מהגוש הסובייטי ועד טראמפ: הקשר הסבוך של מוסקבה ופיונגיאנג

הקשר בין קוריאה הצפונית לרוסיה ידע עליות ומורדות: מתמיכתו של סטלין במלחמת קוריאה שגבתה חייהם של מיליונים ועד ביטול התמיכה לאחר התפרקות ברית המועצות

זמן צפייה: 01:56

פגישה היסטורית וראשונה התקיימה אתמול (חמישי) בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לשליט קוריאה הצפונית קים ז'ונג און. השניים דנו בפגישתם במצב חצי האי הקוריאני – נושא בו רוסיה מעורבת מאז הקמתה של קוריאה הצפונית לאחר מלחמת העולם השנייה. עד תום המלחמה נשלטו שתי הקוריאות על ידי האימפריה היפנית, ולאחר כניעתה חולק השטח בין הסובייטים בצפון חצי האי לאמריקנים בחלקו הדרומי.

בתמיכה סובייטית, עלה לשלטון בפיונגיאנג קים איל סונג – מפקד כוח גרילה שלחם ביפנים וסבו של מנהיג המדינה הנוכחי. בשנת 1950 הצליח קים איל סונג לשכנע את מי שהיה אז שליט ברית המועצות, ג'וזף סטלין, לצאת לפעולה לאיחוד הקוריאות והבטיח כי המערכה תניב ניצחון מהיר וסוחף. בחודש יוני של אותה שנה פתח צבא קוריאה הצפונית במתקפת פתע על המדינה הדרומית, מהלך שהוביל להתערבות מאסיבית של כוחות אמריקנים וסינים, ולמערכה ממושכת בת שלוש שנים שגבתה את חייהם של מיליונים.

עוד בחדשות 13:

פסגה היסטורית: פוטין וקים נפגשו ברוסיה

דיווח: קוריאה הצפונית נערכת לשיגור טיל; טראמפ: "אהיה מאוכזב"

"נדון ביחסים בינינו": קים הגיע לרוסיה לקראת פגישתו עם פוטין

פגישה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיג קוריאה הצפונית קים ז'ונג און
פגישה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומנהיג קוריאה הצפונית קים ז'ונג און | צילום: רויטרס

על אף שהקשר בין שתי המדינות ידע עליות ומורדות לאורך השנים, עד 1991 תמכה ברית המועצות בקוריאה הצפונית והעניקה לה סיוע צבאי וחבילות מזון שהיו הכרחיים להישרדות הכלכלה של פיונגיאנג. עם נפילת הגוש הסובייטי, נשיא רוסיה בוריס ילצין נשא פניו אל ארצות הברית וחיזק את הקשרים עם סיאול הדמוקרטית. ללא תמיכת רוסיה, הייתה כלכלתה של קוריאה הצפונית בסכנת קריסה, וקים איל סונג פנה לסין לקבלת סיוע.

לאחר עלייתו לשלטון ברוסיה בשנת 2000, פעל פוטין לשיקום הקשרים עם פיונגיאנג, ועוד באותה שנה נפגש עם קים ז'ונג איל – הדור השני למשפחת השלטון בקוריאה הצפונית. הפגישה היוותה מסר למערב כי רוסיה מעוניינת לשוב לבריתות המסורתיות שלה. בשנים הבאות נפגשו השניים פעמיים נוספות.

על אף התחממות היחסים בין המדינות, לא התקיים מפגש פסגה בין השתיים מאז 2011. במהלך הפגישה אתמול, ביקש קים כי מוסקבה תתווך בין פיונגיאנג לוושינגטון. זאת לאחר שיחסיו של קים ונשיא ארצות הברית טראמפ עלו על שרטון במהלך הפסגה בוויאטנם בחודש פברואר. רוסיה אמנם אינה תומכת בתוכנית הגרעין של קוריאה הצפונית, אך בקשתו של קים מציבה בפניה הזדמנות להחליש את כוחה של ארצות הברית בחצי האי, ולהגביר את אחיזתה באזור.

ולדימיר פוטין וקים ז'ונג איל
ולדימיר פוטין וקים ז'ונג איל | צילום: רויטרס

אתמול, כאמור, נפגשו לראשונה פוטין וקים. בפגישתם השניים דנו, בין היתר, בתכנית הגרעין הצפון קוריאנית. קים מקווה, כי לאחר שהשיחות בהאנוי בירת וייטנאם בנוגע לסנקציות שהוטלו על ארצו בשל פרויקט הגרעין כשלו - ייתכן שפוטין יוכל לסייע לו בנושא. נוסף על כך, הצדדים דנו גם ביחסים בין המדינות, בעיקר בפן הכלכלי.

לאחר שלחצו השניים ידיים בתחילת פגישתם אמר קים לפוטין במהלך מסיבת עיתונאים, כי "הפסגה תסייע לשני הצדדים לאמוד את הנושאים שמעסיקים אותם, ותאפשר להם לתאם עמדות". פוטין הוסיף, כי "נדרש הרבה על מנת לפתח כראוי את המסחר בין המדינות", וכי "ביקורו יסייע להבין כיצד ניתן להביא לרגיעה באזור".

במהלך הפגישה, הזמין קים את פוטין לבקר במדינתו וביקש כי יתווך בינו לבין וושינגטון. "עתידו של חצי האי הקוריאני תלוי לחלוטין בגישת ארצות הברית כלפינו", אמר קים. "טראמפ לא פעל מכוונות טהורות בפגישה בוויאטנם".

דונלד טראמפ וקים ז'ונג און לוחצים ידיים
דונלד טראמפ וקים ז'ונג און לוחצים ידיים | צילום: רויטרס

כזכור, בחודש פברואר התקיים בוויטנאם מפגש פסגה שני בין נשיא ארצות הברית טראמפ ושליט קוריאה הצפונית. המפגש הסתיים מוקדם מהצפוי לאחר ששני הצצדים לא הצליחו להגיע להסכם. "קים היה מוכן לחלוטין לפירוז - אך הוא רצה קודם כול שנסיר את הסנקציות, והחלטנו שזה לא מתאים", אמר טראמפ בהצהרה שמסר בתום המפגש. "אנחנו צריכים יותר התחייבויות ממנו בשביל זה. לקוריאה הצפונית יש פוטנציאל כלכלי רחב. אני רוצה להסיר את הסנקציות - אבל בשביל זה הם יצטרכו לעשות ויתורים", הוסיף טראמפ, שציין כי הסנקציות לא יוחמרו.

הנשיא האמריקני נשאל אם ייתכן כי הפסגה השנייה בין המנהיגים הייתה מוקדמת מדי, והשיב: "יכולתי לחתום על הסכם היום, אבל היו אומרים שזה הסכם גרוע". "אתה צריך להיות מוכן ללכת גם בלי לחתום. היו לנו מסמכים מוכנים לחתום עליהם, אך אני מעדיף לעשות את זה נכון מאשר מהר", הוסיף טראמפ. "החלטנו שלא לחתום על הסכם. נראה איך זה ילך. היו יומיים מאוד מעניינים ופרודוקטיביים".

טראמפ הבהיר כי הפגישה התקיימה ברוח טובה. "בילינו את כל היום עם קים, חתיכת בחור. מערכת היחסים שלנו התחזקה", אמר טראמפ. "האווירה הייתה טובה וידידותית. לחצנו ידיים". לטענת טראמפ, שליט קוריאה הצפונית התחייב בפניו שלא לערוך ניסויים בטילים באמצעי גרעין.

גם שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, סיפק הצהרה לתקשורת, ואמר כי "רשמנו התקדמות משמעותית ב-36 השעות האחרונות, לצערנו לא הגענו למקום שבו נרגיש שנכון לחתום על הסכם. קים קיווה שנחתום עליו, ביקשנו ממנו להסכים ליותר צעדים אבל הוא לא הסכים לכך. אני עדיין אופטימי.