לאחר הפגנות הענק: הונג קונג משעה את חוק ההסגרה לסין

בעקבות מחאה על המהלך, שיפגע לטענת המפגינים בעצמאות הטריטוריה, הודיעה מושלת הפרובינציה, קארי לאם, כי תעצור את תהליכי החקיקה: "לבי נשבר ממראות העימותים בין השוטרים למפגינים"

זמן צפייה: 01:00

מושלת הונג קונג, קארי לאם, הודיעה היום (שבת) כי היא מקפיאה עד להודעה חדשה את חוק ההסגרה, שיאפשר להסגיר חשודים בפלילים לשלטונות סין. זאת, לאחר שמעל מיליון אזרחים יצאו השבוע לרחובות במחאה על המהלך. "לבי נשבר ממראות העימותים בין השוטרים למפגינים", אמרה לאם. "נגנוז את החוק כדי להימנע מפגיעות נוספות".

"נפעל בשיתוף האזרחים ונקשיב יותר", הבטיחה לאם. "הממשל יקשיב, בגישה פתוחה, לדעות על הצעה החוק. השגיאות שלנו גרמו לקונפליקט גדול בהונג קונג – שהייתה שלווה יחסית בשנתיים האחרונות. אנשים רבים התאכזבו מאיתנו, גם אני חשה עצב וחרטה. נקשיב בכנות ובענווה לכל ביקורת במטרה להשתפר".

פעילי מחאה בפרובינציה מבהירים כי יצאו מחר להפגין על אף השעיית החוק בדרישה לבטלו לחלוטין. עם זאת יש לציין כי המחאה בהונג קונג נעדרת הנהגה מרכזית ולא ברור כמה עמדה זו מייצגת את רוב מי שתכנן להפגין מחר.

עוד בחדשות 13:

חרף ההפגנות בהונג קונג – סין לא תוותר על חוק ההסגרה • פרשנות

הונג קונג: הדיון בחוק ההסגרה לסין נדחה בעקבות הפגנות ענק

הונג קונג: עשרות אלפים מוחים נגד הצעת חוק שתאפשר הסגרה לסין

השוטרים משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות
השוטרים משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות | צילום: רויטרס

שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט הגיב להחלטת הונג קונג. "בריטניה מברכת את החלטתה של הונג קונג להקפיא את ההסגרה", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "הממשל האזין לאזרחים האמיצים שפעלו למען זכויות האדם שלהם".

כאמור, יותר ממיליון בני אדם הפגינו השבוע בהונג קונג והתעמתו עם המשטרה, במחאה על חוק ההסגרה לסין, שהיה אמור לעלות לדיון בפרלמנט – אך נדחה בשל הההפגנות. מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, המקדמת את חוק ההסגרה, הגיבה להפגנות: "אני מגנה את האלימות, ודורשת להחזיר את הסדר בעיר מהר ככל האפשר".

לפי דיווחים, במקום היו כ-5,000 שוטרים, שהשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות נגד המוחים, פיזרו לעברם גז מדמיע ואף ירו לעברם כדורי גומי. המפגינים, מצדם, תקפו את השוטרים עם מטריות. אמבולנסים רבים הגיעו למקום האירוע בעקבות הבהלה שאחזה במפגינים, שניסו להימלט מהגז המדמיע.

הפגנת ענק בהונג קונג
הפגנת ענק בהונג קונג | צילום: רויטרס

רבים מהמפגינים רואים במחאה הזאת המשך ישיר ל"תנועת המטריות" – תנועת מחאה שהחלה כתנועה סטודנטיאלית, והצליחה לשתק חלקים גדולים מהונג קונג ב-2015. המחאה זכתה לשמה בעקבות השימוש שעשו המפגינים במטריות כדי להדוף את הגז המדמיע שנורה אז לעברם. הסינים בינתיים צופים בעניין רב, ומכחישים שמועות לפיהן הצבא הסיני יסייע בדיכוי המהומות.

אחד המפגינים, טכנאי בן 55, אמר: "אני פה עבור הונג קונג, עבור הדור הבא".  והוסיף: "אנחנו לא בוטחים בסין. היא אוכפת חוקים באופן שרירותי ואנחנו כבר רואים את זה קורה בהונג קונג".

קארי לאם, מנהיגת הונג קונג, נחשבת לתומכת של הממשל הסיני המרכזי ונחשבת למי שדחפה את הצעת החוק. תומכים בחוק מתעקשים שישנן הגנות בהצעת החוק שימנעו ממי שנרדף על בסיס דתי או פוליטי להיות מוסגר לסין.

הפגנות בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לסין
הפגנות בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לסין | צילום: רויטרס

מבקרי החוק מתעקשים שתושבי הטריטוריה ייחשפו למערכת המשפט הפגומה של סין, מה שיגרום לשחיקה של מערכת המשפט העצמאית של הונג קונג. "זה הסוף עבור הונג קונג, מדובר בעניין של חיים או מוות, לכן הגעתי להפגין", אמר רוקי צ'אנג, פרופסור בן 59, לסוכנות הידיעות רויטרס. "זה חוק מרושע".

מתנגדי החוק מונים מגוון רחב של אוכלוסיית העיר. בהפגנה ניתן לראות אנשי עסקים מבוססים ועורכי דין, לצד סטודנטים, פעילים פרו-דמוקרטיים וקבוצות דתיות.

כאמור, הצעת החוק תאפשר לסין לבקש להסגיר תושבי הונג קונג החשודים בעבירות כגון רצח ואונס לסין, טייוואן ומקאו. ההחלטה תהיה בכל מקרה לגופו. בכירים בהונג קונג אמרו כי בתי למשפט בטריטוריה תהיה המילה האחרונה בנוגע לבקשות ההסגרה, וכי חשודים בעבירות פוליטיות או דתיות לא יוסגרו.