זוכי פרס נובל לרפואה: שלושה חוקרים שגילו את נגיף הפטיטיס סי

ג'יי אלטר, מיקל האוטון וצ'רלס רייס יקבלו את הפרס לאחר שגילו את הנגיף שעלול לגרום לנזק משמעותי בכבד. "תגליתם הצילה את חייהם של מיליונים" • בהמשך השבוע יוכרזו יתר הזוכים בפרס נובל

זמן צפייה: 00:27

הזוכים בפרס נובל לרפואה לשנת 2020 הם הארווי ג'יי אלטר, מיקל האוטון וצ'רלס רייס, שלושה חוקרים מארה"ב ומבריטניה שגילו את נגיף הפטיטיס סי. על אף שכל העולם, וביתר שאת עולם הרפואה, עסק השנה בקורונה ובניסיון לאתר חיסון לנגיף, הסבירו בוועדה כי הפרס לא הוענק השנה על נושא זה, בשל העובדה שלרוב הפרס מוענק שנים או אף עשורים לאחר הגילוי.

האוטון השתמש באסטרטגיה, שלא נוסתה לפני לכן, ובאמצעותה הצליח לבודד את הגנום של הנגיף החדש שנקרא "הפטיטיס C". רייס סיפק את ההוכחה הסופית לכך שנגיף זה עלול לגרום למחלת הצהבת ואילו אלטר הוכיח שנגיף שלא היה מוכר קודם לכן הוא גורם שכיח למחלת צהבת כרונית. 

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

גרסת גילה גמליאל: עשויה לטעון כי יש לה ולבעלה דירה בטבריה

קורונה מול שפעת במספרים: ההבדל בין הנגיף החדש – למחלה שהכרנו

דיווח בארה"ב: טראמפ ידע שנדבק בקורונה – והסתיר את המידע

הארווי ג'יי אלטר, מיקל האפטון, צ'רלס רייס, זוכי פרס נובל לרפואה
הארווי ג'יי אלטר, מיקל האפטון, צ'רלס רייס, זוכי פרס נובל לרפואה

בנימוקיה של ועדת הפרס נכתב: "לפני עבודתם, הגילוי של הנגיפים הפטיטיס A ו-B היו שלבים קריטיים קדימה, הגילוי של הפטיטיס C חשף את הסיבה ליתר המחלות הכרוניות ואפשר בדיקות דמים ותרופות חדשות שהצילו את חייהם של מיליונים ברחבי העולם".

ארגון הבריאות העולמי מעריך שישנם למעלה מ-70 מיליון מקרי הפטיטיס סי בעולם, ומקרים רבים נוספים לא מאובחנים. הנגיף, שעלול לגרום לנזק משמעותי בכבד, אחראי למותם של כ-400 אלף בני אדם בשנה.

הפטיטיס C
הפטיטיס C

ההכרזה על פרס נובל לרפואה היא הראשונה מבין שישה פרסי נובל שיוכרזו בהמשך השבוע. מחר יוענק הפרס בפיזיקה, ביום רביעי בכימיה, בחמישי בספרות, ביום שישי פרס נובל לשלום וביום שני כלכלה.

כזכור, בשנה שעבר קיבלו את הפרס שלושה מדענים בשל תגליות על הדרך שבה תאים בגוף מסתגלים לזמינות או אי זמינות של חמצן. השלושה הם פרופ' וויליאם ג' קאלין, אמריקני בן 61 מאוניברסיטת הרווארד, ד"ר פיטר ג' ראטקליף בריטי בן 65 מאוניברסיטת אוקספורד, ופרופ' גרג ל' סמנזה, אמריקני בן 63. בוועדת הפרס נכתב אז כי "תגליותיהם של השלושה חושפות את המנגנון של אחד מתהליכי ההסתגלות החיוניים ביותר לחיים".