ניסוי מיוחד מגלה: איך משפיעה מוזיקה פופולרית על פעילות המוח?

במהלך המבדק הושמעו לנסיינים שירים ישראלים מוכרים, ונמדדו האותות החשמליים במוחותיהם - על מנת לבחון אילו תגובות מתעוררות כתוצאה מההאזנה. איזה שיר גרם לנבדקים להתרגש במיוחד?

זמן צפייה: 04:31

בניסוי מיוחד של חדשות 13, חוברו שישה נסיינים באמצעות אלקטרודות לבדיקת EEG שבחנה את האותות החשמליים במוח שלהם. זאת, על מנת לבדוק כיצד משפיעה מוזיקה פופולרית על הפעילות המוחית שלנו. הניסוי נערך בעקבות מחקר שהתפרסם לאחרונה וסקר שירי פופ שצעדו במצעד הבריטי במשך שני עשורים. הוא חשף ממצא מסקרן, שלפיו אם במהלך שיר שאנחנו מאזינים לו, יש שינוי מוזיקלי שלא צפינו, זה גורם הנאה. "הראו שאזורים במוח שקשורים ברגש והנאה פעילים יותר כשאנחנו מופתעים", הסבירה נטע מימון, חוקרת קוגניציה מוזיקלית מאוניברסיטת תל אביב.

הנבדקים האזינו לארבעה מהלהיטים הגדולים ביותר בעשרות השנים האחרונות, כדי לבחון לאילו מהשירים יש מתכון מנצח. בהאזנה לשיר "לקחת את ידי בידך" של יהודית רביץ, "פתאום הייתה התעוררות רגשית בפזמון", הסבירה מימון על בדיקתה של אחת הנבדקות, שרה פרי. "אני מאוד נרגשת שירים, זה לא רק לשמוע את השיר. זה חודר, זה עם נשמה", הסבירה פרי.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ד"ר הומלס: הרופא שהחליט לחיות כקבצן – לטובת קליפ מוזיקלי

"הכול הלך – חוץ מהמוזיקה": האירוע שייערך על רקע הבתים שנשרפו

מנגינת החיים: הנגנים שחגגו יום הולדת לניצול שואה בעקבות פוסט בפייסבוק

שרה פרי, משתתפת בניסוי מוזיקה
שרה פרי, משתתפת בניסוי מוזיקה | צילום: חדשות 13

בשמיעת השיר "טוי" של נטע ברזילי, נרשמו גלים חזקים במיוחד. "פעילות קוגניטיבת עוצמתית מאוד. בערך באמצע הפזמון הייתה העלייה הרגשית והירידה", הסבירה מימון. מורג נדל, אחת הנסייניות הנוספות שאלה: "קודם כל, אני יודעת את כל המילים. יכול להיות שזה קשור לזה?" ."בשיר 'שני משוגעים' המוח שלי התפוצץ מבפנים, היה לי ממש קשה", אמר נבדק שלישי, טל גוטליב. "זה שיר שקשה שלא לשיר".

אם צריך לסכם את תוצאות הניסוי, שלא בוצע בתנאי מעבדה, שירה של רביץ, גרם לנבדקים להתרגש יותר מכל השירים האחרים. "טוי", שהביא את האירוויזיון לישראל גרם בעיקר לחשוב.