלח ל-99 שנות מאסר

זמן צפייה: 02:06

הסנאט באלבמה העביר הלילה (רביעי) את החוק המחמיר ביותר נגד הפלות בארצות הברית. החוק, שעבר ברוב של 25 תומכים מול שישה מתנגדים, אוסר על הפלות גם במקרים של אונס וגילוי עריות, ומאפשר לערוך הפלה רק במקרה בו נשקפת סכנה בריאותית לאם התינוק. רופא שיבצע הליך הפלה עלול להישלח לתקופת מאסר ממושכת שעלולה להגיע עד 99 שנים. נוסף על כך, אישה שתעבור הפלה תישא באחריות פלילית.

החוק עדיין לא אושר ובשלב הבא יגיע לידיה של מושלת אלבמה קיי אייבי, שתהווה את החותמת הסופית שלו במדינה. החוק, כצפוי, גרר סערה ציבורית וישנן קבוצות התומכות בהפלות שהתחייבו לנקוט באמצעים משפטיים, בהם פנייה לבית המשפט הפדרלי, כדי להפילו. יוזמי החוק צופים כי הוא ייפסל כבר בערכאות הנמוכות, אך מקווים שיגיע לפתחי בית המשפט העליון.

הפגנות מחאה נגד הפלות במדינת אלבמה
הפגנות מחאה נגד הפלות במדינת אלבמה | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בנושא:

בעקבות חוק נגד הפלות בג'ורג'יה: קריאה ל"שביתת מין" בארה"ב

צו מניעה נגד יוזמת טראמפ: מרפאות ימשיכו להפנות נשים להפלות

מרואנדה ועד לישראל: המאבק העולמי לזכות האישה להפלה

הסנאט באלבמה מורכב מרוב רפובליקני שהעניק רוח גבית לחוק אל מול ההתנגדות של המיעוט הדמוקרטי. חברת המפלגה הרפובליקנית, טרי קולינס, שיזמה את החקיקה, אמרה "החוק שלנו אומר שתינוק הנמצא ברחם הוא אדם". מנגד, הסנאטורית הדמוקרטית בובי סינגלטון טענה שהחוק "הופך רופאים לפושעים", וכי מדובר בניסיון של גברים "לומר לנשים מה לעשות עם הגוף שלהן".

הארגון הלאומי לנשים בארצות הברית כינה את החוק באלבמה "בלתי-חוקתי", והוסיף כי מדובר במאמץ של מועמדים שידועים בעמדתם נגד הפלות לגייס תמיכה פוליטית לקראת הבחירות הקרובות. מנכ"לית ארגון "הורות מתוכננת" אמרה: "זהו יום אפל לנשים באלבמה ובכל רחבי הארץ".

אליסה מילאנו
אליסה מילאנו | צילום: רויטרס

הצעת החוק האחרונה מהווה חלק מגל חקיקה נגד-הפלות במדינות שנשלטות על ידי המפלגה הרפובליקנית ברחבי ארצות הברית. על פי ארגון המחקר "מכון גוטמכר", חקיקה שנועדה להגביל הפלות הונהגה ב-16 מתוך 50 מדינות בשנה החולפת.

בשבוע שעבר עבר בג'ורג'יה חוק האוסר על הפלה החל מהרגע שיש דופק לעובר, מה שקורה בדרך כלל בשלב מאוד מוקדם של ההיריון – סביב השבוע החמישי או השישי. בעקבות החוק הציעה השחקנית אליסה מילאנו לפתוח בשביתת מין, ושיגרה מסר לגברים: "כל עוד אתם לוקחים לנו את הבחירות שלנו, אנחנו ניקח את שלכם ולא נסכים לקיים יחסי מין".

אישה מפגינה נגד הפלות בארצות הברית
אישה מפגינה נגד הפלות בארצות הברית | צילום: getty images