איראן: "אם ארה"ב רוצה להיפגש - עליה לשמר הבנות הסכם הגרעין"

שר החוץ זריף התייחס לאפשרות קיום מו"מ עם וושינגטון, וטען כי מדובר בצעד שיתאפשר רק בכפוף להסרת "הטרור הכלכלי" על טהראן • שר ההגנה האמריקני: "לא מחפשים עימות - רוצים מהלך דיפלומטי"

זמן צפייה: 00:44

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, התייחס היום (חמישי) לאפשרות קיום מו"מ עם ארה"ב, והצהיר כי על מנת שהמהלך יתאפשר - וושינגטון תצטרך לשמר את הבנות הסכם הגרעין ולהסיר את "הטרור הכלכלי" שהיא משיתה על טהראן. את הדברים אמר לכתבים בקואלה למפור.

"המתח בין המדינות עלה מאז פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין בשנה שעברה", הצהיר שר החוץ. "ממשל טראמפ מקדם מלחמה כלכלית נגד העם האיראני, ולא נוכל לנהל עמו דיונים עד שיפסיק לעשות זאת. אם הם מעוניינים לשוב לשולחן המשא ומתן - יהיה לכך מחיר שהם יצטרכו לשלם".

בתוך כך, שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, הצהיר כי "אנחנו לא מחפשים עימות עם איראן - אנחנו מבקשים להתנהל מולם בדרכים דיפלומטיות. הנשיא טראמפ אמר פעם נוספת כי הוא יותר ממוכן להיפגש עם מנהיגי איראן. אני מקווה שנצליח לפתור את הסוגיות".

עוד בחדשות 13:

בולטון: "עמדת טראמפ מול איראן – ללא שינוי; אין סיבה להטבות"

חרף התנגדות מבית ומחוץ: טראמפ מאותת לאיראן שהוא מוכן למו"מ

טראמפ ב"ג'י 7": "יש סיכוי טוב שאפגש בעתיד עם רוחאני"

זריף
זריף | צילום: רויטרס

המשנה לשר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י מסר: "לא נקיים משא ומתן עם ארה"ב. אין מדינה שתנהל משא ומתן תחת לחץ - במיוחד תחת קמפיין ה'מקסימום לחץ' שמנהלת ארה"ב נגדנו. משא ומתן כזה יהיה של כניעה ולא אמיתי".

ביום שלישי דחה היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, את הדרישה של נשיא איראן, חסן רוחאני, בדבר הקלה בסנקציות על טהראן בתמורה לחידוש המו"מ בין המדינות. בריאיון לתחנת רדיו באוקראינה אמר בולטון כי "אין סיבה שאיראן תקבל הטבות כלכליות כדי שתפסיק לעשות דברים שהיא לא הייתה אמורה לעשות מלכתחילה". לדבריו, "נכונותו של טראמפ למו"מ אין מעידה על שינוי בעמדתו כלפי איראן".

כאמור, מוקדם יותר באותו יום התייחס רוחאני לדבריו של עמיתו האמריקני דונלד טראמפ, לפיהם ייתכן כי השניים ייפגשו בקרוב, ואמר כי "כצעד ראשון, על ארצות הברית להסיר את הסנקציות הלא חוקיות - אחרת לא יהיה שינוי בסטטוס קוו". לדבריו, "אנחנו לא מעוניינים בתמונות לצורך יחסי ציבור, המפתח להתפתחויות חיוביות נמצא בוושינגטון. אנחנו אנשים של שיחות, טהראן מעולם לא רצתה נשק גרעיני".