הדילמה של גנץ: האם להיות ר"מ ולהסתכן בפירוק מפלגתו? • פרשנות

גורמי מפתח בכחול לבן, גם פוליטיקאים וגם העוסקים במו"מ, רואים בהצעת הליכוד לפיה נתניהו יכהן זמן מקוצר ואז יהפוך לח"כ - כטובה לגנץ. האחרון מתלבט, בעוד לפיד מתנגד בתוקף

זמן צפייה: 01:32

ההצעה האחרונה של הליכוד לכחול לבן, לפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו יכהן פרק זמן מקוצר מאוד ולאחר מכן לא יישאר בממשלה ויהפוך לח"כ, היא משופרת במובן הזה שגם גורמי מפתח בכחול לבן – גם פוליטיקאים וגם אלה שעוסקים במשא ומתן, רואים בהצעה כטובה לגנץ. יו"ר כחול לבן עצמו מתלבט, ולפיד מתנגד בתוקף.

על פי ההצעה, נתניהו יכהן כראש ממשלה במשך כארבעה חודשים, ולכן ההחלטה של גנץ היא האם לחכות עם הכניסה לתפקיד או להתחשב בלפיד ולא לקחת את הסיכון שכחול לבן תתפרק – מה שיו"ר המפלגה מאוד לא רוצה.

הניסיונות לפתור את המשבר הפוליטי במסגרת המשא ומתן נמשכים, ומחר תיערך פגישה נוספת. אלא שהסוגייה הזו היא פחות עניין של מו"מ, אלא של החלטה – וההכרעה נמצאת כרגע בידי כחול לבן.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

טיבי: הוכיתי ע"י מפגין – תוצאה ישירה של הסתת נתניהו • תיעוד

גיוס, מרכולים ותחבורה בשבת: ליברמן הציג את דרישותיו לממשלה

סער: "אלה שמשתלחים בי יודעים שאנחנו בטירוף מערכות"

בתוך כך, בליכוד פנו ליו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בבקשה לקבל שמונה חתימות להרכבת ממשלה. אם ישראל ביתנו תחתום, יהיו יותר מ-61 חתימות לנתניהו והוא יוכל לכאורה לקבל מנדט בן שבועיים להרכיב ממשלה.

אתמול התייחס גנץ לפלונטר הפוליטי, וכתב: "נתניהו הפך לנטל על חברי הליכוד, שבינם לבין עצמם ובשיחות שלי איתם, מבינים שהדבר הנכון יהיה לאפשר להרכיב ממשלת אחדות בלעדיו". "בעוד 13 ימים, אם נתניהו לא יתעשת ויבין שהפסיד בבחירות ושראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום לא יכול להמשיך ולכהן בתפקידו, מדינת ישראל עלולה לצערי להתדרדר למערכת בחירות נוספת", הוסיף גנץ. "אני עושה הכול כדי למנוע זאת. הנחיתי את צוותי המו"מ של כחול לבן להיפגש עם יו"ר הכנסת וצוותי הליכוד, כדי להפוך כל אבן בניסיון למצוא את הנתיב שיוביל לאחדות".

מהליכוד נמסר בתגובה: "בני גנץ, די לתירוצים. אתה בעצמך הודית שהסיבה האחת והיחידה שאין אחדות היא לא נתניהו, אלא: יאיר לפיד שרוצה רוטציה לעצמו".

כזכור, ביום רביעי פורסם בחדשות 13 מתווה בכירי הליכוד שלצד דיבורים הולכים ומתרבים על הליכה לבחירות שלישיות - הופך רציני יותר ביממות האחרונות. על פי ההצעה, שאותה מובילים השרים יריב לוין וזאב אלקין, נתניהו יכהן פרק זמן מקוצר מאוד - שלושה או ארבעה חודשים בלבד, ולאחר מכן לא יישאר בממשלה ויהפוך לחבר כנסת בלבד: ללא נבצרות, חברות בקבינט או תואר של ממלא מקום ראש הממשלה.