3 נעדרים ועשרות נפגעים: קרב סולטן יעקוב שבו נפל זכריה באומל

בימיה הראשונים של מלחמת לבנון הראשונה, נקלע גדוד השריון 362 לחילופי אש עם הצבא הסורי וארגוני טרור פלסטיניים, במה שהפך לאחת הטראומות הגדולות בתולדות צה"ל

זמן צפייה: 03:11

קרב סולטן יעקוב היה אחת הטראומות הגדולות בתולדות צה"ל, טרגדיה שנוהלה באופן מחפיר וגרמה לנפגעים, הרוגים, פצועים ונעדרים.

בלילה שבין ה-10 ל-11 ביוני 1982, ימיה הראשונים של מלחמת לבנון הראשונה, נכנס גדוד השריון 362 לבקאע המזרחי בגזרת סולטן יעקוב. הכוח נכנס כדי להציב חסימות על שני צירים, ונקלע לשטח טופוגרפי נחות מול כוחות של הצבא הסורי, שהיו פרוסים ומוכנים לצד כוחות שונים מארגוני הטרור הפלסטיניים, ואש"ף בראשם.

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

ב-11 ביוני, עם עלות הבוקר, החל גדוד 362 לנהל חילופי אש עם האויב. בתשע בבוקר התחיל לעזוב את השטח כדי לחבור לכוחות צה"ל, והותיר אחריו בגזרה שמונה טנקים שנלקחו שלל בידי הצבא הסורי וארגוני הטרור הפלסטיניים.

התוצאה מבחינת נפגעים הייתה קשה מאוד: 20 הרוגים, יותר מ-30 פצועים ושלושה נעדרים: זכריה באומל, יהודה כץ וצביקה פלדמן. בשל ריבוי הנעדרים והממצאים הקשים בקרב, וכן הכאוס בזירה, נוצרה אינפורמציה מוטעית ביחס למקום החזקתם של הנעדרים ולגורלם.

לאורך השנים אמרה ישראל שהאחריות להחזקת הנעדרים הייתה בידי הגורמים הפלסטיניים בזירה הסורית בהכוונת צמרת אש"ף דאז. כעת, האתגר של קהיליית המודיעין הוא למצוא את שני הנעדרים הנוספים. בקהיליית המודיעין מעריכים כי הבאת גופתו של באומל תסייע מודיעינית בהשלמת התמונה באשר ליכולת להביא את השניים הנוספים.

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

על פי התקשורת הערבית, נראה כי לרוסיה היה תפקיד לא מבוטל בהשבת גופתו של זכריה באומל, נעדר קרב סולטן יעקוב, שהיום (רביעי) פורסם דבר איתורה. ייתכן כי בימים הקרובים יתגלה מידע נוסף בדבר המעורבות הרוסית בפרשה, בעקבות פגישתם הצפויה של ראש הממשלה נתניהו ונשיא רוסיה פוטין, שבה ישתתפו גם ראש המוסד יוסי כהן, וראש אמ"ן תמיר היימן. השלושה צפויים לדון עם פוטין על פרטי המבצע. על פי ההערכות, פוטין ימסור לנתניהו ממצאים נוספים הקשורים בנעדרים.

פריצת הדרך בפתרון תעלומת נעדרי הקרב התאפשרה עם כניסת הרוסים לסוריה. לפני שלוש שנים העניק פוטין לנתניהו את אחד הטנקים הישראליים שנתפסו באותו קרב, ולפני כחצי שנה חשף הדובר הרוסי את המאמץ לסייע לישראל. נראה שקשריו של ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא פוטין סללו את הדרך להתקדם גם להחזרת הגופה. צה"ל והמוסד ידעו להפנות את אנשי המדינה השלישית – על פי הדיווחים, רוסיה - לבית העלמין שבו על פי החשד היו קבורות הגופות.

כבר מיד לאחר המלחמה ב-1982, הגיעו ידיעות על כך שנעדרי הקרב והטנקים הובאו לדמשק. שנים אחר כך צולם אחד הטנקים מובל במצעד בדמשק, ואחר צולם במוסקבה, אבל איש לא ידע מי אוחז בגופות. לאחר הסכמי אוסלו, השיב יאסר ערפאת מחצית מהדסקית של באומל, אבל טען שאין לו גישה לגופה עצמה.

בתוך כך, נודע כי מחלצי גופת באומל שלחו לישראל מספר רב של גופות, היות שלא ידעו את מי בדיוק הם מחפשים. רוב הגופות כבר נבדקו ונשלל כל קשר בינן ובין שני הנעדרים הנוספים מהקרב, אך גופה אחת טרם זוהתה בוודאות וצפויות להמשיך להתבצע עליה בדיקות נוספות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחתו של החייל הנעדר זכריה באומל
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם משפחתו של החייל הנעדר זכריה באומל | צילום: חיים צח / לע''מ

כמה גורמים בעולם הערבי כבר הגיבו להשבת הגופה. על פי דיווחים ערביים, הגופה נמצאה בבית הקברות של מחנה הפליטים ירמוכ – מחנה פליטים של חמאס שנמצא בפאתי דמשק, שבמהלך מלחמת האזרחים היה ככיס התנגדות נגד אסד. כנראה שהכאוס שיצרה מלחמת האזרחים במדינה אפשר את מציאת הגופה, כיוון שבמהלך המהומות הצליחו לחפור קברים. על פי הדיווח הערבי, הטורקים ביצעו את החפירות. בתוך כך, בלוגר לבנוני כתב היום ברשת: "תראו את מיצג הכוח שראינו היום על ישראל, שהפכה מאות גופות לחפש גופה אחת וללכת – בזמן שבסוריה פזורות כמעט מיליון גופות".

ירון בלום, מתאם השבויים והנעדרים, סיפר לחדשות 13 כי "בשנים האחרונות מתנהלים מאמצים מודיעיניים נרחבים מאוד כדי לנסות לפענח את התעלומה הזאת. בשנה וחצי האחרונות הייתה פריצת דרך משמעותית ביותר כתוצאה ממעורבות מאוד מסיבית של רה"מ. אלו המאמצים שהביאו את ההישג המודיעיני המדהים הזה, שהיום התבשרנו עליו. אני שמח להיות חלק קטן בסיפור הזה, זו זכות גדולה מאוד". עוד התייחס בלום לגופות הנוספות שנמצאו והובאו לארץ, ואמר: "אני לא רוצה להיכנס לבדיקות, בסך הכול אני מעריך שנצליח בהמשך לעשות מאמצים מודיעיניים משמעותיים כדי להביא גם את שני הנעדרים הנוספים".

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

מוקדם יותר היום הודיע דובר צה"ל כי במסגרת מבצע צבאי אותרה והוחזרה לישראל גופתו של רב-סמל זכריה באומל, שנעדר לאחר קרב סולטן יעקוב שאירע ב-1982 בלבנון. עם הגעתה ארצה, זוהתה הגופה באופן ודאי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן על ידי הרב הצבאי הראשי. בימים הקרובים יובא באומל למנוחות.

הגופה הועברה לישראל במבצע של אגף מודיעין המכונה "זמר נוגה" באמצעות מדינה שלישית, ובשיתוף פעולה עם המוסד ושב"כ. לפי "אל-ערביה", רוסיה היא שסייעה לישראל בהשבת גופת החייל. נוסף אליה, הוחזר גם ציוד אישי של באומל. מצה"ל נמסר כי נמשכים המאמצים לאיתור שני הנעדרים הנוספים מהקרב, יהודה כץ וצבי פלדמן. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, מסר כי "זכריה באומל שב הביתה. גופתו זוהתה באבו כביר, וראש אכ"א עדכן את המשפחה. נעשו מאמצים רבים לאורך השנים, והם התעצמו בשנים האחרונות. אנו מחוייבים להבאת פלדמן וכץ, שעדיין נעדרים, והאירוע הזה מוכיח שמעולם לא עזבנו את הנושא".

אלוף משנה א', מפקד המבצע, סיפר: "מדובר ב-37 שנים שעברו. מדינת ישראל וצה"ל לא מוותרים על אף חייל ואף נעדר. לא אשכח לעולם את הזיהוי הראשוני של הסרבל והנעלים, ישר זיהינו שזה סרבל שריון. כשהסתכלנו על הכיתובים מאחורה וזיהינו את הכיתובים בעברית שנשמרו בצורה כלכך אותנטית וטובה, זיהינו את ההטבעה הצבאית בנעליים, זה היה רגע מרגש. לא יכולנו לעצור את הדמעות. ידענו שסוף סוף אחרי 37 שנים השרידים נמצאים בידינו".