הונג קונג: הדיון בחוק ההסגרה לסין נדחה בעקבות הפגנות ענק

עשרות אלפי בני אדם מוחים סביב בניין הפרלמנט על החוק שלטענתם יפגע בעצמאות המשפטית של המדינה. בעקבות ההפגנה נדחה הדיון בהצעה, שאמור היה להתקיים היום. "אנחנו לא בוטחים בסין"

זמן צפייה: 00:21

הונג קונג: עשרות אלפי בני אדם משתתפים היום (רביעי) בהפגנה נגד הצעת החוק שתאפשר להסגיר חשודים בעבירות לסין, ותפגע בעצמאותה המשפטית של המדינה. בשל המחאה שנמשכת זה יומה השלישי, נדחה הדיון בהצעה, שאמור היה להתקיים היום. ארגוני העובדים והסטודנטים קוראים לשביתה כללית במדינה. לפי דיווח בסוכנות הידיעות "רויטרס", המשטרה מפזרת גז פלפל לעבר המוחים.

אחד המפגינים, טכנאי בן 55, אמר: "אני פה עבור הונג קונג, עבור הדור הבא".  והוסיף: "אנחנו לא בוטחים בסין. היא אוכפת חוקים באופן שרירותי ואנחנו כבר רואים את זה קורה בהונג קונג".

ההצבעה על החוק הייתה אמורה לעלות לקריאה שנייה היום במועצה המחוקקת של הונג קונג, והוא צפוי היה לעלות להצבעה סופית ב-20 ביוני. אך בשל המחאות הנרחבות סביב הפרלמנט, כאמור, הדיון בהצעה החוק נדחה.

הפגנות בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לסין
הפגנות בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לסין | צילום: רויטרס

המחאה במדינה בעקבות הצעת החוק החלה ביום ראשון, אז צעדו עשרות אלפי בני אדם ברחבי הונג קונג. מבקרי הצעת החוק חוששים שסין תנצל את החוק כדי להשתיק יריבים פוליטיים.

קארי לאם, מנהיגת הונג קונג, נחשבת לתומכת של הממשל הסיני המרכזי ונחשבת למי שדחפה את הצעת החוק. תומכים בחוק מתעקשים שישנן הגנות בהצעת החוק שימנעו ממי שנרדף על בסיס דתי או פוליטי להיות מוסגר לסין.

הפגנת ענק בהונג קונג
הפנגת ענק בהונג קונג | צילום: רויטרס

מבקרי החוק מתעקשים שתושבי הטריטוריה ייחשפו למערכת המשפט הפגומה של סין, מה שיגרום לשחיקה של מערכת המשפט העצמאית של הונג קונג. "זה הסוף עבור הונג קונג, מדובר בעניין של חיים או מוות, לכן הגעתי להפגין", אמר רוקי צ'אנג, פרופסור בן 59, לסוכנות הידיעות רויטרס. "זה חוק מרושע".

מתנגדי החוק מונים מגוון רחב של אוכלוסיית העיר. בהפגנה ניתן לראות אנשי עסקים מבוססים ועורכי דין, לצד סטודנטים, פעילים פרו-דמוקרטיים וקבוצות דתיות.

כאמור, הצעת החוק תאפשר לסין לבקש להסגיר תושבי הונג קונג החשודים בעבירות כגון רצח ואונס לסין, טייוואן ומקאו. ההחלטה תהיה בכל מקרה לגופו. בכירים בהונג קונג אמרו כי בתי למשפט בטריטוריה תהיה המילה האחרונה בנוגע לבקשות ההסגרה, וכי חשודים בעבירות פוליטיות או דתיות לא יוסגרו.