זוכי פרס נובל לפיזיקה: שלושה חוקרי גלקסיה ומבנה חורים שחורים

ועדת הפרס הכריזה כי לרוג'ר פנרוז יוענק מחציתו עבור תגליתו בנושא מבנה החור השחור. ריינהרד גנזל הגרמני ואנדראה גז האמריקנית יקבלו את החצי השני עבור גילוי אובייקט דחוס במרכז הגלקסיה

זמן צפייה: 00:27

ועדת פרס נובל פרסמה היום (שלישי) את שמות הזוכים שיחלקו בפרס נובל לפיזיקה -  רוג'ר פנרוז האנגלי, יקבל חצי מהפרס, וריינהרד גנזל הגרמני ואנדראה גז האמריקנית יקבלו את החצי השני.

פנרוז יקבל את הפרס עבור "התגלית לפיה מבנה חור שחור הינו תחזית מוצקה לתיאוריית היחסות הכללית". גנזל וגז זכו הודות לכך שגילו אובייקט דחוס ענקי במרכז הגלקסיה". פנרוז זכה בפרס וולף ב-1988, יחד עם סטיבן הוקינג.

 

כזכור, אתמול פורסמו שמות הזוכים בפרס נובל לרפואה לשנת 2020 - הארווי ג'יי אלטר, מיקל האוטון וצ'רלס רייס, שלושה חוקרים מארה"ב ומבריטניה שגילו את נגיף הפטיטיס סי. על אף שכל העולם, וביתר שאת עולם הרפואה, עסק השנה בקורונה ובניסיון לאתר חיסון לנגיף, הסבירו בוועדה כי הפרס לא הוענק השנה על נושא זה, בשל העובדה שלרוב הפרס מוענק שנים או אף עשורים לאחר הגילוי.

זוכי פרס נובל לפיזיקה לשנת 2020 | צילום: רויטרס

האוטון השתמש באסטרטגיה, שלא נוסתה לפני לכן, ובאמצעותה הצליח לבודד את הגנום של הנגיף החדש שנקרא "הפטיטיס C". רייס סיפק את ההוכחה הסופית לכך שנגיף זה עלול לגרום למחלת הצהבת ואילו אלטר הוכיח שנגיף שלא היה מוכר קודם לכן הוא גורם שכיח למחלת צהבת כרונית. 

הארווי ג'יי אלטר, מיקל האפטון, צ'רלס רייס, זוכי פרס נובל לרפואה
הארווי ג'יי אלטר, מיקל האפטון, צ'רלס רייס, זוכי פרס נובל לרפואה

בנימוקיה של ועדת הפרס נכתב: "לפני עבודתם, הגילוי של הנגיפים הפטיטיס A ו-B היו שלבים קריטיים קדימה, הגילוי של הפטיטיס C חשף את הסיבה ליתר המחלות הכרוניות ואפשר בדיקות דמים ותרופות חדשות שהצילו את חייהם של מיליונים ברחבי העולם".