לאחר ההפגנות האלימות: מנהיגת הונג קונג ביטלה את חוק ההסגרה

קארי לאם משכה את הצעת החוק, שהסעירה את האזור המנהלי והוציאה מאות אלפים לרחובות. המהלך צפוי לדלל את הנוכחות בהפגנות, אך חלק מהמוחים הבטיחו להמשיך במאבק אם לא ינקטו צעדים נוספים

זמן צפייה: 00:50

מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, הודיעה היום (רביעי) על ביטולו של חוק ההסגרה, שהוציא בחודשים האחרונים מאות אלפי מפגינים לרחובות. לפני שמסרה את ההודעה הרשמית, לאם הייתה צפויה להיפגש עם יוזמי החוק, שחזו בעצמם כי בכוונתה למשוך את הצעת החוק השנוי במחלוקת.

ההחלטה של לאם מגיעה כמה ימים בלבד לאחר עימותים קשים שפרצו באזור המנהלי, והיוו את אחד השיאים של המחאה שהחלה לפני כשלושה חודשים. במהלך המחאה המפגינים השליכו פצצות דלק לעבר השוטרים, שירו בתגובה כדורי גומי ופיזרו גז מדמיע. כמו כן, כמה שוטרים נראו כשהם רודפים ומכים נוסעים בתחנות הרכבת התחתית.

לכתבות נוספות בנושא >> 

בשל הפגנות בנמל התעופה בהונג קונג – נסגר הרישום לכלל הטיסות

הונג קונג: מפגינים השתלטו על אולם קבלת הפנים בנמל התעופה

מושלת הונג קונג ביטלה את הצעת חוק ההסגרה לסין: "כישלון גמור"

הונג קונג
מחאות בשדה התעופה בהונג קונג | צילום: רויטרס

על פי ההערכות, הודעתה של לאם צפויה לדלל את הנוכחות בהפגנות. עם זאת, לאור ריבוי הדרישות של המפגינים כלל לא בטוח שהן ייפסקו לחלוטין. "מה ההבדל בין משיכת הצעת החוק בחודש יולי לבין משיכתו בספטמבר?", תהה אחד התושבים בפורום שיצרו המפגינים, והוסיף: "שמונה הרוגים, כאלף עצורים, אין ספור פצועים וחשיפת העוול של המערכת כולה". מפגין אחר הזהיר: "אופי המחאה השתנה במהלך השבועות האחרונים. אם לאם לא תנקוט בצעדים נוספים - ההפגנות יימשכו".

כזכור, גל המחאות החל עם הצעת חוק ההסגרה לסין שהעלתה לאם, לפיה חשודים בביצוע עבירות כגון רצח ואונס עלולים להיות מוסגרים לסין, טאיוואן ומקאו. בתחילת חודש יולי הצהירה לאם כי תשהה את הצעת חוק, אך המפגינים דחו את ההצהרה ודרשו את פיטוריה של לאם, חקירת עצמאית בדבר התנהלות המשטרה, חנינה לעצורי ההפגנות ונסיגה לצמיתות מההצעה.

הפגנה בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין
הפגנה בהונג קונג בעקבות הצעת חוק ההסגרה לסין | צילום: רויטרס

בתחילת הפרשה, אמרה לאם כי "ההפגנות ההמוניות מביאות את העיר לסף מסוכן ביותר" וגינתה את המוחים על הריסת כלכלת העיר ויציבותה. התגובה הכעיסה רבים והובילה למחאות ספונטניות נוספות במוקדים שונים במקום. לדברי לאם, "שיבושים כה נרחבים מערערים את החוק והסדר בעיר שכולנו אוהבים, ושרבים מאיתנו עזרו לבנות אותה".