ליברמן: המכינות הקדם צבאיות של הציונות הדתית הופכות מיליציות

יו"ר ישראל ביתנו טען כי "מטפחים פה חיילים שכפופים לרב - ולא למפקד". נתניהו תקף: "מי שמשתלח בגיבורי ישראל בשביל לקושש קולות צריך להתבייש". פרץ: "פרפורי הגסיסה של הקריירה של ליברמן"

זמן צפייה: 00:31

ישראל בוחרת: יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, תקף הבוקר (שלישי) בכנס הרצליה את ח"כ בצלאל סמוטריץ' ואמר כי הציונות הדתית משתלטת על הפוליטיקה הישראלית. "המכינות הקדם צבאיות הדתיות הכינו שורה של לוחמים טובים ואני מקווה שימשיכו", אמר. "אבל מה קורה היום מתפתח לכיוון מיליציות דתיות פרטיות. מטפחים פה חיילים שהכפיפות שלהם לא למפקד הצבאי הישיר אלא לסמכות רוחנית, לרב".

"בממשלה הבאה צריך לנתק בין משרד החינוך למכינות הצבאיות. הדואליות הזאת, הכפיפות של המכינות גם למשרד החינוך וגם למשרד הביטחון לא יכולה להימשך. חייבים לנתק מהמכינות את משרד החינוך, שהפך לחרד"לי לחלוטין, במיוחד נוכח העובדה שהרב פרץ שם, לצד סמוטריץ' שמגיע מהקצה השני ובן גביר יצטרף כצלע השלישית".

ליברמן התייחס גם לאפשרות של ממשלת אחדות, אותה הוא מציב כתנאי לכניסה לממשלה הבאה. "אנחנו דוגלים בגישה של ממשלה רחבה. ישראל נמצאת בצומת קריטית, יותר קריטית ממה שאנשים חושבים – גם במישור הביטחוני וגם הכלכלי", אמר. כדי להתמודד עם כל האתגרים בו זמנית חייבים להקים ממשלה רחבה – ישראל ביתנו, ליכוד וכחול לבן. השאלה היא לא מי ראש הממשלה אלא איזו ממשלה תקום. אני לא פוסל אף אחד, התנאי שלנו, לפני שנמליץ לנשיא על מישהו, הוא הסכמה על ממשלה רחבה. לא יסכימו – לא נמליץ לאף אחד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את ליברמן בתגובה, ואמר: "הציונות הדתית היא מלח הארץ ויש לה תרומה אדירה לצה״ל ולמדינת ישראל. על בוגרי המכינות הדתיות והציונות הדתית נמנים רועי קליין ז"ל, אוריאל ואלירז פרץ ז"ל, דרור וינברג ז"ל ולוחמים ומפקדים רבים שמסרו את חייהם למען ביטחון ישראל. מי שמשתלח בגיבורי ישראל רק כדי לקושש כמה קולות צריך להתבייש".

עוד בחדשות 13:

ליברמן: "נתניהו יקים ממשלת מיעוט – בתמיכת המפלגות הערביות"

פרץ, שמולי או שפיר? היום – הבחירות המקדימות לראשות העבודה

כיצד ישפיע ברק על מע' הבחירות? זה מה שחושבים כתבינו הפוליטים

רפי פרץ בטקס במשרד החינוך
רפי פרץ בטקס במשרד החינוך | צילום: וסי איפרגאן

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, אמר בתגובה לדברי ליברמן: "לא היה מפעל חינוכי שתרם לצבא ולמדינה כמו המכינות הקדם צבאיות. כמי שהקים את אחת מספינות הדגל בעצמונה, וגידל אלפי נערים לתרומה והתנדבות עבור המדינה, אני אומר לליברמן: שחרר אותנו, עבר זמנך. אלו פרפורי הגסיסה של הקריירה שלך. בזמן שהחברה הישראלית זקוקה לאחדות וריפוי הקרעים אתה רק מלבה אש ומעמיק את הקיטוב".

איילת שקד, שרת המשפטים לשעבר, הגיבה אף היא לדברי ליברמן: "בוגרי המכינות הקדם צבאיות הם היום אחד מעמודי התווך של צה״ל. זהו מפעל חינוכי מפואר שבוגריו מהווים את חוד החנית של החברה הישראלית.
זו האמת. אין אחרת".

ח"כ יאיר לפיד נאם אף הוא בכנס הרצליה ותקף את המפלגות הדתיות והחרדיות. "התוכנית של סמוטריץ' היא לרסק את בית המשפט העליון כדי לספח 2.9 מיליון פלסטינים. התוכנית של ליצמן היא מדינת הלכה", אמר. "התוכנית שלנו היא לחזק את הדמוקרטיה ואת מעמד הביניים. השאלה היחידה היא עכשיו היא למי יהיה כוח. אם ביבי יישאר אנחנו בדרך למדינת הלכה, לא תהיה פה דמוקרטיה. את מדינת ההלכה הסיפוח והשחיתות צריך לפרק לא לחזק".

בשבוע שעבר אמר ליברמן כי "אמנם שמענו את ראש הממשלה אומר על הערבים שהם נוהרים לקלפיות, אבל במקרה הזה נתניהו נוהר לכיוון המפלגות הערביות וכנראה הנהירה הזאת תעלה למשלם המיסים הרבה מאוד כסף". את הדברים אמר בפתח ישיבת סיעת מפלגת ישראל ביתנו.

ליברמן המשיך לתקוף את ראש הממשלה: "נתניהו מתכנן ממשלת מיעוט יחד עם החרדים והערבים, וברור שממשלה כזו תקום על חשבון הציבור שמשרת בצבא, עושה מילואים, עובד ומשלם מיסים. אם מישהו חושב שזה תסריט דמיוני - זה לא. מי שמכיר היטב את העניינים בתוך הליכוד אז זאת התוכנית. כנראה בליכוד הבינו שלא יהיה להם 61 מנדטים בלעדינו, ולכן החליטו לבנות את המהלך עם מפלגות הערביות".

Israel's Pm Netanyahu And Lieberman Attend A Likud Beitenu Faction Meeting At The Knesset In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

"כמו שבממשלה האחרונה נתניהו התריע מהסכנה של השמאל ואז ניסה לקים איתם ממשלה, עם אבי גבאי, כרגע הוא בונה ממשלה שהיא נסמכת על שולחנם של מפלגות ערביות, ממשלת מיעוט, כאשר המפלגות הערביות יתנו רשת ביטחון מבחוץ ויקבלו הרבה מאוד כסף", הוסיף.

מהליכוד נמסר בתגובה: "פייק ניוז מנותק מהמציאות. לא היה ולא יהיה שיתוף פעולה בין הליכוד לבין המפלגות הערביות. ראש הממשלה נתניהו יפעל להקמת ממשלת ימין בהובלת הליכוד".

בשבוע שעבר פורסם כי מפלגת כחול לבן מתכננת שינוי גישה במפלגה ביחס לבוחרים הערבים ואף שוקלת להכניס מועמד ערבי לרשימה. כמו כן, המפלגה תקים מטות ביישובים במגזר הערבי, שבראשם יעמוד סגן ראש המוסד לשעבר - רם בן ברק. כמו כן, המפלגה טרם הצליחה למנות מנהל קמפיין. לפני כשבוע וחצי היו"ר בני גנץ נסע לארצות הברית בטענה שהוא הולך להביא מנהל קמפיין טוב, אך חזר בלעדיו. כעת, ככל הנראה מי שייבחר הוא עידו הרטוב, מנכ"ל חברת הפרסום גיתם, שבעליה, משה תאומים, הוא מקורב לגנץ.