"הבטיח שינסה לבלום פלישה": טראמפ ומפקד הכורדים בסוריה שוחחו

הסנאטור גראהם כתב כי נכח בשיחה בין הנשיא האמריקני והגנרל אבדי, שבמהלכה אמר טראמפ כי תקיפה במובלעת הכורדית כובאני תעורר תגובה בינ"ל • טראמפ אישר להטיל סנקציות על טורקיה

זמן צפייה: 02:09

המבצע הטורקי בסוריה: הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם פרסם היום (שלישי) הודעה בטוויטר, לפיה הוא נכח אתמול בבית הלבן כאשר נשיא ארצות הברית טראמפ התקשר למפקד הכוחות הכורדים בסוריה, הגנרל מזלום אבדי, והבטיח לו שהוא יעשה כל שביכולתו כדי לבלום את הפלישה הטורקית, בעיקר לאזור מובלעת הכורדית כובאני. זאת, משום שהדבר יעורר תגובה בין-לאומית אדירה.

עוד אמר גראהם שטראמפ ביקש מהגנרל הכורדי לוודא שאנשי דאעש שעצורים על ידי הכורדים לא נמלטים מהכלא, והבטיח לו כי הכורדים לא ננטשו על ידי ארצות הברית.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

טראמפ: "אאשר בקרוב הטלת סנקציות על טורקיה"

ארה"ב: טורקיה הפציצה בסמוך לבסיס אמריקני בסוריה; חיילים פונו

תקיפת טורקיה בסוריה נמשכת: עשרות אלפים נמלטו; בית חולים נסגר

הסנאטור לינדזי גרהאם
הסנאטור לינדזי גרהאם | צילום: רויטרס

כמו כן, אמר הסנאטור כי טראמפ הציע לנשיא טורקיה רג'פ טאפ ארדואן לבטל את הנזק שגרם, ומקווה כי "יקבל את ההצבעה". עד אז, תמשיך ארצות הברית בהטלת הסנקציות - ואף תגביר אותן.

חיילים וכוחות אמריקנים שהיו מוצבים באזור סיפרו לרשת cnn כי הם כועסים ומתוסכלים על ההחלטת של הנשיא לסגת מצפון סוריה. בכיר צבאי אמר: "טראמפ נכשל בכך שלא להתנגד למתקפה הטורקית, ולא עשה דבר כדי למנוע את המבצע. הוא למעשה נתן לטורקיה אור ירוק. זאת, למרות הגישה של הממסד במדינה, שהתנגד לאירוע כזה".

הגנרל מזלום עבדי
הגנרל מזלום עבדי | צילום: רויטרס

גורם צבאי בכיר נוסף אמר כי הוא "מתבייש" בפעולות שארצו נקטה, ואמר שארצות הברית נכשלה בהגנה על בת בריתה, שסייעה משמעותית במלחמה נגד דעא"ש. בכיר נוסף אמר: "איך אנחנו מצפים שמישהו ירצה לשתף פעולה עם צבא ארצות הברית כעת?", והוסיף: "הם עשו כל מה שביקשנו מהם בלחימה מול דעא"ש. הם היו ממש טובים אלינו".

אתמול, כזכור, טראמפ אישר למשרד החוץ האמרקני את הסמכות להטלת סנקציות על טורקיה, בשל פלישתה לצפון סוריה. בהודעה נכתב כי הסנקציות העתידיות שיוטלו יכללו העלאת מכסים על פלדה בחזרה ל-50%, לאחר ההורדה שהתרחשה בחודש מאי האחרון. כמו כן, המדינה תחדל מקיום מו"מ על הסכם סחר בשווי של 100 מיליארד דולרים, ויוטלו סנקציות על אנשי ממשל בכירים.

עוד הודיע טראמפ כי אלף החיילים האמריקנים שהיו אמורים לעזוב את האזור - יישארו בשטח כדי להשקיף ולפקח על המתרחש. "פעולותיה של טורקיה מאיימות על אזרחים ומערערות את היציבות באזור. ארצות הברית תטיל סנקציות אגרסיביות נגד כל מי שיאפשר או יממן את המבצע הטורקי", אמר בהצהרה שפרסם הבית הלבן. "לא אהסס לרסק את הכלכלה הטורקית אם ההנהגה תמשיך בדרך מסוכנת זו".

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ולוחם כורדי
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ולוחם כורדי | צילום: רויטרס

מוקדם יותר באותו היום הצהיר טראמפ: "אחרי שהבסנו 100% מדאע"ש, הוצאנו את חיילנו מסוריה. תנו לסוריה להגן על הכורדים ולהילחם בעצמם על אדמתם", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "אמרתי לגנרלים שלי: 'למה שנילחם עבור אסד כדי להגן על אדמת אויבנו?'. מי שמעוניין לעזור לסוריה להגן על הכורדים – זה בסדר מבחינתי, אם זה רוסיה, סין או נפוליאון בונפרטה. אני מאחל הצלחה לכל הצדדים, אנחנו במרחק 11 אלף קילומטרים!"

ראש הסנאט האמריקני, מיטש מקונל, הודיע הערב כי ייפגש עם סנאטורים בכירים במטרה לדון בהתפתחויות באזור. "נטישה של המערכה ונסיגה של כוחות אמריקנים מסוריה תייצר תחייה מחדש של דאע"ש", הזהיר. "נסיגה כזאת גם תגרום לוואקום כוח רחב יותר שינוצל על ידי איראן ורוסיה, תוצאה קטסטרופלית לאינטרס האסטרטגי האמריקאי".

כמו כן, סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, הודיע כי הנשיא טאמפ שוחח עם ארדואן בטלפון וביקש ממנו הפסקת אש מיידית. עוד אמר פנס, כי יסע בקרוב לטורקיה לדון במצב בסוריה.