שוב מחאות בהונג קונג: מאות נעצרו בהפגנות נגד התערבות סינית

על רקע "חוק הביטחון" האוסר לבגוד בסין, וכן "חוק ההמנון" שיקנוס כל מי שיפגע בהמנון הלאומי - אלפי בני אדם יצאו שוב לרחובות ומחו נגד הממשלה. "אם החוקים יעברו - נהיה סתם עוד עיר בסין"

זמן צפייה: 03:33

אלפי בני אדם מפגינים היום (רביעי) ומאות נעצרו בהפגנות נגד התערבות סין באוטונומיה, הכוללת חקיקה אנטי-דמוקרטית. המשטרה השתמשה באמצעים לפיזור הפגנות, בין היתר בגז מדמיע. בימים האחרונים אלפי מפגינים יצאו לרחובות הונג קונג, זאת על רקע חוק "הביטחון הלאומי" ו"חוק ההמנון", אותם מתכננת הממשלה להעביר. המוחים חוששים מפני פגיעה בעצמאותה של הונג קונג, וטוענים כי חוקים אלה יפגעו בחופש הביטוי של המדינה כולה.

החוק הראשון שמרתיע את אזרחי הונג קונג הינו "חוק ההמנון". להונג קונג אין המנון משלה כך שבאירועים גדולים, כמו משחקי כדורגל, מתנגן ההמנון של סין. בשנים האחרונות, לא אחת זכה ההמנון לקריאות בוז. אם אכן ההצעה תתבשל לכדי חוק - כל מי שיצא נגד ההמנון  או ידבר עליו בצורה פוגענית, עלול להיקנס בסכום של עד 50 אלף דולרים מקומיים ואף להישלח לשלוש שנות מאסר בכלא.

הצעת החוק הנוספת עליה זועמים המפגינים היא בעניין "חוק הביטחון". חוק זה יאסור על האזרחים לבגוד, להסית או לחתור תחת סין. בסין מסבירים את הרעיון כניסיון להילחם באלימות שמתחוללת בהפגנות. כבר בשנה שעברה עלה הנושא על הפרק - אולם מאוחר יותר בוטל. כעת, הצעת החוק עלתה בשנית - הפעם עם אופציה להסגיר את אזרחי הונג קונג לסין אם ייחשדו בבגידה או בהסתה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

טוויטר נגד טראמפ: הרשת החברתית הצמידה אזהרה לציוצים של הנשיא

גנץ על הסיפוח: יש הזדמנויות מדיניות – נבחן דרכי הפעולה בקרוב

2 תלמידים מבי"ס בצופית חלו בקורונה – 57 ילדים נכנסו לבידוד

המתנגדים לחוקים, כאמור, טוענים כי הם בעצם ניסיון ישיר של סין לצמצם את החירות שניתנה להונג קונג עוד בשנת 1997, כאשר קיבלה חוקה וריבונות מסין.

כ-200 פוליטיקאים מרחבי העולם פרסמו הצהרה משותפת שמבקרת את הצעת החוק. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס לעניין, ואמר השבוע כי ארה"ב "תכריז בקרוב על תגובה עוצמתית לחקיקה הזו". במקביל, בריטניה, אוסטרליה וגרמניה הביעו גם כן את ה"דאגה העמוקה" שלהם על הנושא.

מנגד, מושלת הונג קונג קארי לאם, הנחשבת למקורבת למשל הסיני, ביקשה להרגיע את הרוחות, והכחישה כי חוק הביטחון, אשר צפוי לעלות להצבעה כבר בימים הקרובים ולהיכנס לתוקפו בחודש יוני, יגביל את זכויותיה של המדינה.

עימותים בין מפגינים לאנשי כוחות הביטחון בהפגנה בהונג קונג | צילום: רויטרס

המפגינים, כאמור, יצאו לרחובות וחסמו צירי תנועה מרכזיים. לפחות 300 מהמפגינים נעצרו, זאת בגין התכנסות לא מורשית. השאר, הסבירו במשטרה, נעצרו בחשד להחזקת אמצעי לחימה בלתי חוקיים.

"אנחנו רוצים להגן על חופש הביטוי שלנו", אמר אחד המפגינים לכלי תקשורת מקומי. "אם החוקים יעברו, כבר לא נהיה הונג קונג - אלא סתם עוד עיר בסין".

אנשי כוחות הביטחון בהפגנה בהונג קונג | צילום: רויטרס

כזכור, במהלך 2019, במשך יותר מחצי שנה, התקיימו הפגנות ברחבי הונג קונג. המחאה החלה עם הצעת חוק ההסגרה לסין שהעלתה לאם, לפיה חשודים בביצוע עבירות כגון רצח ואונס עלולים להיות מוסגרים לסין, טאיוואן ומקאו.

המחאות ברחבי המדינה לא הותירו את האזרחים אדישים, כשמיליון תושבים השתתפו במחאות. לקראת הסוף, ההפגנות קיבלו תפנית דרמטית, כאשר המשטרה החלה להשתמש בנשק חי על מנת לפזר את המוחים. התנהלות זו הובילה לכך שמאות בני אדם נפצעו ומאות נוספים נעצרו.