האפליקציה שמנסה לסייע לילדים לשמור על המשקל - ומעוררת זעם

"קורבו", שפותחה ע"י ארגון "שומרי משקל", מנסה להתמודד עם בעיית ההשמנה דרך קביעת תפריט אישי בהתאם להעדפות. עם זאת, התזונאים בארה"ב מתנגדים ליוזמה: "כמו להגיד לילד שמשהו לא בסדר בו"

זמן צפייה: 02:25

ארגון "שומרי משקל" הבין-לאומי הציג השבוע אפליקציה חדשה בשם "קורבו" שמטרתה לעזור לילדים בגילאים 17-8 להגיע למשקל בריא יותר. היישומון מבוסס על תוכנית למלחמה בהשמנת יתר בקרב ילדים שפותחה באוניברסיטת סטנפורד. בעזרת האפליקציה יכולים ילדים ובני נוער לעקוב אחר הכמות שהם אוכלים וכן להיוועץ במדריך דיגיטלי.

חלק מתומכי השיטה של "שומרי משקל" מריעים למהלך וחושבים שהחברה תוכל לעזור לילדים לשנות את חייהם, כפי שהיא שינתה את חייהם של מבוגרים רבים. עם זאת, תזונאים רבים חוששים כי "קורבו" יכולה להזיק להתייחסות לאוכל בקרב הצעירים המשתמשים בה, בתקופה כה רגישה בחייהם. זאת ברקע המעקב הלא מעודד של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב. על פי הנתונים, כ-13.7 מיליון ילדים מתבגרים - אחד מכל חמישה - סובל מהשמנת יתר. ילדים אלה נמצאים בסיכון יתר לסבול מלחץ דם גבוה ולחלות בסכרת.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

תיירים לקחו חול מחוף הים – ועלולים להישלח למאסר

משרד התקשורת בודק: האם חבילת הסלולר החדשה מהווה ניצול כוח?

גרמניה: הושחתה אנדרטה לזכר קורבנות קהילת הלהט"ב בשואה

אפליקציית ''קורבו'' למניעת השמנת יתר בקרב ילדים
אפליקציית ''קורבו'' למניעת השמנת יתר בקרב ילדים | צילום: CNBC

"ישנן הוכחות מדעיות שהדרך הזאת עוזרת לילדים לאכול בריא יותר ולעשות יותר כושר, אז אנחנו מתרגשים מכך שהמוצר שלנו יגיע לכמה שיותר ילדים", אמר מנהל התחום המדעי בארגון "שומרי משקל", גרי פוסטר, לרשת CNBC. מנגד, אנה סוויני, דיאטנית ובעלת מכון ליעוץ תזונתי, אמרה כי היא "מאמינה שבכוונת ההורים לעזור לילדיהם, אך אנו יודעים כי העיסוק המרבי והצדקנות כלפי אוכל גורמת למערכת יחסים לא בריאה עם אוכל".

כאשר נרשמים לאפליקציית "קורבו", תחילה מזינים את שם המשתמש, הגובה, המשקל והמין של המשתמש. לאחר מכן, בוחרים מטרה מן המטרות הבאות: לאכול בריא יותר, לרדת במשקל, לשמח את ההורים, להתחזק, לקבל יותר אנרגיה, להרגיש יותר ביטחון עצמי ולהרגיש יותר טוב בבגדים שלי.

אבי לנגר, דיאטנית ובעלת מכון בטורונטו, סיפרה כי היא רצתה "להקיא" כששמעה שאחת האפשרויות היא "לשמח את ההורים". לטענה זו ענה פוסטר ואמר כי האפליקציה מיועדת ל"כל המשפחה" וכי "הורים אינם אמורים לסמן את אחד מילדיהם אלא לשמש דוגמה ולכלול את כלל המשפחה בחוויה". לנגר לא נשארה אדישה לאמירה וציינה כי "ילדים עם משקל עודף יודעים שהם כאלה וכבר מרגישים רע בגלל זה - לתת להם את האפליקציה הזו זה כמו להגיד להם: 'משהו לא בסדר בכם'".

השמנת יתר בקרב ילדים אמריקאים
השמנת יתר בקרב ילדים אמריקאים | צילום: Shutterstock

לאחר בחירת המטרה המשתמש באפליקציה צריך לדרג עד כמה המטרה חשובה לו ועד כמה הוא מרגיש ביטחון בהשגתה בסולם של 0 עד 10. לאחר מכן האפליקציה ממפה את ה-BMI (מדד מסת הגוף) של המשתמש, נוסחה המבוססת על משקל וגובה. בשלב הבא האפליקציה מסווגת את המאכלים שהמשתמש אוכל לפי צבעים, שיטה הדומה לספירת הנקודות שהומצאה על ידי הארגון "שומרי משקל". לינדה טאקר, מדריכת דימוי גוף, חושבת ששיטה זאת היא "בעייתית" מכיוון שהיא מסווגת מאכלים "ללא הקשר". "זו לא דרך ריאליסטית או בריאה ללמד ילדים כיצד לאכול".