אמנות או נמות: ביקור במוזיאונים - עשוי להוביל לאריכות חיים

חוקרים באוניברסיטת קולג' לונדון גילו כי הסיכוי למות בגיל מוקדם בקרב אנשים שנוהגים לבקר בגלריות, קטן ב-31% ביחס לאלה שלא צורכים אמנות. "לא מבינים שפנאי והנאה מובילים לבריאות טובה"

מוזיאון הלובר בפריס
מוזיאון הלובר בפריס | צילום: רויטרס

ביקור בתיאטרון, במוזיאון או בגלריית אמנות יכולים להאריך חיים. כך עולה ממחקר חדש שפורסם היום (חמישי). חוקרים באוניברסיטת קולג' לונדון שבבריטניה מצאו כי אנשים שנחשפו לאמנויות נמצאים בסיכון נמוך ב-31% למות בגיל מוקדם, בהשוואה למי שלא חווה זאת.

עוד עולה מהמחקר כי ביקור בתיאטרון או במוזיאון אפילו פעמיים בשנה הפחית את הסיכון ב-14%. אחת ממחברות המחקר, פרופ' דייזי פאנקורט, הסבירה ל-CNN: "בעוד התנהגויות אחרות כמו עישון, שתיית אלכוהול וספורט מסיעיים לחזות את הסיכון למוות בצורה טובה יותר, אנשים לא מבינים שפעילויות פנאי והנאה מובילים לבריאות טובה וכך לאריכות חיים".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מחקר: עלייה חדה במספר הפציעות הנגרמות משימוש בסלולרי בהליכה

בזכות מסטיק מתקופת האבן: שוחזר DNA של ציידת-לקטת מדנמרק

ניסוי מיוחד מגלה: איך משפיעה מוזיקה פופולרית על פעילות המוח?

מוזיאון הטייט
מוזיאון הטייט | צילום: נעם בן צבי

המחקר בחן יותר מששת אלפים אנשים מעל גיל 50 בבריטניה, שמשתתפים במחקר מקיף יותר בנוגע לזקנה. החוקרים בחנו מהי התדירות שבה ביקרו המשתתפים ביקרו בתערוכות, מופעים, אופרה - אך לא התייחסו לביקורים בקולנוע. המחקר עקב אחר פעילותם בממוצע במשך 12 שנים.

עוד צויין כי מעמדם הכלכלי של הנבדקים השפיע על חשיפתם לאמנות. כך בין היתר גם השכלתם, ורמת המעורבות הפוליטית והחברתית שלהם. מה שלא השפיע כלל על כך היה כמות הזמן הפנוי שיש להם וכן סטטוס ההעסקה שלהם. פרופ' פאנקורט אף הוסיפה כי חשיפה לאומנויות יכולה לסייע למי שמתמודד עם לחץ, ויכול לסייע לפיתוח היצירתיות, מה שהופך אנשים לגמישים יותר מחשבתית, ומסוגלים להסתגל בקלות יותר לשינויים. עוד הוסיפה כי החשיפה מאפשרת לאנשים לבנות "הון תרבותי", שגורם להם לגשת בקלות גבוהה יותר לסיוע נפשי ולמידע - המסייעים להם להזדקן בצורה טובה ובריאה יותר.