30 יום לבקשת החסינות: נתניהו שוקל - אך עדיין לא הכריע

רה"מ נוטה לבקש חסינות, אך כרגע אין לו רוב למהלך. בנוסף, מתלבט נתניהו אם העלאת הנושא לכותרות ישרת את קמפיין הבחירות • ראש הממשלה: הגשת כתב האישום החפוזה מעידה על השפעת הלו"ז הפוליטי

זמן צפייה: 04:58

מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו: לראש הממשלה נותרו 30 ימים לבקש חסינות מהכנסת, ולמרות שהוא שוקל לעשות זאת, הוא טרם הכריע בסוגיה. יש הסבורים שנטיית נתניהו היא לבקש חסינות, אך הדבר לא ברור, כיוון שייתכן שמהלך כזה יכול להזיק לו.

נכון לעכשיו, נראה שלראש הממשלה אין רוב בכנסת לבקשת חסינות. נוסף על כך, אם תוקם ועדת כנסת שתדון בנושא, החלטתה תגלוש לעבר מערכת הבחירות שנראה כי היא מתקרבת. בשל כך, נתניהו מתלבט אם דיון בסוגיה, שיציף את מצבו המשפטי לקדמת סדר היום, ישרת את קמפיין הליכוד - או יזיק לו.

לעוד כתבות בנושא:

לפיד, מילצ'ן וארדן: אלו עדי התביעה במשפט נתניהו

"ישראל חשובה יותר": אלפים הפגינו בת"א בקריאה לנתניהו להתפטר

קדנציה קצרה של נתניהו עשויה לקבוע את מתווה משפטו • פרשנות

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

בד בבד, נתניהו הגיב הערב (שני) לכתב האישום ששלח מוקדם יותר מנדלבליט ליו"ר הכנסת, כאשר זה כלל הפעם את בית המשפט שבו יתנהל ההליך המשפטי נגדו, ואת רשימת עדי התביעה - הכוללת 333 עדים.

"אם רק היום הגישה התביעה כתב אישום נגד ראש הממשלה נתניהו הכולל את רשימת העדים, מה אצה לה הדרך להציג ליו"ר הכנסת מסמך חסר ולקוי בלי רשימת עדים לפני שבועיים, בדיוק ביממה שבו בני גנץ החזיר לנשיא את המנדט להרכיב ממשלה?", תקף נתניהו. "נראה שהאופן החפוז והלקוי שבו הוגש המסמך ליו"ר הכנסת, כשכתב האישום עדיין לא היה מוכן, מעיד על לוח זמנים משפטי שמושפע מלוח זמנים פוליטי".

"הצורך להידרש למאות עדים מעיד על הקושי לשכנע בנכונות הטענות המופרכות נגד ראש הממשלה. כשיש טענה אמיתית לא צריך 333 עדים, וכשאין טענה אמיתית גם 333 עדים לא יועילו", הוסיף ראש הממשלה. רשימת העדים המנופחת נראית כמו מחווה נוסטלגית ל'דפי זהב'".

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

יחד עם כתב האישום, כאמור, היועמ"ש הודיע לנתניהו כי החל מהיום, יש לו 30 יום לבקש חסינות מהכנסת. לצד עדי המדינה - ניר חפץ ושלמה פילבר בתיק 4000, וארי הרו בתיק 1000 ו-2000, ברשימת העדים נמצאים מספר פוליטיקאים: יאיר לפיד, גלעד ארדן, צחי הנגבי, יריב לוין, איתן כבל, זאב אלקין וציפי לבני. כמו כן, שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר והיועץ המשפטי לכנסת איל ינון.

עוד ברשימת העדים מופיעים דוד שמרון - פרקליטו הפרטי ובן דודו של נתניהו, ספנסר פרטרידג' - איש העסקים ומקורבו של רה"מ, נתן מיליקובסקי - איש העסקים ובן דודו של נתניהו, שלדון ומירי אדלסון - בעלי "ישראל היום", איש העסקים ארנון מילצ'ן והעוזרת שלו הדס קליין.

בנימין נתניהו יו''ר מפלגת הליכוד
בנימין נתניהו יו''ר מפלגת הליכוד | צילום: חדשות 13

כמו כן, סטלה הנדלר - מנכ"לית חברת בזק לשעבר, איש העסקים ג'יימס פאקר, משה אשר - מנהל רשות המיסים לשעבר, היועמ"ש לשעבר יהודה וינשטיין, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו וראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין.

נוסף לכך, מספר אנשי תקשורת מופיעים ברשימה: ברוך שי - מנהל חטיבת החדשות בכאן, אבירם אלעד - עורך אתר "וואלה" לשעבר, ינון מגל, אילן ישועה - מנכ"ל "וואלה" לשעבר, רון ירון - עורך ידיעות אחרונות לשעבר.

מוקדם יותר היום, היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, פרסם חוות דעת לפיה אין מניעה להקים ועדת כנסת שתדון בבקשת החסינות של נתניהו - אך אין גם חוק המחייב את הקמתה. זאת בתגובה לפניות מצד ראש הוועדה המסדרת, ח"כ אבי ניסנקורן, ח"כים נוספים מהעבודה-גשר ומהמחנה הדמוקרטי ומארגונים אזרחיים.

אייל ינון, היועץ המשפטי לכנסת
אייל ינון, היועץ המשפטי לכנסת | צילום: חדשות 13

ינון הדגיש כי אם יהיה רוב להקמת ועדת הכנסת ניתן יהיה להקימה, והיא לא תהיה מוגבלת לדיון בחסינות נתניהו, אלא תקבל את מלוא סמכויותיה. "מעת שהוקמה ועדת כנסת קבועה, גם אם הדבר נעשה בשלב שלפני כינון הממשלה, נתונות לה מלוא סמכויותיה, והיא זו שתלווה את הכנסת לכל תקופת כהונתה", כתב. "יתר על כן, הנוהג בכנסת הוא שיו"ר ועדת הכנסת משתייך לסיעתו של ראש הממשלה, ולכן מתעורר קושי לבחור יו"ר קבוע בשלב שבו טרם כוננה ממשלה".

כזכור, לפני כשבועיים מנדלבליט הודיע על הגשת כתבי אישום נגד נתניהו בשלושת התיקים שבהם הוא מעורב. בתיק 1000 מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים וכך גם בתיק 2000. בתיק 4000 הוא מואשם בשוחד, מרמה והפרת אמוניםנתניהו למעשה מואשם באותם הסעיפים שעליהם הכריז מנדלבליט בפברואר האחרון, חרף השימוע שנערך לפני כחודש וחצי ובו השמיעו עורכי דינו של ראש הממשלה טענות שנועדו לשנות את ההחלטה.