פסגה היסטורית: פוטין וקים נפגשו ברוסיה

מנהיג קוריאה הצפונית נועד עם נשיא רוסיה בעיר הנמל ולדיווסטוק, בפעם הראשונה. השניים ידונו בין היתר בתכנית הגרעין הקוריאנית ובאפשרות להקלה בסנקציות. ברקע: כשלון הפסגה בין קים לטראמפ

זמן צפייה: 01:56

כחודשיים אחרי כישלון הפסגה עם נשיא ארה"ב, מנהיג קוריאה הצפונית נפגש עם נשיא רוסיה. בפעם הראשונה אי פעם נפגש הבוקר (חמישי) מנהיג הדיקטטורה המבודדת, עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, בעיר הנמל ולדיווסטוק שבשטח רוסיה. בפתח הדברים אמר פוטין לקים, כי "הוא מקבל בברכה את ניסיונותיו להביא לנורמליזציה בחצי האי הקוריאני".

לאחר הפגישה, הבהיר פוטין כי "גם רוסיה וגם ארה"ב רוצות שקוריאה הצפונית תנטוש את תוכנית הגרעין שלה". "אני מוכן לספר לטראמפ על השיחות, הן לא סוד", הוסיף פוטין.

''נסיונות להביא לנורמליזציה''. קים ז'ונג און ו-וולדימיר ופטין | צילום: רויטרס

השניים דנו, בין היתר, בתכנית הגרעין הצפון קוריאנית. קים מקווה, כי לאחר שהשיחות בהאנוי בירת וייטנאם בנוגע לסנקציות שהוטלו על ארצו בשל פרויקט הגרעין כשלו - ייתכן שפוטין יוכל לסייע לו בנושא. נוסף על כך, הצדדים דנו גם ביחסים בין המדינות, בעיקר בפן הכלכלי.

לאחר שלחצו השניים ידיים בתחילת פגישתם אמר קים לפוטין במהלך מסיבת עיתונאים, כי "הפסגה תסייע לשני הצדדים לאמוד את הנושאים שמעסיקים אותם, ותאפשר להם לתאם עמדות". פוטין הוסיף, כי "נדרש הרבה על מנת לפתח כראוי את המסחר בין המדינות", וכי "ביקורו יסייע להבין כיצד ניתן להביא לרגיעה באזור".

לפי ההערכות, מטרתו של קים בפגישה הזו היא לקבל גיבוי רוסי להסרת הסנקציות של המערב על קוריאה הצפונית, נושא שקים חותר אליו בהזדמנויות רבות. מהצד הרוסי, ניתן להניח שהאינטרס העיקרי של פוטין הוא השפעה - להיות גורם משמעותי בהסדר עתידי, אם יהיה כזה, עם קים ז'ונג און - בין היתר כיוון שרוסיה רואה עצמה כגורם בעל אינטרסים באזור זה. עדיין לא ברור אם רוסיה תציג מתווה חדשני ומשמעותי למשא ומתן עם קים.

"אני מקווה שהביקור הזה יהיה מוצלח ומועיל" אמר קים עם הגיעו לרוסיה, "בשיחות עם נשיא רוסיה היקר, פוטין, אוכל לדון בסוגיות ובפתרונות הספציפיים הקשורים לחצי האי הקוריאני ולפיתוח היחסים הבילטרליים בין המדינות".

גנג שוואנג, דובר משרד החוץ הסיני, התייחס לפגישה ובירך על שיתוף הפעולה בין המדינות: "קוריאה הצפונית ורוסיה הן שכנות וידידות של סין. אנחנו שמחים לראות שהן מחזקות את יחסיהן ואת שיתוף הפעולה ביניהן, ומאמינים שזה יועיל לשלום וליציבות של חצי האי הקוריאני ושל האיזור בכלל. אנחנו מקווים שהמפגש יהיה מוצלח ויניב תמיכה לפתרון נושא חצי האי".