"לאור האתגרים הביטחוניים": כוכבי נפגש עם גנץ – באישור רה"מ

הרמטכ"ל נועד עם יו"ר כחול לבן בשלכתו שבקריה, וזאת לבקשת האחרון ולאחר שראש הממשלה נתניהו נתן את הסכמתו לפגישה. זאת, בצל "ההתפתחויות האזוריות"

הרמטכ"ל אביב כוכבי ויו"ר כחול לבן בני גנץ נפגשו היום (רביעי) בלשכת הרמטכ"ל שבקריה. זאת, לבקשת גנץ ובאישור ראש הממשלה בנימין נתניהו, והיא התקיימה "לאור האתגרים הביטחוניים וההתפתחויות האזוריות".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

נמשך הקיפאון הפוליטי: "בליכוד מתעניינים רק בכיסאות"

"ישראל וירדן קרובות לסיכום על דחיית השבת צופר בכחצי שנה"

במהלך הפגנה בפתח תקווה נגד נתניהו: שלושה מפגינים נעצרו

יו''ר כחול לבן בני גנץ לאחר השבעת הכנסת
יו''ר כחול לבן בני גנץ לאחר השבעת הכנסת | צילום: חדשות 13

הפגישה התקיימה על רקע, בין היתר, הנסיגה האמריקנית מסוריה והמבצע הצבאי של טורקיה במדינה. כזכור, בשבוע שעבר הודיע הבית הלבן כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח בטלפון עם נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ומסר לו כי כוחות הצבא האמריקנים לא יהיו מעורבים בפעולות הצבא הטורקי נגד ארגון דאע"ש בצפון סוריה, אך גם לא יתמכו בו, ולמעשה יאפשרו את התקיפה המתוכננת באזור. "מעתה, טורקיה תהיה אחראית לכל לוחמי דאע"ש שנלכדו באזור בשנתיים האחרונות במהלך הבסת החליפות האסלאמית על ידי ארה"ב", לשון ההודעה.

בדרג המדיני ובמערכת הביטחון הופתעו מהצהרת הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, על הסגת הכוחות האמריקנים מאזור הגבול בין סוריה לטורקיה. גורמים ישראלים בכירים אמרו כי הופתעו הן מההפקרה של הכוחות הכורדים בשטח והן מהרוח הגבית שמהלך כזה נותן לפעולות טורקיה ואיראן בסוריה.

U.s. And Turkish Military Forces Conduct A Joint Ground Patrol In Northeast Syria
כוחות צבא ארה''ב וכוחות טורקיים בסוריה | צילום: רויטרס

אתמול, פרסם הסנאטור הרפובליקני לינדזי גראהם הודעה בטוויטר לפיה הוא נכח יום קודם בבית הלבן כאשר נשיא ארצות הברית טראמפ התקשר למפקד הכוחות הכורדים בסוריה, הגנרל מזלום אבדי, והבטיח לו שהוא יעשה כל שביכולתו כדי לבלום את הפלישה הטורקית, בעיקר לאזור מובלעת הכורדית כובאני. זאת, משום שהדבר יעורר תגובה בין-לאומית אדירה.

עוד אמר גראהם שטראמפ ביקש מהגנרל הכורדי לוודא שאנשי דאעש שעצורים על ידי הכורדים לא נמלטים מהכלא, והבטיח לו כי הכורדים לא ננטשו על ידי ארצות הברית.

כזכור, טראמפ אישר למשרד החוץ האמרקני את הסמכות להטלת סנקציות על טורקיה, בשל פלישתה לצפון סוריה. בהודעה נכתב כי הסנקציות העתידיות שיוטלו יכללו העלאת מכסים על פלדה בחזרה ל-50%, לאחר ההורדה שהתרחשה בחודש מאי האחרון. כמו כן, המדינה תחדל מקיום מו"מ על הסכם סחר בשווי של 100 מיליארד דולרים, ויוטלו סנקציות על אנשי ממשל בכירים.

פיצוץ במכלית האיראנית
פיצוץ במכלית האיראנית | צילום: חדשות 13

באזור אחר של המזרח התיכון, עלתה מכלית נפט איראנית עלתה באש ביום שישי האחרון סמוך לסעודיה כתוצאה מפיצוץ שאירע בה – כך אישרה התקשורת בטהראן. מומחים שבדקו את נסיבות האירוע אמרו כי ככל הנראה מדובר באירוע טרור. על פי כלי תקשורת באיראן, ייתכן שכלי השיט נפגע משני טילים.

על פי התקשורת האיראנית, איש לא נפגע באירוע, שהתרחש כ-90 קילומטרים מהעיר ג'דה, והשריפה נמצאת תחת שליטה. לפי חלק מהדיווחים, נפט נשפך לים האדום בעקבות הפיצוץ, שפגע בשני המכלים המרכזיים של כלי השיט. מצבא ארצות הברית נמסר כי "מכירים את הדיווחים אודות המקרה, אך אין בידינו מידע נוסף". סעודיה טרם הגיבה על המקרה.
האירוע התרחש ברקע המתיחות במפרץ, כאשר לפני כחודש הותקפו מתקני נפט בסעודיה, שהאשימה את איראן במימון המתקפה שגרמה לנזק משמעותי.