דיווח: קוריאה הצפונית נערכת לשיגור טיל; טראמפ: "אהיה מאוכזב"

צילומי לוויין מצביעים על עלייה בפעילות סביב אתר בליסטי מרכזי הסמוך לפיונגיאנג, שייתכן כי מעידה על היערכות לקראת ניסיון שיגור - בניגוד להבנות שסוכמו עם ארה"ב

ניסוי טיל
ניסוי טיל (ארכיון) | צילום: טוויטר

צילומי לוויין של מתקן "סנומדונג" הסמוך לפיונגיאנג מעידים על כך שקוריאה הצפונית נערכת לקראת שיגור של טיל או לוויין – כך דווח היום (שבת) ברשת BBC, על סמך צילומים שפורסמו ברשת הרדיו האמריקנית NPR. זאת, לאחר שבתחילת השבוע דווח על בנייתו מחדש של מתקן שיגור הטילים המרכזי של קוריאה הצפונית.

 

על פי הדיווח, בתקופה האחרונה נרשמה עלייה בפעילות סביב המתקן, שבו מרוכזת מירב הפעילות הבליסטית של המדינה. כלי רכב רבים נצפו מסתובבים סביב האתר - פעילות שבעבר הצביעה על כך שקוריאה הצפונית לכל הפחות מתכוננת לקראת העברה של טילים לאזור השיגור. על פי הדיווח, יתכן כי קוריאה הצפונית מנסה לבחון את עמדת ארה"ב לאחר כישלון הפסגה בווייטנאם, מתוך תקווה שוושינגטון תציע עסקה משופרת על מנת להימנע מהשיגור.

מומחים טוענים כי סביר יותר שפיונגיאנג נערכת לשיגור של לוויין, מאשר לניסוי של טיל. עם זאת, מוקדם יותר השבוע טענה ארה"ב כי עדיין מדובר בפעולה שאיננה בהלימה עם ההתחייבויות שסוכמו בין נשיא ארה"ב טראמפ, והמנהיג הצפון קוריאני קים. אתמול הצהיר טראמפ כי יהיה מאוכזב לגלות שקוריאה הצפונית מחדשת את ניסויי הטילים שלה. "אהיה מופתע, במובן השלילי, אם קים יעשה משהו שלא בהתאם להבנות בינינו", אמר טראמפ. "אבל נצטרך לחכות ולראות".

הנשיא טראמפ וקים זו'נג און
הנשיא טראמפ וקים זו'נג און | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השבוע, כאמור, דווח בסוכנות הידיעות הדרום קוריאנית "יונהפ" כי שירות המודיעין של קוריאה הדרומית זיהה סימנים לכך שקוריאה הצפונית מקימה מחדש אתר שיגור טילים שפירקה בעבר. בתדרוך בשירות המודיעין אמרו כי "המידע שיש לארה"ב הוא זהה לשלנו".

בתחילת חודש פברואר נטען כי קוריאה הצפונית פועלת להגן על טילי הגרעין שלה מפני תקיפות צבאיות, כך עלה מדוח של האו"ם שפורסם בסוכנות הידיעות רויטרס ומטרתו פיקוח על הסנקציות נגד המדינה. מהדוח עלה כי תוכנית הטילים הגרעיניים והטילים הבליסטיים של המדינה נותרו על כנן ובפיונגיאנג עושים מאמצים כבירים כדי לוודא שלא ניתן יהיה להשמידן.

עוד עלה בדוח, שנכתב עבור מועצת הביטחון של האו"ם, כי קוריאה הצפונית מפרה את הסנקציות המוטלות עליה והיא ממשיכה לעסוק בסחר ובייבוא של נפט ופחם באמצעות ספינות. בדוח נכתב כי "במצב הקיים הסנקציות על המדינה הופכות לבלתי יעילות". ברויטרס דווח כי נציגיה של המדינה באו"ם טרם השיבו לדוח, שאורכו 317 עמודים.