חרף התנגדות מבית ומחוץ: טראמפ מאותת לאיראן שהוא מוכן למו"מ

לאחר תקופה ממושכת של מתיחות, הודיע נשיא ארה"ב כי ייתכן שיפגוש בקרוב את עמיתו מטהראן, חסן רוחאני. בבית הלבן וגם במעון בבלפור יש מי שעשויים לנסות לשבש את התהליך • פרשנות

זמן צפייה: 04:11

דבריו המפתיעים של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שאמר היום (שני) כי ייתכן שיפגוש בתקופה הקרובה את נשיא איראן חסן רוחאני – נתקלו בהתנגדות מבית ומחוץ. בבית הלבן מחכה לו היועץ לבטחון לאומי, ג'ון בולטון, שהוא המעוז הבולט להתנגדות למשא ומתן עם איראן, וראש הממשלה נתניהו כמובן שהוא מתומכיו הבולטים של עזיבת הסכם הגרעין.

בניגוד לדבריו החריפים מאז הודעתו על עזיבת ההסכם, היום טראמפ שיבח את איראן, ואמר כי המדינה נמצאת במצב טוב יותר מאשר כשנכנס לתפקיד. הוא אפילו מציע במסגרת המשא ומתן לתת לאיראנים הלוואות כדי לסייע להם לצאת מהמצב הכלכלי הקשה אליו נקלעו בעקבות הסנקציות האמריקניות.

כאמור, במהלך מסיבת עיתונאים שקיימו מוקדם יותר הנשיא טראמפ ועמיתו הצרפתי עמנואל מקרון, הצהיר הראשון: "יש סיכוי טוב שאיפגש בעתיד עם נשיא איראן, חסן רוחאני". זאת, יממה בלבד לאחר שסירב להיפגש עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שהגיע לביקור פתע בוועידת ה-"ג'י 7". "מקרון עדכן אותי בכל צעד אתמול. לא חשבתי שזה יהיה נכון להיפגש אמש עם זריף, אבל מקרון עדכן אותי בהכל".

עוד בחדשות 13:

טראמפ ב"ג'י 7": "יש סיכוי טוב שאפגש בעתיד עם רוחאני"

טראמפ: "מוקדם מדי עבורי להיפגש עם זריף בשלב זה"

מקורות באיראן: נחזור להסכם הגרעין אם השיחות עם אירופה יצליחו

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

"לאיראן יש פוטנציאל גדול. אנחנו לא מחפשים שינוי משטר, זה קרה שם בעבר", אמר טראמפ. "איראן יכולה להיות אומה גדולה אבל אסור שיהיו לה נשקים גרעיניים. אפשר להגיע להסכם תוך זמן קצר – אם הנסיבות יהיו מתאימות אסכים לזה".

"המדינות שנכנסו להסכם הגרעין יותר ויותר מהן מסכימות איתי", טען טראמפ על אף שמדינות רבות, בראשן האיחוד האירופי, ביקרו אותו על עזיבת ההסכם. "אני חושב שיום אחד יגידו תודה, כי עשינו את הדבר הנכון. אני לא מכיר את רוחאני, הוא נושא ונותן מצוין. אני חושב שהוא ירצה להיפגש, ואני חשוב שאיראן רוצה לסדר את המצב הזה".

"יש לי תחושות טובות לגבי איראן, תחושות טובות שזה יעבוד, יש לי הרבה חברים מאיראן, הם אנשים נהדרים", המשיך. "היו לי חברים בתחום הנדל"ן מאיראן, הם בנו דירות ומאוד הצליחו. זו מדינה עם פוטנציאל אדיר ואני אומר אותו דבר על קוריאה הצפונית. קים הוא איש עם מדינה בעלת פוטנציאל אדיר".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון | צילום: רויטרס

הנשיא מקרון, שמשתתף במאמצי התיווך בין שתי המדינות, אמר: "מה שאמרתי לרוחאני בטלפון זה שאם הוא יסכים לפגישה עם הנשיא טראמפ, אני בטוח שאפשר להגיע להסכם", אמר. "לכן אני מקווה שבשבועות הקרובים נצליח להביא פגישת פסגה בין הנשיא רוחאני לנשיא טראמפ. יצרנו את התנאים לפגישה כזו ולכן להסכם".

"החלטתי להזמין את השר זריף כחבר, ויידעתי על כך את טראמפ. החלטתי לא לערב את ארצות הברית או להגיד שזה בשמה אלא להגיד שאני חושב שזה יהיה רעיון טוב להזמין אותו ולנסות לשאת ולתת", הוסיף. "עשיתי את זה בעצמי והודעתי לטראמפ, הוא היה מעודכן בכל דקה. היום רוחאני הראה פתיחות וטראמפ אמר כבר הרבה זמן שהוא מוכן להיפגש כדי שתהיה עסקה. אני רוצה שתהיה פגישה ושיהיה הסכם וצרפת תשחק תפקיד עם המדינות האחרות".