לראשונה: רוסיה פרסה טיל על-קולי המסוגל לשאת ראש נפץ גרעיני

"האוונגרד", טיל המחובר לגוף בליסטי בין-יבשתי, יוכל לבצע תמרונים חדים - ובכך להקשות על יירוטו. נשיא המדינה פוטין התייחס לאירוע וקבע שהתקדים מציב את המדינה "בליגה משלה"

שיגור הטיל הבליסטי של קוריאה הצפונית אל מעל יפן
טיל בליסטי (ארכיון) | צילום: רויטרס

רוסיה פרסה היום (שישי) את הטיל הגרעיני העל-קולי הראשון בתולדותיה, ה"אוונגרד". הטיל מחובר לגוף בליסטי בין-יבשתי, ובניגוד לראש נפץ רגיל, שנע בנתיב צפוי מראש שהוגדר בטרם שיגורו, הטיל החדש מסוגל לבצע תמרונים חדים - ובכך להקשות על יירוטו.

נשיא המדינה, ולדימיר פוטין, התייחס לאירוע ואמר שהוא מציב את מדינתו ב"ליגה משלה". הנשיא תיאר את האוונגרד, שמסוגל להגיע למהירות של פי 27 ממהירות הקול ולשאת ראש נפץ גרעיני, כפריצת דרך השווה בחשיבותה "לשיגור הלווין הסובייטי הראשון לחלל בשנת 1957".

הנשיא הרוסי אמר שהדור החדש של הטילים הגרעיניים של מדינתו יכולים לפגוע בכל נקודה ברחבי העולם כמעט, וכן לחמוק ממערכת ההגנה האמריקנית. למרות דבריו, מומחים מערביים העלו סימני שאלה בנוגע ליכולות המתקדמות שהציג פוטין.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

נתניהו שוחח עם פוטין: "ביקש פעם נוספת לשחרר את נעמה יששכר"

משרד החוץ העביר לפוטין מסמך בעניינה של נעמה יששכר

פוטין על הליך הדחת הנשיא טראמפ: "ההאשמות מדומיינות"

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה
ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה | צילום: רויטרס

שר הביטחון הרוסי, סרגיי שויגו, הודיע לפוטין שיחידת הטילים הראשונה של ה-"אוונגרד" נכנסה למוכנות מבצעית. "אני מברך אותך לרגל האירוע ההיסטורי הזה לצבא הרוסי, ולאומה כולה",אמר שויגו בשיחה עם בכירי צבא מוקדם יותר היום. מפקד כוח הטילים האסטרטגיים במדינה, הגנרל סרגיי קרקייב, אמר במהלך השיחה שהטיל נפרס ביחידה המשרתת בדרום הרי האורל.

פוטין הודיע על השקת הטיל במהלך נאומו במרץ 2018, ואמר שהטיל יהיה מסוגל לבצע תמרונים חדים בדרכו למטרה, מה שיותיר מאחור כל מערכת הגנה מפני טילים. הנשיא מסר אז שהטיל תוכנן מחומרים שמסוגלים לעמוד בחום של עד אלפיים צלזיוס, ויכול לשאת עד ללשני מגה טון.