פרץ מונה לשר החינוך – סמוטריץ' לשר התחבורה וחבר בקבינט

נתניהו מינה את ראשי איחוד מפלגות הימין לתפקידים בכירים בממשלת המעבר. יו"ר המפלגה יכהן גם כמשקיף בקבינט. גנץ תקף: "השלב הבא - מחליפים את חוקי התנועה בחוקי ההלכה"

זמן צפייה: 01:51

ישראל בוחרת: ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה היום (שני) את ראשי איחוד מפלגות הימין לתפקידים בכירים בממשלת המעבר. יו"ר המפלגה הרב רפי פרץ יכהן כשר החינוך וכמשקיף בקבינט, ואילו מספר 2 באיחוד מפלגות הימין מונה לשר התחבורה ולחבר קבינט. על הכוונה למנות את סמוטריץ' לשר התחבורה, פורסם לראשונה בחדשות 13.

מטעם ראש הממשלה נמסר כי הצדדים "סיכמו על שמירה מלאה של הסטטוס-קוו בענייני דת ומדינה כפי שהיה נהוג בישראל זה עשרות שנים". פרץ וסמוטריץ' אמרו לנתניהו כי "השותפות העמוקה בין הציונות הדתית לבין הליכוד תימשך גם במערכת הבחירות ולאחריה".

עוד בחדשות 13:

סמוטריץ': "לא להוט להתמנות לשר בממשלת מעבר"

הערכה: נתניהו ימנה את פרץ וסמוטריץ' לשרי החינוך והתחבורה

סמוטריץ': "מוכן לוותר על מקומי ברשימה לטובת אחדות בימין"

יו"ר כחול לבן בני גנץ תקף את המינויים וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לנתניהו אין דקה אחת להתעסק בגירעון של 50 מיליארד, אבל זמן להתעסק בג'ובים ומינוי סמוטריץ' לחבר קבינט ושר תחבורה יש בשפע. השלב הבא - מחליפים את חוקי התנועה בחוקי ההלכה".

בכיר המפלגה יאיר לפיד הגיב אף הוא וכתב: "מעניין איך פועל קבינט ביטחוני בימי דוד ושלמה המלך. לתת יד על ההגה הביטחוני של מדינת ישראל לסמוטריץ' זה אומר שנתניהו כבר לא מבדיל יותר בין טובת המדינה לטובתו האישית".

הרב פרץ הגיב למינוי ואמר כי "אני רוצה להודות לנתניהו על האמון שנתן בנו, אני מקבל את התפקיד בכבוד ובחיל ורעדה. אני רוצה להיות שר החינוך של כל ילדי ישראל, מחבק את כולם", הוסיף פרץ. "יש עוד הרבה משימות: לפתוח שנה חדשה, להכיר ולהוקיר את ערך המורים בישראל - נעבוד על הכול באחווה וברעות".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190617-1739' autoplay='0' credit='' desc='הרב פרץ מגיב למינויו לשר החינוך' kid='1_i79tlkov' duration='45'']

בתוך כך, גורמים בסביבת נתניהו אמרו כי אין בכוונתו לפטר את השר אורי אריאל מהממשלה. זאת, למרות שכבר אינו עומד בראשות האיחוד הלאומי וחרף העובדה שאינו מכהן כלל כחבר כנסת.

סמוטריץ' התייחס למינוי וכתב בפוסט בפייסבוק כי "התקווה לקבל לידינו את תיק המשפטים לא נגוזה, ואולם לשם כך נידרש לעבוד קשה ולנצח בבחירות הקרובות. בחודשים האחרונים עמדנו על זכותנו להחזיק בתיקי המשפטים והחינוך. זו הייתה דרישה צודקת ונכונה. ראש הממשלה החליט למנות לתפקיד שר המשפטים את ח"כ אמיר אוחנה. אמיר הוא איש מוכשר וחבר טוב, הוא מחזיק בהשקפה המשפטית-דמוקרטית הנכונה".

"בעצה אחת עם הרב רפי, החלטנו להתקדם הלאה, לפחות בשלב הנוכחי. החשיבות של כניסה לממשלה ולקבינט כעת, למרות שמדובר בתקופה קצרה של ממשלת מעבר, שבה יכולת הביצוע של השרים במשרדיהם מועטה, היא בהצהרת הכוונות על השותפות בהמשך הדרך. יש כאן ממשלה שאלמלא חוסר האחריות של ליברמן הייתה מוקמת. ישיבה סביב שולחן הממשלה והקבינט הם כלים חשובים ביכולת ההשפעה וההנהגה, וראוי שהציונות הדתית תהיה שם גם בתקופת הדמדומים הזו".

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: חדשות 13

"אנחנו בממשלת טרום בחירות וסביר להניח שלא אצליח להטביע חותם משמעותי בתקופת זמן קצרה של ממשלת מעבר, אבל יש בהחלט מה לעשות ולהועיל גם בסיטואציה הזו, בכל אחד מהתפקידים הללו".

כמו כן, צייץ בטוויטר כי "בהפגנה נגד סגירת שדה דב לא הצלחתי להשתתף עקב פגישתי עם רה"מ, אבל נעשה הכול בעזרת השם כדי שהוא לא ייסגר. מעמדת שר התחבורה יש לי אכן אחריות גדולה יותר ואשתדל לעמוד בה".

 

יו"ר מרצ תמר זנדברג הגיבה למינוי סמוטריץ' וצייצה בטוויטר: "רגע, סמוטריץ׳ בקבינט זה אומר שנצא למלחמות מיותרות, אבל לא בשבת?". יו"ר חד"ש, איימן עודה, כתב: "ברכות לשר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ'. מקווה שלא יתאכזב כשיגלה שאי אפשר לסלול כביש חזרה לימי הביניים".

בתוך כך, מפלגת כחול לבן פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בטענה שנתניהו אינו רשאי להגדיל את מספר שרי הממשלה בתקופת כהונתה של ממשלת המעבר. במכתב ששיגרו עורכי הדין עודד גזית ויורי שוסטין ליועמ"ש, נכתב: "נבקשך להבהיר לממשלת ישראל הנוכחית, כי אין בידיה הסמכות למנות שרים באופן שיביא להגדלת מספר חברי הממשלה מעבר ל-19, ובטרם ייעשה מעשה העומד בניגוד להוראות הדין".

הבוקר, כזכור, חבר הכנסת סמוטריץ' התייחס למגעים לכניסת מפלגתו לממשלה. "אני לא להוט להתמנות לשר בממשלת מעבר", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "ירצה נתניהו - ימנה, לא ירצה - נשקיע את כל הזמן והמרץ ביצירת האחדות במחנה הימין ובהיערכות מיטבית לבחירות".