כיצד ישפיע ברק על מע' הבחירות? זה מה שחושבים כתבינו הפוליטים

עקיבא נוביק טוען שהסיכוי של רה"מ לשעבר למשוך מצביעי ימין למפלגתו אפסי. ספי עובדיה מסכים, אך מדגיש שחרף הקושי להוות אלטרנטיבה, ברק נראה נחוש מתמיד • זווית פוליטית, פינה שבועית חדשה

זמן צפייה: 02:05

בחירות 2019 - הסיבוב השני: כחודשיים וחצי לפני יום הבוחר, אנחנו משיקים היום (שני) את "זווית פוליטית", פינה חדשה באתר חדשות 13 שתעסוק בעניינים הפוליטיים הבוערים. בכל שבוע נשאל את כתבינו הפוליטיים - ספי עובדיה ועקיבא נוביק – שאלה על האירוע הפוליטי המרכזי שנמצא על סדר היום. והפעם: כיצד תשפיע כניסתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק על מערכת הבחירות?

הדרך להפוך לאלטרנטיבה לנתניהו עדיין רחוקה, אך ברק נחוש מתמיד / ספי עובדיה

ביום רביעי שעבר התייצב ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, והודיע על חזרה לפוליטיקה. תזמון ההודעה, כחודש בלבד לפני סגירת רשימות המפלגות, ממחיש שברק מגיע לספרינט קצר עם תוכנית סדורה שבאמצעותה הוא מקווה להיות ראש הממשלה או לכל הפחות שר הביטחון. ברק לא שב לשדה הפוליטי עבור שום תפקיד שהוא פחות מכך, ולבטח אינו מתכוון לפתוח בקריירה פוליטית מחודשת, שכוללת צעקות מהספסלים האחוריים באופוזיציה ושריפת זמן במזנון הכנסת.

כדי לממש את תוכנית העל שלו, ברק זקוק תחילה לכך שיו"ר מפלגת העבודה החדש יפנה לו את המקום הראשון ברשימה המאוחדת שבכוונתו להקים. אם ינצחו, איציק שמולי וסתיו שפיר צפויים לפרוס לו שטיח אדום ולאפשר לו לכבוש בסערה את צמרת העבודה. מנגד, אם עמיר פרץ ינצח, הוא צפוי לנהל מו"מ עיקש עם ברק על המקום הראשון ברשימה.

ברק מקווה שאחרי ההשתלטות המחודשת על מפלגת העבודה הוא יצליח להעביר מנדטים מ"כחול לבן" למפלגתו, ובכך לערער על ההגמוניה של מפלגת הרמטכ"לים בגוש השמאל-מרכז. בכך מקווה רה"מ לשעבר לנסות ולהפוך לאלטרנטיבה לבנימין נתניהו. כרגע על פי הסקרים הוא עדיין רחוק מאוד מהמטרה שלו, אבל הוא נחוש מתמיד, חד – ולא לוקח שבויים.

עמיר פרץ, איציק שמולי וסתיו שפיר
עמיר פרץ, איציק שמולי וסתיו שפיר | צילום: רויטרס

ברק הוא המתנגד הבוטה ביותר לנתניהו, אך הסיכוי שימשוך מצביעי ימין למפלגתו – אפסי / עקיבא נוביק

בעשור האחרון, מאז החלה הקדנציה השנייה של בנימין נתניהו, ניסו לא מעט פוליטיקאים לקרוא תיגר על ראש הממשלה המכהן. מנהיגי גוש השמאל-מרכז נעו כל הזמן על הזמן על הציר שבין הידמות לנתניהו (בני גנץ, יצחק הרצוג ויאיר לפיד בגרסתו הישנה) לבין להיות שונים ולעומתיים לו ככל האפשר (ציפי לבני, אהוד ברק ויאיר לפיד בגרסתו החדשה). לפי החלוקה הזו ברק הוא הבוטה והמוצלח ביותר באסכולת אנטי-נתניהו. עם זאת, "ביצת הטוויטר" שבה הוא מצטיין היא כמעט תמיד תעתוע ברנז'אי, ולא מדד אמיתי לסחף המצביעים.

בסקר חדשות 13 שנערך בשבוע שעבר קיבל ברק שישה מנדטים, נתון דומה לכמות המנדטים שקיבלו נפתלי בנט ואילת שקד עם הקמת "הימין החדש". ברק יודע שללא חיבורים בתוך הגוש הוא עלול להתרסק, ולכן עליו לפעול לאיחוד עם מרצ בראשות ניצן הורוביץ ועם מפלגת העבודה, בראשות המנהיג שייבחר מחר.

ניצן הורוביץ לאחר הזכייה בראשות מרצ
ניצן הורוביץ לאחר הזכייה בראשות מרצ | צילום: החדשות 13

איחוד בין עיסאווי פריג' לאהוד ברק עשוי לאתגר את "כחול לבן" בצד השמאלי של המפה הפוליטית, אבל הסיכוי שיגרום לנדידת מצביעים מגוש הימין לגוש המרכז-שמאל אפסי. יותר סביר שאיחוד כזה יספק לנתניהו תחמושת. הרי אם את משה (בוגי) יעלון נתניהו הצליח לצבוע בצבעי שמאל, ליאיר גולן הוא יצליח לעשות זאת בלי למצמץ.

מצביעי הימין שיערקו מהליכוד לא ימצאו את עצמם במפלגתו של אהוד ברק. למרות הכבוד הגדול שנתניהו רוחש לו, אנשי ימין הם, תאמינו או לא, קודם כל ימנים. אפשר לקרוץ אליהם עם שיבוץ של אנשי ימין ברשימה, אפשר לנסות להגדיר את עצמך כמרכז שמתחפש לימין, אבל המפלגה של ברק כלל לא נמצאת באזור החיוג הזה.

סקר חדשות 13: עם שובו של אהוד ברק לפוליטיקה – גוש המרכז-שמאל מנצח

כאמור, מסקר חדשות 13 שהתפרסם ביום רביעי, כמה שעות לאחר שברק הודיע על הקמת מפלגה חדשה, עלה כי אם הבחירות היו מתקיימות כעת, רה"מ לשעבר היה משיג שישה מנדטים. מהסקר עולה גם כי המפלגה החדשה הייתה מטה את הכף לטובת גוש המרכז-שמאל – שהיה זוכה ל-61 מנדטים. גוש הימין, ללא ליברמן, יזכה ל-52 מנדטים. מפלגת הליכוד ביחד עם כולנו הייתה זוכה ל-32 מנדטים – בדומה למפלגת כחול לבן.

לברק הצטרפו סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, יו"ר תנועת "דרכנו" לשעבר קובי ריכטר, הפעילה החברתית פרופ' יפעת ביטון והפעילים הפוליטיים יא-יא פינק, שסיים שמיני בפריימריז של מפלגת העבודה ואלדד יניב, שלכבוד המאורע אף השלים עם ברק לאחר יותר מעשור של נתק.

במהלך מסיבת העיתונאים שנערכה בשבוע שעבר ב"בית סוקולוב" האשים ברק את נתניהו בפלגנות, ואמר: "הניסיונות לשבש שוב ושוב תהליכים דמוקרטיים, לתעתע בציבור ולהציע שוחד פוליטי הם המשך ישיר להתנהלות נתניהו שתכליתה לפלג ולהסית זה נגד זה את כל חלקי החברה הישראלית".

ברק הוסיף כי "זה לא הזמן לרפיסות או פחד, זה לא הזמן לפסיביות או לדיבור עמום - זה לא הזמן להיות על הגדר. את שלטון נתניהו, עם הקיצוניים הגזענים המושחתים, עם המשיחיים והנהגה המושחתת שלו – את המשטר הזה יש להפיל". לדבריו, "עתיד המפעל הציוני כולו מונח על הכף ואנחנו צריכים להתגייס, לשלב ידיים, לדבר חד וברור, להיאבק בנחישות – ולנצח".

יאיא פינק ואהוד ברק
יאיא פינק ואהוד ברק