היועמ"ש הגיש עמדתו על חוק המצלמות: "מניעה משפטית לקידומו"

אביחי מנדלבליט שלח מסמך למזכיר הממשלה, ובו פירט את התנגדותו לחוק שיאפשר הצבת מצלמות בקלפיות. זאת, לדבריו, "לאור חוות דעתם של גורמי מקצוע, ובשל סכנה לניהול תקין של הליכי הבחירות"

זמן צפייה: 03:16

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שלח היום (שישי) מסמך למזכיר הממשלה המפרט את עמדתו לגבי חוק המצלמות שיזמה מפלגת הליכוד, וטען כי "בהגשת הצעת החוק לכנסת בעת הזאת טבוע פגם משפטי היורד לשורשו של עניין ומקיים מניעה משפטית לאישורה". עוד הוסיף היועמ"ש כי "לאור עמדת גורמי המקצוע בדבר הסכנה לניהולם התקין של הליכי הבחירות - לעמדתי ישנה מניעה משפטית לאישור הצעות החוק הנדונה". ביום ראשון מנדלבליט צפוי להגיע לישיבת ממשלה על מנת לתת את עמדתו.

היועמ"ש ציין גם כי נוכח מגבלות לוח הזמנים לא יהיה ניתן לקיים את ההליך הנדרש כדי לתקן את ההצעה כך שתוסר המניעה המשפטית שציין, והוסיף כי "לצד זה מצטרפים פגמים תהליכיים ומהותיים אחרים". כמו כן הדגיש היועמ"ש כי לעמדתו, "אין מניעה ואף רצוי" שהכנסת ה-22 תגבש הסדר בעניין הפעלת מצלמות בקלפיות, אך בהליך חקירה מלא וסדור.

לכתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו: מי שמתנגד להצבת המצלמות רוצה לגנוב מאיתנו את הבחירות

היועמ"ש: חוק המצלמות פוגע בזכות לבחור; רה"מ: "נמשיך בחקיקה"

לאחר שנאסר שימושן: המדינה רוצה לרכוש את מצלמות הקלפי מהליכוד

אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט | צילום: ארן דולב

"ראשיתה של ההצעה בהליך חקיקה חריג ופגום בשלב הממשלתי", טען היועמ"ש, "גופה עמוס בקשיים משפטיים משמעותיים ואחריתה, וזה החמור מכל, בפגיעה, קרוב לוודאי, ביכולת לקיים את יום הבחירות לכנסת באופן תקין וסדיר כנדרש במשטרנו הדמוקרטי, בכך יש כדי לפגוע הן במימוש של זכות היסוד לבחור והן בביצוע החובה החוקתית לקיים בחירות חופשיות, חשאיות ושוויוניות".

מנדלבליט הסביר במסמך כי במידה והחוק יעבור, לא יהיה די זמן להסביר למצביעים את הצפוי או להכשיר את מזכירי הקלפי וכלל העוסקים בדבר, וכי התוצאה התפויה היא חוסר וודאות, אי סדרים, הרתעת בוחרים ותקלות בניהול והוסיף כי "תוצאה זו אסור שתקרה". "לא ניתן לקדם הצעת חוק מעין זאת שעלולה כאמור להביא לשיבוש משמעותי של קיום תקין של הבחירות, המהוות את ליבת ההליך הדמוקרטיה. האם רשאית רשות מנהלית, אף רשות מנהלית בכירה ותהא זו אפילו הממשלה עצמה, להחליט החלטה מנהלית שתוצאתה, קרוב לוודאי, היא שיבוש של ניהול תהליך ההצבעה ביום הבחירות לכנסת? השכל הישר והדין משיבים בקול אחד – לא".

כמו כן, ציין היועמ"ש כי "לא הוצגה תשתית עובדתית המבססת את הסברה כי ההיתר לצלם בקלפי כמוצע, יועיל באופן מובהק במניעת זיופים במערכת הבחירות הקרובה או כי יש חיוניות לחוקקו בבהילות לשם כך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני ההמראה חזרה מלונדון
ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני ההמראה חזרה מלונדון | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לבקשת מפלגת הליכוד להצבת מצלמות בקלפיות, זאת לאחר שביום שני האחרון הבקשה נפסלה בוועדת הבחירות. "רק מי שרוצה לגנוב בחירות מתנגד להצבת מצלמות", אמר טרם המראתו מביקור מדיני בלונדון לישראל.

"מה שמטריד אותי עכשיו זה שמנסים לגנוב את הבחירות", אמר נתניהו, "זה לא מקרי שבני גנץ ולפיד שכבר הודיעו על כוונתם ללכת לממשלת שמאל עם טיבי ועודה. הם מתנגדים להצבת מצלמות כי הם רוצים לגנוב את הבחירות ושהליכוד יפסיד.  הצבת מצלמות מונעת גניבת בחירות. במדינת ישראל יש מצלמות בכל מקום, כמו לדוגמא בגני ילדים. יש מספיק זמן לחקיקה".