סרבל ונעליים מהקרב: רוסיה השיבה לישראל שרידים השייכים לבאומל

הנשיא פוטין נפגש עם נתניהו, הכריז כי מדינתו מצאה את גופת הנעדר בתיאום עם צבא סוריה והוסיף כי "לא היה קל למצוא את הגופה". רה"מ: "שותפות ערכי כבוד ואחוות לוחמים"

זמן צפייה: 01:18

רוסיה השיבה היום (חמישי) לישראל שרידים נוספים של זכריה באומל - סרבל ונעליים. זאת, בטקס שנערך במוסקבה, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. נתניהו הניח זר פרחים על הארון שבו הובאו השרידים. מוקדם יותר, בפגישה בין השניים, הצהיר פוטין כי רוסיה היא שמצאה את גופת הנעדר, בתיאום עם צבא סוריה. "לא היה פשוט לחיילים שלנו למצוא את הגופה", הוסיף פוטין.

ראש הממשלה הודה לנשיא רוסיה בפגישתם ואמר לו: "אתה ביטאת את הערך העליון שאתה והעם הרוסי מייחסים למציאת נעדרים, להחזרת חיילים לקברם. זהו ערך משותף לכולנו". "לפני שנתיים פניתי אליך בבקשה אישית - שתעזור לנו למצוא את השרידים של החיילים, כולל את זכריה באומל, מתוך השותפות הגדולה לערכים של רעות לוחמים ואחוות לוחמים. אתה נענית מיד. אמרת שאתה תפעל באופן אישי".

עוד כתבות בנושא:

ראש אמ"ן נמשיך לעשות הכול כדי להחזיר את חיילנו הנעדרים

3 נעדרים ועשרות נפגעים: קרב סולטן יעקוב שבו נפל זכריה באומל

אחרי 37 שנים: אותרה גופתו של נעדר קרב סולטן יעקוב

נתניהו בפגישה במוסקבה עם הנשיא פוטין
נתניהו בפגישה במוסקבה עם הנשיא פוטין | צילום: חדשות 13

"אתה הפעלת את אנשיך שעשו עבודה יוצאת מן הכלל, ולפני ימים אחדים הבאתם לנו את זכריה באומל ז"ל לארץ, והוא ייטמן בירושלים היום בלילה", הוסיף נתניהו. "אני רוצה להודות לך ידידי, בשמי ובשם עם ישראל על מה שעשית, על הידידות האמיצה בינינו, שהיא חשובה מאוד למדינתנו, היא חשובה מאוד ליחסים בינינו, אבל אני חושב שכאן היא מתעלה ומביאה לידי ביטוי ערך משותף גדול שמאחד את שני העמים שלנו. אני מבקש להודות לך בשם עם ישראל כולו. תודה לך".

"אני מבקש להודות בהזדמנות זו למשרד ההגנה ולצבא רוסיה על הסיוע החשוב - הוא לא יישכח, הוא ייזכר. בתולדות עמנו זה ייזכר. משפחת באומל התרגשו בדרך שאני לא יכול לתאר", חתם נתניהו את דבריו. "האבא כבר נפטר, אבל האימא עוד מעט בת 90, הייתה בסערת רגשות גדולה. האחות, האח והילדים שלהם באו לראות אותי, וכשסיפרתי להם על ההחלטה שלך ועל העובדה שחיילים רוסים עשו פעולות, לפעמים גם תוך סיכון עצמי, הם היו פעורי פה, וביקשו ממני להביע את תודתם העמוקה שהיא התודה של כל אזרחי ישראל".

פקיד ישראלי בכיר סיפר לחדשות 13 כי "הגופה של באומל נמצאה במבצע של צבא רוסיה לבקשתנו. נתניהו ביקש מפוטין לפני שנתיים לסייע באיתור הגופה. השגנו מודיעין וביקשנו מהרוסים להתמקד בזה. נתניהו דיבר על זה ארבע או חמש פעמים עם פוטין בשנתיים האחרונות. הרוסים עשו נסיונות כאלה ואחרים אבל לא מצאו, ולאחרונה עשו נסיונות שוב ומצאו את הגופה. לא אמרנו שהרוסים מעורבים כי הם ביקשו זאת מאיתנו וכיבדנו את בקשתם.

"ביום שני בשיחת הטלפון נתניהו הודה לפוטין, וביקש ממנו שפרסום מציאת הגופה לא יפגע במאמצים הרוסיים לאתר את גופות שני הנעדרים האחרים מסולטאן יעקוב", הוסיף הפקיד הבכיר. "פוטין אמר שזה לא יפגע במאמצים ולאחר מכן הנושא הובהר שוב בשיחה בין היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת לבין היועץ לביטחון לאומי של הרוסי פוטין פטרושב. הרוסים לא ביקשו כל תמורה מישראל על המאמצים שלהם לאתר את גופות הנעדרים".

בתוך כך, פרחיה היימן, אחות של יהודה כץ מנעדרי קרב סולטאן יעקוב, הגיעה לבקר את משפחת באומל, והתרגשה עד כדי בכי ממודעת האבל שנתלתה בכניסה לבניין שבו מתגוררת משפחתו. "כל עוד יש שביב של תקווה - אני לא אוותר. נדע להתמודד עם בשורה אבל לא עם שמועות וחוסר ידיעה", אמרה לחדשות 13 על רגשותיה בנוגע לאחיה.

הבוקר, חיים אבישר, שכן וחבר משפחת באומל, סיפר לחדשות 13 על אביו של באומל: הוא היה אדם מקסים, אנשים אהבו אותו. כשהוא חלה הוא אמר לי 'יגון, אין לי כלום חוץ מיגון'. הוא סיפר שהוא נסע לחוץ לארץ, נפגש עם עראפת ונתן לו את חצי הדיסקית של בנו. הוא נסע לכל מיני מקומות בעולם, רק להביא את הבן. אמו של צבי הייתה סגורה מאוד, לא דיברה עליו, רק אמרה 'אני מקווה שהוא עוד בחיים'. היא כל הזמן האמינה".

כאמור, נתניהו המריא הבוקר לפגישת בזק עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה. זאת, בצל השבת גופת נעדר קרב סולטאן יעקוב זכריה באומל, כאשר לפי המידע שהצטבר, לרוסים היה תפקיד לא מבוטל באיתור הגופה. ראש המוסד, ראש אמ"ן וראש אגף כוח אדם המריאו עם ראש הממשלה, שישוב בערב להלווית באומל.

מודעת האבל של זכריה באומל
מודעת האבל של זכריה באומל | צילום: חדשות 13

"אני יוצא לעוד פגישה עם פוטין", אמר נתניהו לפני עלייתו למטוס. "אנחנו נדון באירועים בסוריה, והם מצטברים, בתיאום השוטף והמיוחד בין הצבאות שלנו ובעוד נושאים אחרים חשובים למדינת ישראל".

בד בבד, התראיין הבוקר ראש הממשלה ל"כאן ב'", התייחס לביקורו במוסקבה ואמר כי "הקשר שלי עם פוטין הוא לא מובן מאליו. אפילו הוא אמר שבלי הקשר הזה ישראל ורוסיה היו מתנגשות זו בזו עוד מזמן וזה לא קרה. לכן אני חושב שיש כאן נכסים של מדינת ישראל שהם לא בשביל לפיד וגנץ, מה להם ולזה?".

הנשיא פוטין עם ראש הממשלה נתניהו
הנשיא פוטין עם ראש הממשלה נתניהו | צילום: רויטרס

"זה קרב צמוד בין ימין לשמאל - אני אקים ממשלת ימין חזקה - אם אבחר וזה לא ברור שאבחר", הוסיף נתניהו. "בלי גנץ ובלי לפיד ועם מפלגות הימין אבל אני כבר אומר, זה בכלל לא ברור משום שהמצב הוא הפוך מ-2015, בבחירות האחרונות השמאל היה שאנן והימין היה להוט. היום השמאל להוט, זכותו, והימין שאנן כי הוא לא מבין את מה שאמרתי עכשיו".

בנוגע למתיחות בדרום, אמר ראש הממשלה כי "כל האופציות, כולל כניסה וכיבוש עזה עדיין על השולחן. תמיד אפעל לטובת למדינת ישראל. אנחנו עוטפים את עזה בכוח עצום ואתם רואים את האפקט שלהם. חמאס והג'יהאד האסלאמי מביאים אלפי מרסנים שהרחיקו את המתפרעים מהגדר".

הנשיא פוטין
הנשיא פוטין | צילום: רויטרס

עשינו הרבה בעזה אבל לא עשינו דבר אחד - לא כבשנו כי אז היינו צריכים לקחת אותה ואז או להחזיק בה ולקחת עוד 2 מיליון פלסטינים תחת ראשותנו או לתת את זה למישהו", המשיך נתניהו. "שוחחתי עם מנהיגים ערבים רבים על האפשרות שזה בדיוק מה שנעשה אבל אף אחד לא התנדב להמשיך". הוא התייחס גם לנושא ההסדרה ואמר: "אינני יודע אם נצליח להגיע לשקט ארוך טווח אבל דבר אחד אני יודע - אני לא עושה מלחמות מיותרות".

נתניהו התייחס גם למבצע השבת גופתו של באומל ואמר כי "תאריך השבתו לא נקבע על ידי הבחירות אלא משיקולים מבצעיים". הלוויתו של באומל, שנפל במלחמת לבנון הראשונה בקרב סולטאן יעקוב, תיערך כאמור הערב, בשעה 19:00, בבית העלמין הצבאי שבהר הרצל.