זוכות פרס נובל בכימיה: שתי חוקרות שפיתחו שיטה לעריכת הגנום

הוועדה הודיעה כי הפרס יוענק לעמנואל שרפנטייה הצרפתייה וג'ניפר דאודנה האמריקנית. השתיים פיתחו טכנולוגיה המאפשרת למדענים לבצע שינויים ב-DNA באופן שיאפשר ריפוי מחלות גנטיות

זמן צפייה: 00:27

ועדת פרס נובל פרסמה היום (רביעי) את שמות הזוכות  בפרס נובל לכימיה - עמנואל שרפנטייה הצרפתייה וג'ניפר דאודנה האמריקנית, שפיתחו שיטה לעריכת הגנום. שתי הביוכימאיות פיתחו טכנולוגיה המאפשרת למדענים לבצע שינויים ב-DNA באופן שיאפשר ריפוי מחלות גנטיות.

עוד בחדשות 13:

זוכי פרס נובל לפיזיקה: שלושה חוקרי גלקסיה ומבנה חורים שחורים

זוכי פרס נובל לרפואה: שלושה חוקרים שגילו את נגיף הפטיטיס סי

זוכות פרס הנובל בכימיה, עמנואל שרפנטייה וג'ניפר דאודנה
זוכות פרס הנובל בכימיה, עמנואל שרפנטייה וג'ניפר דאודנה | צילום: רויטרס

אתמול פרסמה הוועדה את שמות הזוכים שיחלקו בפרס נובל לפיזיקה - רוג'ר פנרוז האנגלי, יקבל חצי מהפרס, וריינהרד גנזל הגרמני ואנדראה גז האמריקנית יקבלו את החצי השני.

פנרוז יקבל את הפרס עבור "התגלית לפיה מבנה חור שחור הינו תחזית מוצקה לתיאוריית היחסות הכללית". גנזל וגז זכו הודות לכך שגילו אובייקט דחוס ענקי במרכז הגלקסיה". פנרוז זכה בפרס וולף ב-1988, יחד עם סטיבן הוקינג.

זוכי פרס נובל לפיזיקה לשנת 2020 | צילום: רויטרס

יום קודם לכן פורסמו שמות הזוכים בפרס נובל לרפואה לשנת 2020 - הארווי ג'יי אלטר, מיקל האוטון וצ'רלס רייס, שלושה חוקרים מארה"ב ומבריטניה שגילו את נגיף הפטיטיס סי. על אף שכל העולם, וביתר שאת עולם הרפואה, עסק השנה בקורונה ובניסיון לאתר חיסון לנגיף, הסבירו בוועדה כי הפרס לא הוענק השנה על נושא זה, בשל העובדה שלרוב הפרס מוענק שנים או אף עשורים לאחר הגילוי.

האוטון השתמש באסטרטגיה, שלא נוסתה לפני לכן, ובאמצעותה הצליח לבודד את הגנום של הנגיף החדש שנקרא "הפטיטיס C". רייס סיפק את ההוכחה הסופית לכך שנגיף זה עלול לגרום למחלת הצהבת ואילו אלטר הוכיח שנגיף שלא היה מוכר קודם לכן הוא גורם שכיח למחלת צהבת כרונית.