האם ברק יעמוד במילתו - ולא יישב עם נתניהו? • פרשנות

רה"מ לשעבר, שהודיע על שובו לפוליטיקה, הוא המועמד המלהיב יותר שיש לשמאל להציע. עם זאת, לרבים מבוחריו הפוטנציאליים יהיה קשה להאמין למי שפירק את מפלגת העבודה כדי להצטרף לממשלת נתניהו

זמן צפייה: 02:25

ישראל בוחרת: אהוד ברק, שהודיע היום (רביעי) כי הוא חוזר לפוליטיקה, הוא הדבר הכי טוב שהשמאל יכול להציע – יותר מלהיב מתמר זנדברג, עמיר פרץ, איציק שמולי וסתיו שפיר. הבעיה הגדולה של ברק היא אמינותו. המניע החזק ביותר של מחנה השמאל הוא ההתנגדות לנתניהו ואי הישיבה בממשלתו, ולמרות שברק אמר לאחרונה דברים קשים מאוד על ראש הממשלה, קשה יהיה למחנה להאמין לו. כזכור, בבחירות 2009 היה ברק הראשון להיכנס לממשלתו של נתניהו כשר הביטחון.

גנץ, לפיד, אשכנזי ויעלון עמדו במבחן היחיד שעמד בפניהם ולא נכנסו לממשלת נתניהו לאחר הבחירות. לעומתם, ברק הפר את מילתו פעם אחר פעם, ואף פירק את מפלגת העבודה כדי להיכנס לממשלה ב-2009. לבוחרים יהיה קשה לשכוח את זה.

מסקר חדשות 13 שפורסם הערב עולה כי אם הבחירות היו מתקיימות היום, מפלגתו החדשה של אהוד ברק הייתה מטה את הכף לטובת גוש המרכז-שמאל – שהיה זוכה ל-61 מנדטים. גוש הימין, ללא ליברמן, יזכה ל-52 מנדטים. מפלגת הליכוד ביחד עם כולנו הייתה זוכה ל-32 מנדטים – בדומה למפלגת כחול לבן שהייתה זוכה אף היא ל-32 מנדטים.

עוד בחדשות 13:

סקר: עם שובו של אהוד ברק לפוליטיקה – גוש המרכז-שמאל מנצח

ברק: "יכול לקחת את ראשות הממשלה ב-10 דקות אם נתניהו יסתלק"

ברק מקים מפלגה חדשה: "יש להפיל את משטר נתניהו"

אהוד ברק
אהוד ברק | צילום: חדשות 13

אהוד ברק חוזר לפוליטיקה

הערב כינס ראש הממשלה והרמטכ"ל לשעבר, אהוד ברק, מסיבת עיתונים בבית סוקולוב שבתל אביב, והכריז על הקמת מפלגה חדשה שתתמודד בבחירות הקרובות. "באנו לכאן לומר את דברינו על מה שקורה מסביב", אמר ברק בפתח דבריו. "ולהודיע על הקמת מפלגה חדשה שתפעל לתיקון גדול במובנו היעודי במדינה ובחברה".

ברק האשים את ראש הממשלה נתניהו בפלגנות, ואמר: "הניסיונות לשבש שוב ושוב תהליכים דמוקרטיים, לתעתע בציבור ולהציע שוחד פוליטי הם המשך ישיר להתנהלות נתניהו שתכליתה לפלג ולהסית זה נגד זה את כל חלקי החברה הישראלית".

שעות לאחר שהודיע על שובו לחיים הפוליטיים, קרא ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, לאיחוד בגוש השמאל-מרכז. "בבחירות האחרונות היה הישג יוצא דופן, גם לגנץ וגם לאיחוד שיצר – אבל המטרה החשובה לא הושגה. לא הושג גוש שמכריח את הנשיא להטיל עלינו את הרכבת הממשלה", אמר בריאיון לחדשות 13. "כחול לבן לא הצליחו גם כי לא שידרו את האנרגיה, המיקוד והרעב שהיה לביבי", המשיך. "דרוש פה סוג אחר של היאבקות. זה כמו איגרוף. אין מאבק על השאלה מי יקבל ציון על התנהגות יותר טובה וממלכתית. השאלה היא איך מנצחים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

במהלך הריאיון התייחס ברק לכך שישב בעבר בממשלת נתניהו וכיהן כשר הביטחון שלו. "חשבתי אז שנוכחותי בממשלה מבטיחה טיפול נכון יותר באתגר האיראני. לא מצטער שישבתי איתו אז, העניין האיראני היה חשוב", אמר והסביר: "זה היה ביבי אחר, הוא ישב אז בממשלה עם בני בגין, בוגי יעלון, דן מרידור ואיתי. גם אז היו לפעמים רעיונות הזויים, אבל היינו מסתכלים אחד על השני והוא היה מבין שלרעיון שלו אין שום תמיכה".

"הצטרפתי כדי להעלות את ישראל מחדש על המסלול", המשיך. "זהות ראש הממשלה תיקבע על ידי הנסיבות. מבחינה אובייקטיבית אני יותר מתאים וכשיר לקחת את הממשלה, אבל החיים לא מתנהלים בצורה הזאת ולכן זה לא עומד כרגע לדיון".

"ממשלת נתניהו מעוניינת לרסק את מערכת המשפט, ארגוני החברה האזרחית, התקשורת החופשית וערכי צה"ל, כי זה התנאי שהקיצוניים המשיחיים צריכים כדי לממש את חזון האפרטהייד היהודי בגדה", סיים ברק את דבריו. "צדקתי כשאמרתי שישנם ניצני פאשיזם בהתנהגות הממשלה".