נתניהו הציע לגנץ: סטטוס קוו בנושא דת ומדינה וקידום חוק הגיוס

6 ימים לפקיעת המנדט, רה"מ הציע ליו"ר כחול לבן הצעה אחרונה לממשלת אחדות. בין הסעיפים: זכות וטו לכל מפלגה על חוקים הקשורים בדת, הרחבת יעד הגירעון והצגת עמדה משותפת ביחס ל"עסקת המאה"

זמן צפייה: 02:32

הפלונטר הפוליטי: שישה ימים לפקיעת המנדט שקיבל מהנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע היום (חמישי) ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, מתווה אחרון להקמת ממשלת אחדות. ההצעה כוללת בין היתר את התחום הביטחוני, החברתי, הכלכלי, המדיני ונושאי דת ומדינה. לפני פרסום ההצעה, התקשר נתניהו לראשי מפלגות הימין ועדכן אותם בפרטים.

הצעתו של יו"ר הליכוד לגנץ תעניק זכות וטו לכל מפלגה על חוקי דת ומדינה, ותבסס סטטוס קוו בנושאים אלו, כשבמקביל במהלך השנה הראשונה לכהונת הכנסת ידונו הצוותים בשינויים בו. כמו כן, ההצעה כוללת ניסיון להעביר את מתווה אטיאס של חוק הגיוס.

לכתבות נוספות בנושא >>

ראשי המחנה הלאומי חתמו על הצהרת נאמנות לרה"מ; בנט ושקד סירבו

מרכז הליכוד אישר: נתניהו יהיה המועמד היחיד לראשות הממשלה

"לאור האתגרים הביטחוניים": כוכבי נפגש עם גנץ – באישור רה"מ

''שיקולים מבצעיים בלבד''. נתניהו וגנץ
''שיקולים מבצעיים בלבד''. נתניהו וגנץ | צילום: החדשות 13

בתחום הביטחון, הציע נתניהו כי הקבינט הפריטטי (חלוקה שוויונית בתיקי הממשלה בין המפלגות הגדולות) יעביר החלטה תוך שישה שבועות על תוכנית רב שנתית עדכנית, כולל החלטה להעברה מיידית של תקציב השנה הראשונה עוד לפני העברת תקציב המדינה.

לפי המתווה שהציע נתניהו בתחום הכלכלי, הממשלה תאשר יעד גירעון מוסכם ושינוי סדר עדיפות תקציבי לאור הצרכים הביטחוניים. תקציב המדינה יועבר ולא יאוחר משלושה חודשים ממועד הקמת הממשלה, שתגבש הסכמה על צרכים חברתיים חיוניים שיתוקצבו בתקציב המדינה.

ראובן ריבלין, בנימין נתניהו ובני גנץ
ראובן ריבלין, בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום לעמ

בנושא המדיני הציע ראש הממשלה כי יחד עם יו"ר כחול לבן השניים יביאו בפני הממשלה עמדה משותפת ביחס ל"עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וביחס להחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח.

לאחר פרסום ההצעה אמר נתניהו כי המתווה שהציע הוא היחידי שיאפשר להקים ממשלה בעת הזו: "אני קורא לבני גנץ לגלות אחריות לאומית ולהיכנס איתי מייד למשא ומתן, להקים איתי את הממשלה שמדינת ישראל כל כך זקוקה לה".

צוותי המשא ומתן של המפלגות אמנם לא נפגשו בימים האחרונים, אך נתניהו נועד אתמול עם מספר ארבע בכחול לבן גבי אשכנזי לעדכון ביטחוני בנושאי איראן, מתוקף תפקידו כיו"ר ועדת חוץ וביטחון. זאת בהמשך לפגישתו של גנץ עם הרמטכ"ל אביב כוכבי בלשכתו, שהתקיימה  באישור נתניהו ו"לאור האתגרים הביטחוניים וההתפתחויות האזוריות".

בתגובה למהלך נמסר מיהדות התורה כי "כפי שהודענו אחרי הבחירות האחרונות סיעת יהדות התורה היא חלק מבלוק הימין ה- 55. כידוע, הסמכנו את רה”מ נתניהו לנהל מטעמנו מו”מ להקמה אפשרית של ממשלת אחדות עם מפלגות נוספות. כשיוגש לנו מתווה קואליציוני קונקרטי נדון בו ונכריע".

כמה שעות לפני ההודעה של נתניהו פרסם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, פוסט בפייסבוק שבו התייחס למו"מ בין המפלגות: "ככל ששעון החול מתקתק, רמת הספינים של הליכוד עולה".

בני גנץ ואביגדור ליברמן
בני גנץ ואביגדור ליברמן | צילום: אלעד מלכה

אתמול ראשי סיעות המחנה הלאומי – ש"ס, יהדות התורה, הבית היהודי והאיחוד הלאומי, חתמו על הצהרת נאמנות לראש הממשלה. עם זאת, ראשי מפלגת הימין החדש, נפתלי בנט ואיילת שקד, סירבו לחתום על ההתחייבות שדרש נתניהו מתוך הטענה שהיא מיותרת.

מטרת המהלך, כפי שעולה בהצהרה, היא לייצר מצב שאם גנץ יקים ממשלת מיעוט של השמאל בתמיכת המפלגות הערביות ובהימנעות של ליברמן – היא לא תוכל להתרחב ולכן תיפול תוך זמן קצר. לטענתם, הממשלה האפשרית היחידה היא ממשלת אחדות לאומית רחבה, על פי מתווה הנשיא.
ראשי סיעות הימין התכנסו במשרד ראש הממשלה בירושלים
ראשי סיעות הימין התכנסו במשרד ראש הממשלה בירושלים | צילום: חדשות 13

יו"ר הימין החדש איילת שקד התייחסה למסמך המחויבות בריאיון לכאן רשת ב' ואמרה: "בנט ואני לא חתמנו כי זה מיותר, חתמנו על מסמך כזה לפני כמעט חודש, אין צורך לחתום כל שבוע מחדש, מספיק. גם זוג נשוי לא מאשר את הכתובה כל שבוע מחדש".