ליברמן מתנגד לחוק המצלמות: "זה לא פיקוח - זו גניבת הבחירות"

יו"ר ישראל ביתנו הודיע שמפלגתו תצביע נגד החוק אם לא יכלול את הסתייגותה, ותקף את רה"מ: "לא אפשרי שזה יתנהל על ידי מליציה פרטית של נתניהו". מהליכוד נמסר: "נמשיך את החקיקה כרגיל"

זמן צפייה: 06:30

בחירות 2019 - הסיבוב השני: יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר היום (שני) כי הוא מתנגד לחוק המצלמות במתכונתו הנוכחית וכי מפלגתו תדרוש מיו"ר סיעת הליכוד להתחייב שכלל המצלמות יוצבו אך ורק על ידי נציגי ועדת הבחירות המרכזית. עוד הוסיף ליברמן כי "לא יכול להיות שזה יתנהל על ידי מליציה פרטית של נתניהו, ברור שיש לו יתרון גדול ומדובר בחוסר שיוויון משווע. מה שעושה נתניהו זה לא חוק פיקוח על הבחירות זה חוק שיבוש וגניבת הבחירות. אם לא יקבלו את ההסתייגות שלנו - נצביע נגד החוק ונעשה הכל כדי למנוע אותו". את הדברים אמר במסיבת עיתונאים בכנסת.

החוק יובא היום לדיון בקריאה ראשונה בכנסת, וללא תמיכת מפלגת ישראל ביתנו - לא יהיה לו רוב של 61 קולות והוא לא יוכל לעבור. "ישראל ביתנו תומכת בפיקוח על הבחירות", המשיך ליברמן, "אנחנו תומכים בפיקוח אחיד, בכל המקומות על ידי גורם ממלכתי אחד. פיקוח על בחירות חייב להיות אך ורק על ידי גורם ממלכתי, אי אפשר להפריד למפלגות בעלות אינטרסים. אתמול ראינו את הצעת החוק פעם ראשונה ונדהמנו. זה לא במקרה שלא חשפו אותה עד אתמול בבוקר. מדובר בכוונה לגנוב את הבחירות".

מהליכוד נמסר בתגובה: "נמשיך את החקיקה כרגיל. נראה אם ליברמן יצביע נגד". יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס להצהרת ליברמן ואמר כי הוא "מברך את ישראל ביתנו על ההחלטה להצביע נגד חוק המצלמות. הבלוף של נתניהו בניסיון להסתיר את אובדן ההרתעה בדרום לא יעבוד על אזרחי ישראל. הזייפן היחיד שיש במערכת הפוליטית הוא נתניהו".

לכתבות נוספות בנושא >> 

היום: חוק המצלמות יובא לדיון בקריאה ראשונה בכנסת

היועץ המשפטי לכנסת: "חוק המצלמות בעיתוי הנוכחי אינו חוקתי"

סערה בכנסת לאחר אישור חוק המצלמות: "נתניהו מכין הקרקע לכאוס"

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: ערוץ הכנסת

ליברמן המשיך לתקוף את רה"מ נתניהו ואמר כי "הוא לא במקרה מדבר רק על המגזר הערבי. הוא הרי לא מדבר על מצלמות במגזר החרדי. ברור שנתניהו מתואם עם איימן עודה, ברור שיש תיאום מוחלט בין הליכוד לרשימה משותפת. זה שני הגורמים היחידים שמרוויחים מכל ההתכתשות הזו. כל המהלך הזה נועד אך ורק לשבש את הבחירות. זה הכל מסך עשן שנועד להסית את הדעת מהכניעה לטרור בדרום, להסית את הדיון מהנושא של דת ומדינה ומהכניעה של נתניהו לחרדים".

כאמור, חוק המצלמות יובא היום לדיון בכנסת. בשעה 13:00 תתקיים במליאה הצבעה בקריאה ראשונה. זאת, לאחר שהממשלה אישרה את החוק אתמול פה אחד. תהליך החקיקה של החוק, שנועד להכניס מצלמות לקלפיות, יחל בעיצומה של פגרת הבחירות, חרף הסתייגותם של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנלדלביט והיועץ המשפטי של הכנסת איל ינון - שלא צפויים להגן על עמדת המדינה בבג"ץ במידה והחוק יעבור במתכונתו הנוכחית.

אחת ממצלמות פעילי הימין בקלפיות בחברה הערבית
אחת ממצלמות פעילי הימין בקלפיות בחברה הערבית | צילום: החדשות 13

כזכור, אמש פרסם היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, חוות דעת חריפה שבה טען כי החוק לא עומד במבחן החוקתי. אי החוקתיות, לטענתו, נובעת בין היתר ממתן יתרון משמעותי ביותר למפלגה אחת על פני יתר המפלגות, מחשש ממשי להרתעת בוחרים מלהצביע ומאי סדרים שעלולים להיווצר בקלפיות. "כל זאת תוך שמתקיים מענה מוגבר וחסר תקדים לשמירה על טוהר הבחירות, בשורה של צעדים שוועדת הבחירות המרכזית מתכננת לנקוט בהם כבר ביום הבחירות הקרוב", כתב.

זאת, לאחר שאתמול בבוקר אישרו שרי הממשלה פה אחד את החוק, חרף עמדת היועמ"ש אביחי מנדלבליט שבצעד חריג השתתף בישיבה על מנת להביע את התנגדותו והצהיר כי "‏אני בעד מצלמות - אבל צריך לדעת איך לעשות את זה נכון".