מחקר: עלייה חדה במספר הפציעות הנגרמות משימוש בסלולרי בהליכה

בעשרים השנים האחרונות נרשמה עלייה משמעותית בכמות האנשים שנפגעו בראש ובצוואר - משום שדעתם הוסחה בזמן שהלכו, בשל שימוש בטלפון הנייד. "המשתמשים לא מודעים בכלל שהם עלולים לפגוע בעצמם"

צעירים הולכים ברחוב עם סמארטפונים
צעירים הולכים ברחוב עם סמארטפונים | צילום: Shutterstock

מכשירי הטלפונים הניידים השתלטו על חיינו והביאו איתם מגוון סכנות, לחלקן אנו מודעים היטב, כמו האיסור על שימוש בנייד בזמן נהיגה, שאף מעוגן בחוק במקומות רבים בעולם. מחקר אמריקני חדש חושף סוג נוסף של פציעות שנגרמות משימוש בסמארטפון, נגדן אין שום חקיקה: בעשרים השנים האחרונות נרשמה עלייה חדה במספר האנשים שנפצעו - משום שדעתם הוסחה כתוצאה משימוש בטלפון הנייד בזמן הליכה.

זהו המחקר הראשון, ככל הנראה, שבודק את הקשר בין סמארטפונים לבין פגיעות בראש ובצוואר. ד"ר בוריס פסקובר, כירורג משחזר והמחבר הראשי של המחקר החדש, החל לבדוק את הסטטיסטיקות לאחר שחולים רבים, שהגיעו אליו עם לסתות שבורות או חבלות בפנים, סיפרו לו שנפלו משום שבהו בטלפונים שלהם ולא שמו לב לסביבתם.

"אני לא חושב שאנשים מודעים עד כמה אנו שבריריים כבני אדם", אמר פסקובר. "נפילה פשוטה עלולה להסתיים בפציעה קשה למדי. אני הולך בעיר ורואה שכולם עם הראש בטלפונים שלהם, ולא מודעים בכלל שהם עלולים לפגוע בעצמם".

כתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חברו הטוב של האדם: בעלי כלבים בסיכון נמוך למחלות לב חוזרות

מחקר: כרבע מהצעירים לא יחבק נשא HIV – לשליש אין ידע בנושא

"לא צריך רופא": לקה באירוע מוחי – ופיתח תוכנה מצילת חיים

אדם הולך ברחוב עם סמארטפון
אדם הולך ברחוב עם סמארטפון | צילום: Shutterstock

המחקר פורסם בשבוע שעבר בכתב העת "JAMA Otolaryngology" ובחן פציעות בראש ובצוואר שקשורות לשימוש בטלפון הסלולרי מתוך רישומי המערכת הלאומית לפיקוח על פציעות אלקטרוניות, מאגר מידע שמתעד את כל המקרים שמגיעים לחדרי המיון בכ-100 בתי חולים בארה"ב.

לפי הממצאים, פציעות שנגרמו משימוש במכשיר הסלולרי היו נדירות יחסית עד 2007, השנה שבה יצא האייפון הראשון, אז השיעור החל לעלות בחדות והגיע לשיאו בשנת 2016. בסך הכול המחקר מצא 2,501 מקרים כאלו, והמחברים העריכו כי מספר המקרים המשוקלל באוכלוסייה הכללית בארה"ב יסתכם ביותר מ- 76,000 איש.

כמחצית מהמטופלים הם צעירים – 40% מהפצועים היו משתמשים בגילי 29-13. שליש מהמקרים היו פגיעות בראש, שליש נוסף סבלו מחבלות בפנים וכ-12% נפצעו בצוואר. פגיעות באיברים פנימיים היוו כמעט חמישית מהמקרים – 18%. "כשמדובר בחבלת ראש, אבחנה זו מצביעה לרוב על פגיעת מוח טראומטית", הסביר פסקובר. "ואלו הפציעות המפחידות".

אדם הולך ברחוב עם סמארטפון
אדם הולך ברחוב עם סמארטפון | צילום: Shutterstock

"יש לנו גולגולת שמגנה על המוח שלנו, אבל זה לא אומר שהוא חסין. המוח הוא דבר רך", הוסיף החוקר. "ראיתי אנשים שמתו מנפילה בגלל שקיבלו מכה אחת בראש בצורה לא נכונה. זה כל מה שצריך כדי לגרום לפגיעה מוחית טראומטית". עם זאת, מרבית הפצועים שנבדקו במחקר טופלו ושוחררו מבית החולים, או שוחררו ללא שנדרש טיפול רפואי.

פסקובר ציין כי ילדים מתחת לגיל 13 היו בסיכון גבוה יותר להיפגע ישירות ממכשיר הטלפון - למשל, מקרים בהם אנשים נפגעו כשהנייד החליק מידם בזמן ששיחקו בו, היכה בפניהם ושבר את אפם. "זה קורה", סיפר. "המסקנה היא 'אל תתן לנייד להסיח את דעתך - נקודה".

לפי פסקובר, ממצאי המחקר מראים שקיים צורך בחינוך ציבורי לגבי הסיכונים בהסחת דעת על ידי הטלפונים הסלולריים, מעבר לסיכון שכרוך בשימוש בנייד בזמן נהיגה. "פשוט צריך להיות מודע לעצמך", הוא סיכם. "לענות על הודעה בזמן הליכה זה בסדר, אבל להסתובב כשאתה קורא מאמרים בטלפון – זה אסור ומסוכן".