בגין אי התייצבות לפני שופט: 50 שבועות מאסר למייסד ויקיליקס

גזר הדין ניתן לג'וליאן אסאנג' לאחר שהורשע בהפרת תנאי שחרורו בערבות, כשנכנס לבקש מקלט בשגרירות אקוודור לפני כמעט שבע שנים ב-2012

זמן צפייה: 00:55

מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג', נשלח היום ל-50 שבועות מאסר בגין הפרת תנאי שחרורו בערבות - זאת, חודש לאחר שנעצר בשגרירות אקוודור בלונדון. אסאנג' מצא מקלט בשגרירות ב-2012 במטרה להימנע מהבאתו לשבדיה בגין האשמות נגדו על תקיפה מינית, אותן הכחיש בתוקף.

במכתב שקרא בפני יושבי האולם, אמר אסאנג' כי "מצא את עצמו נאבק בנסיבות קשות", והתנצל בפני האנשים "שחושבים שהוא זלזל בהם": "עשיתי מה שבזמנו חשבתי שיהיה נכון לעשות, או את הדבר היחיד אולי שיכולתי לעשות", אמר.

השופטת דבורה טיילור אמרה לאסאנג' בעת מתן גזר הדין כי מדובר בעבירה חמורה מאוד: "כשהתחבאת בשגרירות, מנעת דרך להשיג אותך באופן מכוון, כל זאת בזמן שאתה ממשיך את שהייתך בבריטניה".

אסאנג' נעצר
אסאנג' נעצר | צילום: Ruptly International video news agency

כזכור, המשטרה הבריטית עצרה בתחילת החודש את אסאנג׳, לאחר שבע שנים שבהן שהה בשגירות אקוודור בלונדון, שהעניקה לו מקלט מדיני מאז 2012. המעצר נעשה בתיאום עם ממשלת אקוודור לאחר שזו ביטלה את המקלט שהעניקה לאסאנג' ושללה לו את האזרחות. עורך דינו של אסאנג' טען כי מרשו נעצר בהתאם לבקשת הסגרה מארה"ב, כמו גם בגין עבירה על חוקי המעצר של בריטניה.

לאחר המעצר, אסאנג' הובא לבית המשפט בלונדון, שם השופט קבע כי הוא אשם בעבירת הפרת תנאי הערבות שלו – עבירה זניחה שהיוותה את הבסיס לצו המעצר הראשון. כמו כן, השופט קבע כי לאסאנג' יהיה שימוע נוסף באמצעות וידאו בתחילת חודש מאי, מה שאירע היום, ואמר כי לארצות הברית יש עד ה-12 ביוני להגיש מסמכי ההסגרה.

על פי המשטרה, אסאנג' נעצר בשגרירות בגין עבירת אי הופעה לבית משפט, העבירה היחידה שנותרה בתוקף מאישומי עבירות המין שעמדו נגדו בעבר. מדובר בעבירה שנחשבת קלה יחסית, אך החשש של אסאנג' הוא מפני הסגרה לארה"ב, שם מתנהלת חקירה נגד אתר ההדלפות. אסאנג' נלקח למעצר בתחנת המשטרה המרכזית בלונדון, ושם יישאר עד למועד משפטו. בריטניה הבטיחה לאקוודור כי הוא לא יגורש למדינה שבה עלול להיות מוטל עליו עונש מוות.

מייסד ויקליקס, ג'וליאן אסאנג', עצור | צילום: Getty Images

פרקליטה של הבחורה השוודית שטענה כי אסאנג' ביצע בה עבירות מין אמר כי בכוונתם לעשות כל שניתן על מנת לפתוח שוב את החקירה נגדו, לאחר שהתיק נסגר בשנה שעברה.

נשיא אקוודור הצהיר כי "מדינתנו היא נדיבה ובעלת ידיים פתוחות. אנחנו מכבדים את החוק הבין-לאומי. הבטחה או ביטול של הענקת מקלט מדיני היא זכות ריבונית של אקוודור. ההתנהגות האגרסיבית של אסאנג' והאמירות העוינות של החברה שלו כלפי אקוודור הביאו לביטול המקלט שניתן לו".