לאחר שנה: שוודיה פתחה מחדש את תיק האונס נגד מייסד ויקיליקס

פרקליטו של ג'וליאן אסאנג' הצהיר כי הוא מופתע מההחלטה לחדש את החקירה. לדבריו, מדובר ב"מבוכה" לסטוקהולם. הסנגור הוסיף כי מרשו ישתף פעולה עם חוקריו - ושהוא חושש מפני הסגרה לארה"ב

מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' | צילום: רויטרס

התביעה בשוודיה הודיעה היום (שני) על פתיחה מחדש של חקירת האונס שהתנהלה נגד ג'וליאן אסאנג', מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס שנעצר בחודש שעבר. זאת, לאחר שהתיק נסגר בשנה שעברה, בשל התבצרותו של אסאנג' בשגרירות הבריטית.

עורך דינו של אסאנג' התייחס לפתיחה המחודשת של התיק, וטען כי הוא מופתע מההחלטה. לדבריו, פתיחת החקירה מהווה "מבוכה" לשוודיה. עוד הדגיש כי אסאנג' מעוניין לסייע בחקירה, אך מפחד מהסגרתו לארה"ב.

כאמור, אסאנג' נעצר בחודש שעבר בבריטניה בגין אי הופעה לבית משפט, העבירה היחידה שנותרה בתוקף מאישומי עבירות המין שעמדו נגדו בעבר. לאחר מעצרו, פרקליטה של הבחורה השוודית שטענה כי אסאנג' ביצע בה עבירות מין אמר כי בכוונתם לעשות כל שניתן על מנת לפתוח שוב את החקירה נגדו.

עוד בחדשות 13:

בגין אי התייצבות לפני שופט: 50 שבועות מאסר למייסד ויקיליקס

אחרי שבע שנים בשגרירות בלונדון: נעצר מייסד ויקיליקס • תיעוד

"מייסד ויקיליקס נעצר בשל פרסום תמונה מביכה של נשיא אקוודור"

shet.tv/image/upload/v1554978319/%D7%90%D7%A1%D7%90%D7%A0%D7%92-%D7%A0%D7%A2%D7%A6%D7%A8_lzx56v.png" name="אסאנג\' נעצר" desc="אסאנג\' נעצר" credit="Ruptly International video news agency" ratio="1.65"]

לפני כשבועיים נשלח אסאנג' ל-50 שבועות מאסר בגין הפרת תנאי שחרורו בערבות - זאת, חודש לאחר שנעצר בשגרירות אקוודור בלונדון. אסאנג' מצא מקלט בשגרירות ב-2012 במטרה להימנע מהבאתו לשבדיה בגין האשמות נגדו על תקיפה מינית, אותן הכחיש בתוקף.

במכתב שקרא בפני יושבי האולם, אמר אסאנג' כי "מצא את עצמו נאבק בנסיבות קשות", והתנצל בפני האנשים "שחושבים שהוא זלזל בהם": "עשיתי מה שבזמנו חשבתי שיהיה נכון לעשות, או את הדבר היחיד אולי שיכולתי לעשות", אמר.

השופטת דבורה טיילור אמרה לאסאנג' בעת מתן גזר הדין כי מדובר בעבירה חמורה מאוד: "כשהתחבאת בשגרירות, מנעת דרך להשיג אותך באופן מכוון, כל זאת בזמן שאתה ממשיך את שהייתך בבריטניה".

מייסד ויקליקס, ג'וליאן אסאנג', עצור | צילום: Getty Images

כאמור, המשטרה הבריטית עצרה בתחילת אפריל את מייסד וויקיליקס לאחר שבע שנים שבהן שהה בשגרירות אקוודור בלונדון, שהעניקה לו מקלט מדיני מאז 2012. המעצר נעשה בתיאום עם ממשלת אקוודור לאחר שזו ביטלה את המקלט שהעניקה לאסאנג' ושללה לו את האזרחות. עורך דינו של אסאנג' טען כי מרשו נעצר בהתאם לבקשת הסגרה מארה"ב, כמו גם בגין עבירה על חוקי המעצר של בריטניה.

לאחר המעצר, אסאנג' הובא לבית המשפט בלונדון, שם השופט קבע כי הוא אשם בעבירת הפרת תנאי הערבות שלו – עבירה זניחה שהיוותה את הבסיס לצו המעצר הראשון. כמו כן, השופט קבע כי לאסאנג' יהיה שימוע נוסף באמצעות וידאו בתחילת חודש מאי, ואמר כי לארצות הברית יש עד ה-12 ביוני להגיש את מסמכי ההסגרה. מדובר בעבירה שנחשבת קלה יחסית, אך החשש של אסאנג' הוא מפני הסגרה לארה"ב, שם מתנהלת חקירה נגד אתר ההדלפות שייסד.