ראש אמ"ן: "נמשיך לעשות הכול כדי להחזיר את חיילנו הנעדרים"

לאחר השבת גופתו של זכריה באומל, שעקבותיו אבדו במלחמת לבנון הראשונה, כותב אלוף תמיר היימן על המבצע להשיבו: "הישג של קהילת המודיעין כולה"

אלוף תמיר הימן
אלוף תמיר הימן | צילום: דובר צה"ל

יממה לאחר מציאת גופתו של רס"ל זכריה באומל, שנעדר לאחר קרב סולטן יעקוב שאירע ב-1982 בלבנון, מסכם הבוקר (חמישי) ראש אמ"ן, אלוף תומר היימן את המבצע להשבת גופתו, ומבטיח: "נמשיך לעשות הכול כדי להחזיר את חיילנו הנעדרים".

"ביום שבו אנו משיבים את גופתו של רס"ל זכריה באומל ז"ל לארצו, אני חש גאווה מקצועית כראש אגף המודיעין בצה"ל והתרגשות גדולה כשריונר. הקרב ההוא במלחמת לבנון הראשונה פער פצע בחיל השריון", כתב האלוף היימן. "כולנו למדנו את לקחי הקרב כשהיינו חיילים צעירים. התבגרנו ויצאנו לשדה הקרב, אך היה קשה לדמיין את הסיטואציה הקשה אליה נקלע הגדוד באותו הלילה. קרב סולטאן יעקב היה ועודו שיעור חשוב ותזכורת קשה עבור כולנו".

"החזרת גופתו של זכריה למנוחת עולמים היא הישג של קהיליית המודיעין כולה. עשייה חשאית רבת שנים, שהחלה עוד בתקופתם של רב-אלוף אביב כוכבי, אלוף הרצי הלוי וקודמיהם, והמשיכה גם בימים אלה, על ידי אנשי מודיעין נמרצים, מקצועיים ויצירתיים אשר פעלו ללא לאות במשימה רגישה ומרגשת", המשיך. "הצלחתם היא תוצאה של חיבור פיסות מידע שנאספו לאורך השנים, וניצול הזדמנות העולה על כל דמיון".

עוד בחדשות 13:

3 נעדרים ועשרות נפגעים: קרב סולטן יעקוב שבו נפל זכריה באומל

"חבל שאביו לא זכה לראות": חבריו של באומל מברכים על השבת גופתו

אחרי 37 שנים: אותרה גופתו של נעדר קרב סולטן יעקוב

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

"עשייה זו היא מסר לחיילי צה"ל ומשפחותיהם – צה"ל, קהיליית המודיעין ואגף המודיעין לא יוותרו, וימשיכו לעשות הכל בכדי להחזיר את כל חיילנו הנעדרים הביתה", הבטיח הימן. "המשימה בוצעה אך עדיין לא הושלמה – מחובתנו להשיב את יתר נעדרי הקרב, יהודה כץ וצבי פלדמן, ואת יתר נעדרי צה"ל וחלליו שמקום קבורתם לא נודע.

"חיל השריון הציב את ערך הרעות במרכז. הרעות היא המחויבות לגורלו של האחר ולהצלחתו במשימה, והיא נמדדת במעשים ולא בדיבורים" כתב. "אני מאמין שהמעשה שנעשה עתה – השבת גופתו של זכריה ז"ל לקבר ישראל – הוא הביטוי הטוב ביותר לרעות המאפיינת את השריונאים".

"משפחת באומל היקרה, צה"ל מחבק אתכם ברגעים מורכבים אלה. זכריה, השבנו אותך הביתה לאחר 37 שנים, זכרנו ונמשיך לזכור גם את רעייך לנשק", חתם הימן את דבריו. "ברעות שריונאים, מצדיע לך".

סוגיית ''רכס הרים'' - נעדרי קרב סולטן יעקוב
סוגיית ''רכס הרים'' - נעדרי קרב סולטן יעקוב | צילום: דובר צה''ל
סוגיית ''רכס הרים'' - נעדרי קרב סולטן יעקוב
סוגיית ''רכס הרים'' - נעדרי קרב סולטן יעקוב | צילום: דובר צה''ל
סוגיית ''רכס הרים'' - נעדרי קרב סולטן יעקוב
סוגיית ''רכס הרים'' - נעדרי קרב סולטן יעקוב | צילום: דובר צה''ל

בתוך כך פרסם היום אגף השבויים והנעדרים בחיל המודיעין מסמכים ממבצע "רכס הרים" העוסק באיתור נעדרי קרב סולטן יעקוב. המסמכים מצונזרים ברובם, אך ניתן לראות כי ב-2004 הגיע לידי המודיעין הישראלי מידע חדש בדבר נעדרי המבצע – ככל הנראה על מקום הימצאות גופתו של באומל. הלוויתו של באומל תיערך הערב בשעה 19:00 בבית העלמין הצבאי שבהר הרצל.

אתמול, כאמור, הודיע דובר צה"ל כי במסגרת מבצע צבאי אותרה והוחזרה לישראל גופתו של רב-סמל זכריה באומל, שנעדר לאחר קרב סולטן יעקוב שאירע ב-1982 בלבנון. עם הגעתה ארצה, זוהתה הגופה באופן ודאי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן על ידי הרב הצבאי הראשי. בימים הקרובים יובא באומל למנוחות.

הגופה הועברה לישראל במבצע של אגף מודיעין המכונה "זמר נוגה" באמצעות מדינה שלישית, ובשיתוף פעולה עם המוסד ושב"כ. לפי "אל-ערביה", רוסיה היא שסייעה לישראל בהשבת גופת החייל. נוסף אליה, הוחזר גם ציוד אישי של באומל. מצה"ל נמסר כי נמשכים המאמצים לאיתור שני הנעדרים הנוספים מהקרב, יהודה כץ וצבי פלדמן. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, מסר כי "זכריה באומל שב הביתה. גופתו זוהתה באבו כביר, וראש אכ"א עדכן את המשפחה. נעשו מאמצים רבים לאורך השנים, והם התעצמו בשנים האחרונות. אנו מחוייבים להבאת פלדמן וכץ, שעדיין נעדרים, והאירוע הזה מוכיח שמעולם לא עזבנו את הנושא".

"איתור הגופה בזירה מורכבת תוך אתגר מודיעיני, מהווה ביטוי לעוצמה המודיעינית של אמ"ן ולאינטגרציה עם שותפינו בקהילה. יצרנו תמונת מודיעין שהובילה לאופרציה מבצעית", אמר סא"ל אבי כאלו מאגף המודיעין. "אני נרגש מהידיעה שבאומל מובא לקבר ישראל, ורואה באירוע המשמעותי הזה סגירת מעגל אישית אחרי 20 שנות עיסוק אינטנסיבי בפרשה הזאת. לא תמה דרכנו – עלינו להשיב את שני הנעדרים הנוספים משדה הקרב".

רב-סמל זכריה באומל ז״ל
רב-סמל זכריה באומל ז״ל | צילום: דובר צה''ל

קרב סולטן יעקוב היה אחת הטראומות הגדולות בתולדות צה"ל, טרגדיה שנוהלה באופן מחפיר וגרמה לנפגעים, הרוגים, פצועים ונעדרים. בלילה שבין 10 ל-11 ביוני 1982, ימיה הראשונים של מלחמת לבנון הראשונה, נכנס גדוד השריון 362 לבקאע המזרחי בגזרת סולטן יעקוב. הכוח נכנס כדי להציב חסימות על שני צירים, ונקלע לשטח טופוגרפי נחות מול כוחות של הצבא הסורי, שהיו פרוסים ומוכנים לצד כוחות שונים מארגוני הטרור הפלסטיניים, ואש"ף בראשם.

ב-11 ביוני, עם עלות הבוקר, החל גדוד 362 לנהל חילופי אש עם האויב. בתשע בבוקר התחיל לעזוב את השטח כדי לחבור לכוחות צה"ל, והותיר אחריו בגזרה שמונה טנקים שנלקחו שלל בידי הצבא הסורי וארגוני הטרור הפלסטיניים.

התוצאה מבחינת נפגעים הייתה קשה מאוד: 20 הרוגים, יותר מ-30 פצועים ושלושה נעדרים: זכריה באומל, יהודה כץ וצביקה פלדמן. בשל ריבוי הנעדרים והממצאים הקשים בקרב, וכן הכאוס בזירה, נוצרה אינפורמציה מוטעית ביחס למקום החזקתם של הנעדרים ולגורלם.

לאורך השנים אמרה ישראל שהאחריות להחזקת הנעדרים הייתה בידי הגורמים הפלסטיניים בזירה הסורית בהכוונת צמרת אש"ף דאז. כעת, האתגר של קהיליית המודיעין הוא למצוא את שני הנעדרים הנוספים. בקהיליית המודיעין מעריכים כי הבאת גופתו של באומל תסייע מודיעינית בהשלמת התמונה באשר ליכולת להביא את השניים הנוספים.