בולטון: "עמדת טראמפ מול איראן - ללא שינוי; אין סיבה להטבות"

היועץ האמריקני לביטחון לאומי דחה את בקשת רוחאני להפחית בסנקציות בתמורה לחידוש המו"מ: "לא צריך להקל על טהראן כדי שתפסיק לעשות דברים שלא הייתה צריכה לעשות מראש"

זמן צפייה: 01:05

היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, דחה הערב (שלישי) את הדרישה של נשיא איראן, חסן רוחאני, בדבר הקךה בסנקציות על טהראן בתמורה לחידוש המו"מ בין המדינות. בריאיון לתחנת רדיו באוקראינה, שם הוא מבקר בימי האחרונים, אמר בולטון כי "אין סיבה שאיראן תקבל הטבות כלכליות כדי שתפסיק לעשות דברים שהיא לא הייתה אמורה לעשות מלכתחילה". לדבריו, "נכונותו של טראמפ למו"מ אין מעידה על שינוי בעמדתו כלפי איראן".

כאמור, הבוקר התייחס רוחאני לדבריו של עמיתו האמריקני דונלד טראמפ, לפיהם ייתכן כי השניים ייפגשו בקרוב, ואמר כי "כצעד ראשון, על ארצות הברית להסיר את הסנקציות הלא חוקיות - אחרת לא יהיה שינוי בסטטוס קוו". לדבריו, "אנחנו לא מעוניינים בתמונות לצורך יחסי ציבור, המפתח להתפתחויות חיוביות נמצא בוושינגטון. אנחנו אנשים של שיחות, טהראן מעולם לא רצתה נשק גרעיני".

נכונות למומ מצד טראמפ, לא אומר שעמדתו השתנתה

כתבות נוספות בנושא:

רוחאני על האפשרות שייפגש עם טראמפ: "קודם כול שיסיר הסנקציות"

חרף התנגדות מבית ומחוץ: טראמפ מאותת לאיראן שהוא מוכן למו"מ

טראמפ ב"ג'י 7": "יש סיכוי טוב שאפגש בעתיד עם רוחאני"

בתוך כך, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף חיזק את דבריו של רוחאני, ואמר בריאיון לסוכנות הידיעות האיראנית IRNA כי קשה לדמיין פגישה בין שני הנשיאים כל עוד ארה"ב לא תקיים את התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין.

כזכור, במהלך מסיבת עיתונאים שקיימו אתמול טראמפ ונשיא צרפת עמנואל מקרון, הצהיר הראשון: "יש סיכוי טוב שאפגש בעתיד עם נשיא איראן, חסן רוחאני". זאת, יממה בלבד לאחר שסירב להיפגש עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שהגיע לביקור פתע בוועידת ה-"ג'י 7". "לא חשבתי שזה יהיה נכון להיפגש אמש עם זריף, אבל מקרון עדכן אותי בהכול", הוסיף.

"לאיראן יש פוטנציאל גדול. אנחנו לא מחפשים שינוי משטר, זה קרה שם בעבר", המשיך טראמפ. "איראן יכולה להיות אומה גדולה אבל אסור שיהיו לה נשקים גרעיניים. אפשר להגיע להסכם תוך זמן קצר – אם הנסיבות יהיו מתאימות אסכים לזה".

"המדינות שנכנסו להסכם הגרעין יותר ויותר מסכימות איתי", טען, על אף שמדינות רבות, בראשן האיחוד האירופי - ביקרו אותו על עזיבת ההסכם. "אני חושב שיום אחד יגידו תודה, כי עשינו את הדבר הנכון. אני לא מכיר את רוחאני, הוא נושא ונותן מצוין, אני חושב שהוא ירצה להיפגש, ואני חשוב שאיראן רוצה לסדר את המצב הזה".

הנשיא מקרון, שמשתתף במאמצי התיווך בין שתי המדינות, אמר: "מה שאמרתי לרוחאני בטלפון זה שאם הוא יסכים לפגישה עם הנשיא טראמפ, אני בטוח שאפשר להגיע להסכם. לכן אני מקווה שבשבועות הקרובים נצליח להביא פגישת פסגה בין הנשיא רוחאני לנשיא טראמפ. יצרנו את התנאים לפגישה כזו ולכן להסכם".

"החלטתי להזמין את השר זריף כחבר, ויידעתי על כך את טראמפ. החלטתי לא לערב את ארצות הברית או להגיד שזה בשמה אלא להגיד שאני חושב שזה יהיה רעיון טוב להזמין אותו ולנסות לשאת ולתת", הוסיף. "עשיתי את זה בעצמי והודעתי לטראמפ, הוא היה מעודכן בכל דקה. היום רוחאני הראה פתיחות וטראמפ אמר כבר הרבה זמן שהוא מוכן להיפגש כדי שתהיה עסקה. אני רוצה שתהיה פגישה ושיהיה הסכם וצרפת תשחק תפקיד עם המדינות האחרות".