הבנות בין הליכוד לכחול לבן - עדיין אין הסכמה לכהן תחת נתניהו

לפי מידע שהגיע לידי חדשות 13, שתי המפלגות הסכימו על חוק נבצרות שיועבר לפני הרכבת הממשלה, וחוק נוסף לפיו יהיה תאריך שבו יתבצע החילוף בין גנץ לנתניהו. שר המשפטים יהיה מועמד חיצוני

זמן צפייה: 01:25

תשעה ימים לפיזור הכנסת: במפלגות כחול לבן והליכוד הגיעו להסכמות על שורת סוגיות שהיו במחלוקת - כך על פי מידע שהגיע היום (שני) לידי חדשות 13. עם זאת, בכחול לבן עדיין לא הסכימו לכהן תחת בנימין נתניהו, כל עוד יש נגדו כתב אישום בגין שוחד, ומרמה והפרת אמונים.

ישנה הסכמה על חוק הנבצרות שיועבר עוד לפני הרכבת הממשלה, כך שלא יהיה מצב שבו ראש ממשלה יכהן עם כתב אישום. נתניהו ישמש כממלא מקום ראש הממשלה בנבצרות ובלי סמכויות.

עוד הוסכם בין שתי המפלגות, לכאורה, כי יחוקק חוק שיאשר מראש את המעבר בין ראשי הממשלה - כלומר תאריך שבו יתבצע החילוף בין ראשי הממשלה. כך, לא יצטרכו לחכות להתפטרות של נתניהו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

רה"מ בשיחות סגורות: "הצעתי שאכהן פחות מחצי שנה בלי תרגילים"

קיש: "המתקפה על סער – ירי בנגמ"ש; חשוב יותר שהקבוצה תנצח"

במטרה לקבל שוב את המנדט: בליכוד ביקשו מישראל ביתנו 8 חתימות

בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ
בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ | צילום: חדשות 13

המפלגות סיכמו על חלוקת התיקים בין השרים הבכירים, והחליטו ששר המשפטים יהיה מועמד חיצוני, שאינו פוליטקאי ומוסכם על שני הצדדים. הממשלה תהיה פריטטית והחלוקה תהיה שווה. הנהלת הקואליציה תהיה מחולקת גם היא באופן שווה, כך שלבלוק הימין לא יהיה יתרון.

בכחול לבן לא מציגים את זהות השותפים כתנאי. ייתכן שמפלגת העבודה תהיה חלק מהממשלה. לא ברור אם ישראל ביתנו תהיה חלק ממנה, אך המחנה הדמוקרטי ככל הנראה תישאר בחוץ. לא ברור אם יו"ר יהדות התורה יעקב ליצמן יסכים לשבת עם יאיר לפיד.

יולי אדלשטיין בתום עם הפגישה עם אנשי צוות המו''מ של הליכוד, זאב אלקין ויריב לוין | צילום: חדשות 13

צוותי המו"מ של שתי המפלגות נפגשו אתמול בכנסת בניסיון נוסף להקים ממשלת אחדות ולמנוע בחירות שלישיות. אתמול טענו הצדדים כי עדיין לא הצליחו לגשר על המחלוקות. מכחול לבן נמסר כי "הפגישה התקיימה ברוח טובה אך הפערים בין שני הצדדים נותרו משמעותיים. תיתכן פגישה נוספת בהמשך השבוע".

מהליכוד נמסר לאחר הפגישה: "הליכוד הסכים לוויתורים מפליגים, אבל יאיר לפיד עדיין עושה כל מאמץ כדי לסכל ממשלת אחדות. אם לפיד יפסיק לחבל במאמצים לאחדות עדיין יש אפשרות אמיתית למנוע בחירות ולהקים ממשלת אחדות".

בשיחות סגורות שהגיעו לידי חדשות 13, נשמע נתניהו טוען באוזני מקורביו:  "הצעתי לגנץ שאכהן פחות מחצי שנה – בלי תרגילים ובלי שטיקים. גנץ יודע על ההתפתחויות המדיניות שצפויות ושחשוב שאעמוד בראש הממשלה בתקופה זו, אבל הוא כלוא בידי לפיד".

נתניהו התייחס בדבריו ככל הנראה לברית ההגנה שהוא מנסה לרקום עם טראמפ. בינתיים בכחול לבן עדיין ישנה התנגדות חזקה לישיבה תחת נתניהו, ומשה יעלון נעשה עקבי יותר בתמיכתו בעמדה זו. עם זאת, ישנם גורמים במפלגה שלא פוסלים על הסף ישיבה בממשלת נתניהו וטוענים כי יש לשקול את ההצעה.