מחקר חדש: חתולים נקשרים לבני אדם - כמו תינוקות להוריהם

תינוקות עם שפם: החתולים שנבדקו הפגינו דפוסי היקשרות בשיעור הדומה לתינוקות במבחן פסיכולוגי מוכר, שנבדק על חיות המחמד לראשונה. "ייתכן שאנו ממעיטים בערך החתולים ויכולותיהם החברתיות"

חתול
חתול | צילום: GettyImages/אימג'בנק

לחתול יצא שם של חיה תוקפנית, לא נאמנה ובלתי צפויה, אבל אם תשאלו אוהבי חתולים אמיתיים - הם יתעקשו שחיות המחמד יודעות להעניק אהבה באופן ייחודי וכמעט אנושי. מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה בכתב העת "ביולוגיה היום" מאשש את הטענה הזו.

המחקר ירד לעומק הקשר שחתולים יוצרים עם האנשים שמטפלים בהם, וגילה שלא רק שהם נקשרים לבעלים שלהם - חיות המחמד אף מפתחות קשר עם הבעלים, בדפוסים דומים לאלו שתינוקות יוצרים עם הוריהם. לפי המחקר, "ייתכן שאנו ממעיטים בערכם של החתולים ויכולותיהם החברתיות".

המחקר עשה שימוש בניסוי הפסיכולוגי שמכונה "מבחן המצב הזר" - שיטת ניסוי שבוחנת את סוג ההיקשרות שקיים בין תינוק לבין ההורה המטפל בו. שיטה זו שימשה גם למחקר של קופי-אדם וכלבים. במסגרת המבחן, תינוק והורה מוכנסים לחדר בו מפוזרים משחקים למשך שתי דקות. לאחר מכן ההורה יוצא מהחדר והתינוק נותר לבדו למשך שתי דקות, ולבסוף ההורה נכנס בחזרה לחדר ומתאחד עם התינוק למשך שתי דקות. לאורך הניסוי בודקים את התנהגות התינוק בנוכחות ההורה, כשהוא לבדו וכשהדמות המטפלת חוזרת לחדר. לפי ההתנהגויות שמציג התינוק אפשר לקבוע איזה סוג היקשרות הוא פיתח עם ההורה – היקשרות בטוחה או היקשרות חרדה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"הבטיח שינסה לבלום פלישה": טראמפ ומפקד הכורדים בסוריה שוחחו

היום: רה"מ יפנה רשמית לפוטין – ויבקש חנינה עבור נעמה יששכר

צעד 351 מיילים כדי להיפגש עם קטינה שהכיר ברשת – ונעצר

חתול
חתול | צילום: חדשות 13

בניסוי נבדקו כ-70 גורי חתולים בני כמה חודשים ובעליהם, ומהתוצאות עלה כי כ-65% מהחתולים שנבדקו הפגינו היקשרות בטוחה – כשהבעלים שהו איתם הם חקרו את החדר, כשהם מקפידים להישאר קרובים ל"בסיס הבטוח" ולאט לאט מגדילים את המרחק. כשהבעלים יצאו מהחדר, החתולים הפגינו מצוקה ונראו לחוצים, ואחרי שהבעלים חזרו החתולים נרגעו וחזרו לחקור את החדר. שאר החתולים שהשתתפו בניסוי הפגינו היקשרות חרדה – הם נותרו לחוצים גם כשהבעלים חזרו לחדר, נצמדו אליהם ולא חקרו מסביב.

ולא רק גורים - החוקרים המשיכו לעקוב אחרי 38 מהחתולים לאורך שנה, ומצאו שגם חתולים בוגרים מפגינים את אותם דפוסי היקשרות שמאפיינים תינוקות: כ-65% מהחתולים שנבדקו הפגינו היקשרות בטוחה ויציבה עם הבעלים. כשהשוו את התוצאות למחקרים שנערכו בעזרת מבחן "המצב הזר" בכלבים ותינוקות, גילו החוקרים כי דפוסי ההיקשרות שהפגינו החתולים דומים יותר לדפוסים של תינוקות אנושיים - שכמו החתולים, 65% מתוכם הפגינו היקשרות בטוחה - לעומת 58% בלבד מהכלבים.

חתול
חתול | צילום: חדשות 13