פרס נובל לספרות למשוררת האמריקנית היהודייה לואיז גליק

הפרס היוקרתי הוענק ללואיז בת ה-77, שבעבר זכתה גם בפוליצר. במשך השנים, פרסמה המשוררת 11 ספרי שירה, כמה מהם תורגמו לעברית. "קול פואטי שאי אפשר לטעות בו - יפה בפשטותו"

זמן צפייה: 00:27

פרס נובל לספרות הוענק היום (חמישי) למשוררת האמריקנית היהודייה לואיז גליק. "הפרס הוענק לה עבור קולה הפואטי שאי אפשר לטעות בו, היפה בפשטותו, ושהופך את הקיום האינדיבידואלי לאוניברסלי", מסרה ועדת הפרס.

גליק בת ה-77, שמלמדת באוניברסיטאות ייל ובוסטון, זכתה בעבר גם בפרס פוליצר היוקרתי ובפרס הספר הלאומי. בין היתר, פרסמה המשוררת 11 ספרי שירה, כמה מהם תורגמו לעברית. בין ספריה הידועים: "בכורה", "הגן", "ניצחון אכילס", ו"איריס הבר" - עליו זכתה בפוליצר.

הנשיא אובמה מעניק ללואיז גליק מדליה בשנת 2015 | צילום: רויטרס

עוד בחדשות 13:

זוכות פרס נובל בכימיה: שתי חוקרות שפיתחו שיטה לעריכת הגנום

זוכי פרס נובל לפיזיקה: שלושה חוקרי גלקסיה ומבנה חורים שחורים

זוכי פרס נובל לרפואה: שלושה חוקרים שגילו את נגיף הפטיטיס סי

אתמול, כזכור, ועדת פרס נובל פרסמה את שמות הזוכות בפרס נובל לכימיה - עמנואל שרפנטייה הצרפתייה וג'ניפר דאודנה האמריקנית, שפיתחו שיטה לעריכת הגנום. שתי הביוכימאיות פיתחו טכנולוגיה המאפשרת למדענים לבצע שינויים ב-DNA באופן שיאפשר ריפוי מחלות גנטיות.

יום קודם לכן, זכו בפרס נובל לפיזיקה רוג'ר פנרוז האנגלי, שקיבל חצי מהפרס, וריינהרד גנזל הגרמני ואנדראה גז האמריקנית שקיבלו את החצי השני. פנרוז יקבל את הפרס עבור "התגלית לפיה מבנה חור שחור הינו תחזית מוצקה לתיאוריית היחסות הכללית". גנזל וגז זכו הודות לכך שגילו אובייקט דחוס ענקי במרכז הגלקסיה". פנרוז זכה בפרס וולף ב-1988, יחד עם סטיבן הוקינג.

זוכי פרס נובל לפיזיקה לשנת 2020 | צילום: רויטרס

פרס נובל לרפואה חולק ביום שני להארווי ג'יי אלטר, מיקל האוטון וצ'רלס רייס, שלושה חוקרים מארה"ב ומבריטניה שגילו את נגיף הפטיטיס סי. על אף שכל העולם, וביתר שאת עולם הרפואה, עסק השנה בקורונה ובניסיון לאתר חיסון לנגיף, הסבירו בוועדה כי הפרס לא הוענק השנה על נושא זה, בשל העובדה שלרוב הפרס מוענק שנים או אף עשורים לאחר הגילוי.

האוטון השתמש באסטרטגיה, שלא נוסתה לפני לכן, ובאמצעותה הצליח לבודד את הגנום של הנגיף החדש שנקרא "הפטיטיס C". רייס סיפק את ההוכחה הסופית לכך שנגיף זה עלול לגרום למחלת הצהבת ואילו אלטר הוכיח שנגיף שלא היה מוכר קודם לכן הוא גורם שכיח למחלת צהבת כרונית.