רה"מ על המגעים בין ארה"ב לאיראן: "בטוח שמדיניות הלחץ תישמר"

נתניהו התייחס למשא ומתן אפשרי בין וושינגטון לטהראן טרם המראתו לרוסיה, והצהיר כי העביר את כל מסריו בסוגיה ישירות לנשיא טראמפ וליועציו. "לא תהיה חזרה לקו הפעולה בתקופת אובמה"

זמן צפייה: 03:34

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (חמישי) לאפשרות קיומו של משא ומתן בין ארצות הברית לאיראן, והצהיר כי "גם אם ארצות הברית והנשיא טראמפ יבקשו לשנות את המדיניות כלפי איראן, אני בטוח שהם ישמרו על אותה מסגרת של לחץ ודרישות שונות מאיראן. לא תהיה חזרה למדיניות של הנשיא אובמה". את הדברים אמר נתניהו טרם המראתו לרוסיה. עוד הצהיר נתניהו: "העברתי את כל המסרים הנדרשים בצינורות הישירים לנשיא טראמפ וליועציו".

על נסיעתו לרוסיה אמר ראש הממשלה: "הזירה הסורית היא זירה מרכזית, מעת לעת אנחנו שומעים על כך. חשוב לנו להמשיך לשמר את חופש הפעולה של צה"ל וחיל האוויר נגד מטרות איראניות, מטרות של חזבאללה ומטרות טרור אחרות. הנסיעה הזו נועדה להמשיך את התיאום החשוב הזה שמונע התנגשות בינינו לבין הכוחות הרוסיים, וכן להמשיך לקדם את היעד המשותף שאנחנו מסכימים עליו, ועוד לא הושג ורחוק מלהיות מושג, וזה הוצאת איראן מסוריה. זו המטרה שלשמה אני נוסע".

נתניהו התייחס גם למתיחות הגוברת בדרום, ואמר כי "חמאס היה רוצה לשלוט בשטח אבל הוא לא מפעיל את סמכותו. אם הוא לא יעשה זאת, לא תהיה ברירה אלא להיכנס למערכה רחבה. ייתכן שיהיו צעדים צבאיים שיקדמו לה, אבל אם נידרש למערכה רחבה - צה"ל מכין תוכניות חשובות".

עוד בחדשות 13:

נתניהו: "כנראה שלא תהיה ברירה אלא לצאת למערכה רחבה בעזה"

גנץ: "אם ייסגרו התיקים נגד נתניהו – הוא מוזמן לחבור אליי"

איראן שמחה לאידו של בולטון: "מחרחר המלחמה הגדול הורחק"

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, התייחס ראש הממשלהבריאיון לכאן ב' להצהרתו בדבר סיפוח בקעת הירדן וצפון ים המלח. "אני הופך את כיוון ההיסטוריה, ומכשיר לבבות לקבלה אמריקנית ברמת הגולן ובירושלים, ליציאה מהסכם הגרעין ועכשיו לבקעת הירדן. רציתי להחיל את זה כבר לפני שבועיים, אבל היועמ"ש אמר שאי אפשר בממשלת מעבר. הוא הבהיר לי שגם אם 80 חברי כנסת יתמכו בזה זה לא יעבור. הוא אמר שזה דבר שצריך לקבל מנדט עבורו, אז הלכתי לבקש מנדט מהציבור".

גורמים משפטיים הגיבו לדבריו של ראש הממשלה בדבר איסור היועמ"ש, ומסרו כי מנדלבליט לא הטיל וטו על הצעד - אלא הסביר לראש הממשלה את התנאים לחקיקה במהלך תקופת בחירות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

עוד התייחס ראש הממשלה לירי הרקטות לעבר אשדוד במהלך נאומו בעיר, ולביקורות שספג בעקבות ירידתו מהבמה. "הייתי קר קוח, דיברתי בשקט אל האנשים. המסר שלנו הוא שקודם כול עושים את מה שפיקוד העורף מבקש - זה חל על ראש הממשלה וחל על כולם. להגיד 'אני נשאר פה ונחטוף' טיל זה אבסורד. אני פועל לפי הפרוטוקול של שב"כ וכך צריך לעשות. מי שאומר אחרת, כמו גנץ ואשכנזי זו חוסר אחריות".

על המתיחות מול איראן וקשריה עם ארה"ב אמר נתניהו: "אני חושב שהנשיא טראמפ ימשיך את מדיניות הסנקציות - ביום של פיטורי בולטון ארה"ב הוסיפה סנקציות על משמרות המהפכה. אי אפשר לכוון כל צעד ולהכתיב לנשיא ארצות הברית עם מי להיפגש ועם מי לא, אבל אין אדם שמשפיע יותר ממני על נקיטת המדיניות התקיפה. כולם יודעים את זה".

על שיתוף הפעולה הבין-לאומי נגד טהראן אמר ראש הממשלה כי "תמיד אמרתי שאם צריך אנחנו נפעל לבד, אבל אני לא חושב שאנחנו לבד. היום אנחנו יושבים ליד השולחן, מדברים ומתייעצים איתנו על הצעדים במאבק המשותף נגד התוקפנות האיראנית. יש לנו שיתוף פעולה לחסום את איראן בזירות שונות ואני לא אפרט כאן. תמיד צריך להיות מודאגים מהתוקפנות האיראנית, אבל יש לשאול מי צריך להוביל את המאבק הזה ומי ינהל את המו"מ עם ארצות הברית".