חרף ההפגנות בהונג קונג – סין לא תוותר על חוק ההסגרה • פרשנות

כמיליון מפגינים ניצלו את ציון יום השנה לאירועי הטבח בכיכר טיאננמן, מתוך ידיעה שהמשטרה לא תגיב באגרסיביות. אולם, למרות רצון האזרחים, סביר כי השלטונות יישארו עם עיניים לעבר המטרה

זמן צפייה: 01:29

יותר ממיליון מפגינים יצאו אתמול (רביעי) לרחובות הונג קונג במחאה נגד חוק ההסגרה לסין, שהיה אמור להעלות לדיון בפרלמנט אך נדחה בעקבות המהומות, והתעמתו עם המשטרה.

אותם מפגינים מנצלים את יום השנה לאירועי הטבח בכיכר טיאננמן לפני 30, שבו נהרגו אלפי אנשים, כי הם יודעים שהמשטר הסיני לא יוכל להגיב באופן אגרסיבי מדי. על רקע יום השנה לאירוע ההיסטורי, המפגינים הצליחו לדחות מעט את הדיון בחוק ההסגרה. עם זאת, עדיין לא ברור אם המשטר הסיני יוותר על ההצעה, וסביר כי הוא ימשיך לדחות את הדיונים, אך יישאר עם עיניים לעבר המטרה.

לכתבות נוספות בנושא:

כמיליון הפגינו בהונג קונג; עימותים אלימים בין המוחים למשטרה

הונג קונג: הדיון בחוק ההסגרה לסין נדחה בעקבות הפגנות ענק

הונג קונג: עשרות אלפים מוחים נגד הצעת חוק שתאפשר הסגרה לסין

עימותים בין המשטרה ההונגרית למבקשי המקלט במזרח בודפשט
עימותים בין המשטרה ההונגרית למבקשי המקלט במזרח בודפשט | צילום: רויטרס

כאמור, יותר ממיליון בני אדם הפגינו אתמול בהונג קונג והתעמתו עם המשטרה, ביומה השלישי של המחאה נגד חוק ההסגרה לסין, שהיה אמור לעלות היום לדיון בפרלמנט – אך נדחה בשל הההפגנות. מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, שמתקדמת את חוק ההסגרה, הגיבה להפגנות: "אני מגנה את האלימות, ודורשת להחזיר את הסדר בעיר מהר ככל האפשר".

לפי דיווחים, במקום היו כ-5,000 שוטרים, שהשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות נגד המוחים, פיזרו לעברם גז מדמיע ואף ירו לעברם כדורי גומי. המפגינים, מצדם, תקפו את השוטרים עם מטריות. אמבולנסים רבים הגיעו למקום האירוע בעקבות הבהלה שאחזה במפגינים, שניסו להימלט מהגז המדמיע.

אחד המפגינים נזקק לחמצן לאחר שרוסס לעברו גז מדמיע
אחד המפגינים נזקק לחמצן לאחר שרוסס לעברו גז מדמיע | צילום: רויטרס

רבים מהמפגינים רואים במחאה הזאת המשך ישיר ל"תנועת המטריות" – תנועת מחאה שהחלה כתנועה סטודנטיאלית, והצליחה לשתק חלקים גדולים מהונג קונג ב-2015. המחאה זכתה לשמה בעקבות השימוש שעשו המפגינים במטריות כדי להדוף את הגז המדמיע שנורה אז לעברם. הסינים בינתיים צופים בעניין רב, ומכחישים שמועות לפיהן הצבא הסיני יסייע בדיכוי המהומות.

ההפגנה, שנכנסה אתמול ליומה השלישי, החלה כבר בשעות הבוקר. במקביל אליה, ארגוני העובדים והסטודנטים קראו לשביתה כללית במדינה.

"אני פה עבור הונג קונג, עבור הדור הבא", אמר אחד המפגינים, טכנאי בן 55. "אנחנו לא בוטחים בסין. היא אוכפת חוקים באופן שרירותי ואנחנו כבר רואים את זה קורה בהונג קונג".

הפגנות בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לסין
הפגנות בהונג קונג נגד חוק ההסגרה לסין | צילום: רויטרס

כאמור, ההצבעה על החוק הייתה אמורה לעלות לקריאה שנייה היום במועצה המחוקקת של הונג קונג, והוא צפוי היה לעלות להצבעה סופית ב-20 ביוני. אולם, בשל המחאות הנרחבות סביב הפרלמנט, כאמור, הדיון בהצעה החוק נדחה.

המחאה במדינה בעקבות הצעת החוק החלה ביום ראשון, אז צעדו עשרות אלפי בני אדם ברחבי הונג קונג. מבקרי הצעת החוק חוששים שסין תנצל את החוק כדי להשתיק יריבים פוליטיים.

קארי לאם, מנהיגת הונג קונג, נחשבת לתומכת של הממשל הסיני המרכזי ונחשבת למי שדחפה את הצעת החוק. תומכים בחוק מתעקשים שישנן הגנות בהצעת החוק שימנעו ממי שנרדף על בסיס דתי או פוליטי להיות מוסגר לסין.