שוודיה הודיעה: נפסיק את חקירת האונס נגד מייסד ויקיליקס

פרקליטות המדינה פרסמה כי לאחר בחינה מחודשת של העדויות והיחלשותן של הראיות, הוחלט לסגור את תיק האונס נגד ג'וליאן אסאנג' - שמוחזק במעצר בבריטניה לאחר שלא הופיע לבית המשפט

זמן צפייה: 00:55

שוודיה: פרקליטות המדינה הודיעה היום (שלישי) כי היא מפסיקה את חקירת מקרה האונס, שבו נחשד מייסד אתר ויקיליקס ג'וליאן אסאנג', שמוחזק במעצר בבריטניה. על פי הודעת הרשויות בשוודיה, "לאחר בחינה מחדש של העדויות, הוחלט לחדול את המחקירה המקדימה. זאת בעקבות החלשותן של הריאיות בעקבות הזמן הרב שעבר מאז האירוע". התביעה הוסיפה גם כי כחלק מהחקירה נגבו עדויות משבעה אנשים.

לפני כחצי שנה הודיעה התביעה בשוודיה על פתיחה מחדש של חקירת האונס שהתנהלה נגד ג'וליאן אסאנג'. זאת, לאחר שהתיק נסגר בשנה שעברה, בשל התבצרותו של מייסד אתר ההדלפות בשגרירות הבריטית. עורך דינו של אסאנג' התייחס לפתיחה המחודשת של התיק, וטען כי הוא מופתע מההחלטה. לדבריו, פתיחת החקירה מהווה "מבוכה" לשוודיה. עוד הדגיש כי אסאנג' מעוניין לסייע בחקירה, אך מפחד מהסגרתו לארה"ב.

לכתבות נוספות בחדשות 13>>

אחרי 3 שנים בשבי: אוסטרלי ואמריקני שוחררו בעסקה עם הטאליבן

בית המשפט דחה את ערעור דוברי נתניהו נגד חיפוש בניידים שלהם

תיעוד: שוטרים מחלצים ילדה שנחטפה והתחבאה בסל כביסה

ג'וליאן אסאהג', מייסד ויקיליקס
ג'וליאן אסאהג' מייסד ויקיליקס | צילום: רויטרס

כאמור, אסאנג' נעצר בחודש שעבר בבריטניה בגין אי הופעה לבית משפט, העבירה היחידה שנותרה בתוקף מאישומי עבירות המין שעמדו נגדו בעבר. לאחר מעצרו, פרקליטה של הבחורה השוודית שטענה כי אסאנג' ביצע בה עבירות מין אמר כי בכוונתם לעשות כל שניתן על מנת לפתוח שוב את החקירה נגדו.

כמה שבועות לפני כן, נשלח אסאנג' ל-50 שבועות מאסר בגין הפרת תנאי שחרורו בערבות - זאת, חודש לאחר שנעצר בשגרירות אקוודור בלונדון. אסאנג' מצא מקלט בשגרירות ב-2012 במטרה להימנע מהבאתו לשוודיה בגין אותן האשמות נגדו על תקיפה מינית, אותן הכחיש בתוקף.

מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג'
מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' | צילום: רויטרס

במכתב שקרא בפני יושבי האולם, אמר אסאנג' כי "מצא את עצמו נאבק בנסיבות קשות", והתנצל בפני האנשים "שחושבים שהוא זלזל בהם": "עשיתי מה שבזמנו חשבתי שיהיה נכון לעשות, או את הדבר היחיד אולי שיכולתי לעשות", אמר.

השופטת דבורה טיילור אמרה לאסאנג' בעת מתן גזר הדין כי מדובר בעבירה חמורה מאוד: "כשהתחבאת בשגרירות, מנעת דרך להשיג אותך באופן מכוון, כל זאת בזמן שאתה ממשיך את שהייתך בבריטניה".

מייסד ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג' מגיע לבית המשפט בלונדון
מייסד ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג' מגיע לבית המשפט בלונדון | צילום: רויטרס

כאמור, המשטרה הבריטית עצרה בתחילת אפריל את מייסד וויקיליקס לאחר שבע שנים שבהן שהה בשגרירות אקוודור בלונדון, שהעניקה לו מקלט מדיני מאז 2012. המעצר נעשה בתיאום עם ממשלת אקוודור לאחר שזו ביטלה את המקלט שהעניקה לאסאנג' ושללה לו את האזרחות. עורך דינו של אסאנג' טען כי מרשו נעצר בהתאם לבקשת הסגרה מארה"ב, כמו גם בגין עבירה על חוקי המעצר של בריטניה.

לאחר המעצר, אסאנג' הובא לבית המשפט בלונדון, שם השופט קבע כי הוא אשם בעבירת הפרת תנאי הערבות שלו – עבירה זניחה שהיוותה את הבסיס לצו המעצר הראשון. כמו כן, השופט קבע כי לאסאנג' יהיה שימוע נוסף באמצעות וידאו בתחילת חודש מאי, ואמר כי לארצות הברית יש עד ה-12 ביוני להגיש את מסמכי ההסגרה. מדובר בעבירה שנחשבת קלה יחסית, אך החשש של אסאנג' הוא מפני הסגרה לארה"ב, שם מתנהלת חקירה נגד אתר ההדלפות שייסד.