גנץ על ההסכם עם האמירויות: "לא תקין שלא עודכנתי"

שר הביטחון התייחס לכך שעודכן לגבי הסכם הנורמליזציה בשלב מאוחר, ותקף את נתניהו: "בחיים לא הדלפתי" • לשכת רה"מ הבהירה: "ההסכם לא כלל שום עסקת נשק עם ארה"ב"

זמן צפייה: 03:49

שר הביטחון בני גנץ יצא היום (שלישי) נגד העובדה שלא עודכן מראש על נרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, ובדברים שנשא שעות לאחר ששוחרר מבית החולים בתום שבוע אשפוז, אמר: "זה לא תקין שאני ואשכנזי לא עודכנו. בחיים לא הדלפתי - הדלפות זה משחק של אנשים אחרים. אני לא מתעסק פה בקרדיטים או בדברים פחות חשובים. אם אפשר לקדם הסכם שלום למדינת ישראל ואני צריך לבלוע טיפה רוק - לא איכפת לי".

כשנשאל באשר לפרסום ב"ידיעות אחרונות", לפיו ההבטחה של ממשל טראמפ להסיר את האמברגו על נשק מתקדם היא ששכנעה את שליט הנסיכויות לתת את הסכמתו לנרמול היחסים, וכי האיחוד יקבל בקרוב מטוסי F-35 ומל"טים מארה"ב, השיב: "רה"מ עדכן אותי אחרי ההחלטה על העניין, כך שלא יכולתי לדעת על דברים שלא ידעתי שהם קיימים. הקשרים שלנו באזור הזה לא זרים לי, אך לגבי הסכם השלום עודכנתי אחרי ההחלטה".

"סוגיית היתרון האיכותי של ישראל היא דבר שמוכר לי משירותי הצבאי. אני יכול לשיר לכם את הנושא הזה מהסוף להתחלה. שאף אחד לא יספר לי מה אפשר ומה אי אפשר". גנץ הבהיר כי "אסור לקחת סיכונים ביטחוניים. עם זאת, אני חוזר ואומר – צריך לקדם את ההסכם. אשוחח עם שר ההגנה של האמירויות ונוודא שהאינטרסים הביטחוניים יישמרו. צריך לעשות הסכם שלום תוך גילוי אחריות ביטחונית".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הנהגת ההורים: אם השנה תיפתח במתווה הנוכחי – נשבית הלימודים

שולף סכין – ותוקף את לוחם מג"ב: תיעוד פיגוע הדקירה בירושלים

מישל אובמה: "זה גדול על טראמפ; אם לא נעשה שינוי המצב יחמיר"

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מוקדם יותר היום, לשכת ראש הממשלה הוציאה הודעת הבהרה, לפיה הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות "לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהי בין ארה"ב לאיחוד האמירויות. מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון - כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל", לשון ההודעה.

"בנימין נתניהו הביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקני והיא לא השתנתה. ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F-35 קיבלה משנה תוקף בתאריך ה-2 ביוני לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת רה"מ עם מפקד חיל האוויר האלוף נורקין".

מטוסי F-35 של חיל האוויר הבריטי
מטוסי F-35 של חיל האוויר הבריטי | צילום: Getty Images

מלשכתו של נתניהו הוסיפו כי בשיחה שקיים עם השגריר האמריקני דיוויד פרידמן, "הביע רה"מ בצורה מפורשת את התנגדותה של ישראל למכירת מטוסי F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינה כלשהי במזרח התיכון - כולל במסגרת הסכמי שלום". יום לאחר השיחה, אמרו, "שיגר נתניהו מכתב למזכיר המדינה מייק פומפאו, בו הבהיר שעמדתה של ישראל תקפה גם בעקבות השגת הסכמי שלום".

לא זו בלבד, בתחילת אוגוסט, בהנחיית רה"מ, נפגש שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר עם מזכיר המדינה פומפאו, וחזר על התנגדותה של ישראל למכירת הנשקים למדינות כלשהן במזרח התיכון. "הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא כולל שום סעיף בנדון, וארה"ב הבהירה לישראל שהיא תקפיד תמיד לשמור על היתרון האיכותי של ישראל".

בהמשך, גם שר החוץ גבי אשכנזי התייחס לפרסום בידיעות, ואמר: "אנחנו לא מכירים הבטחות ביטחוניות - וגם אם יש כאלו, הן לא נעשו בהתייעצות או ביידוע שלנו". אשכנזי בירך על ההסכם אותו כינה "צעד אמיץ", והוסיף: "אנחנו נחתור, כל אחד במשרדו, לקדם ולפתח את ההסכם לכדי מימושו, ולעשות את זה תוך אחריות מדינית, ביטחונית ולאומית".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ביום חמישי, כזכור, ישראל ואיחוד האמירויות הצהירו על הסכם היסטורי של נרמול היחסים בין המדינות, בתמורה להשהיית החלת הריבונות. ההסכם נעשה בתיווך אמריקני. מייד לאחר שהדבר פורסם, כתב טראמפ כי זו "פריצת דרך ענקית היום, הסכם שלום בין שתי חברותינו, ישראל והאמירויות".