נתניהו לר"מ יפן לקראת נסיעתו לאיראן: "יש לבלום תוקפנותה"

ראש הממשלה שוחח עם מקבילו היפני, שינזו אבה, והצהיר בפניו כי להמשיך ללחוץ על טהראן. "דיברנו על השיפור ביחסים בין המדינות ועל הגידול העצום בהשקעות היפניות בישראל - נמשיך לחזק הקשרים"

זמן צפייה: 00:18

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח אמש (שישי) בטלפון עם מקבילו היפני, שינזו אבה. השניים שוחחו על נסיעתו המתוכננת של אבה לאיראן בשבוע הקרוב, ונתניהו הבהיר כי יש להמשיך ללחוץ על טהראן על מנת לבלום את תוקפנותה באזור. נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "דיברנו בהערכה רבה על השיפור הגדול ביחסים בין ישראל ליפן ומהגידול העצום בהשקעות היפניות בישראל. נמשיך לחזק את היחסים בינינו".

עוד בחדשות 13:

בכיר בצבא ארה"ב: האיום על כוחותינו מאיראן ושלוחותיה - מיידי

ראש אמ"ן: "הלחץ שהפעלנו על איראן בלם את התבססותה בסוריה"


בשבוע שעבר נפגש אבה עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, במסגרת ביקורו של האחרון בטוקיו. במסיבת עיתונאים משותפת שערכו השניים, התייחס טראמפ למתיחות מול איראן והצהיר כי "אני מניח שאיראן רוצה לעשות עסקה, וזה יכול לקרות. אנחנו לא מחפשים שינוי במשטר באיראן, אלא רוצים שלא יהיה להם נשק גרעיני". טראמפ הוסיף כי "בגלל הסנקציות והמצב הכלכלי במדינה, איראן חוזרת אחורה בתמיכה בטרור במזרח התיכון". ראש ממשלת יפן אבה התייחס אף הוא למתיחות בין המדינות, והצהיר כי יעשה כל מה שצריך כדי למנוע עימות בין וושינגטון וטהראן.

דונלד טראמפ ושינזו אבה
דונלד טראמפ ושינזו אבה | צילום: רויטרס

‏ביום רביעי התייחס ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן, להתבססות האיראנית בסוריה, ואמר כי "הלחץ שהפעלנו על איראן הוביל לבלימה יחסית של ההתבססות שלה במדינה, אך המוטיבציה עדיין קיימת ואיראן מחפשת מקומות אחרים להתבסס בהם כמו במרחב העיראקי. הסנקציות חסרות התקדים של האמריקנים נגד איראן גרמו לשפל כלכלי, שהוביל אותה לפעול כנגד הסחר בנפט ולהצהיר הצהרות בנושא פרויקט הנשק הגרעיני". את הדברים אמר בכנס המודיעין הרביעי של המרכז למורשת המודיעין.

"אנחנו נמצאים במצב שבו איראן עדיין מהווה מרכז כובד מרכזי על כלל המזרח התיכון, באמצעות המגמות, הפצת הטכנולוגיה והכסף שהיא מייצרת ומזינה בו את כלל השחקנים באזור", המשיך היימן. "איראן מצויה תחת לחץ אמריקני כל העת. היא עושה רבות כדי להשפיע על מחירי הנפט ולהעלות אותם - אך זה לא ממש מצליח לה".

ראש אמ''ן, תמיר היימן, נואם בכנס הבינ''ל ה-4 למודיעין
ראש אמ''ן, תמיר היימן, נואם בכנס הבינ''ל ה-4 למודיעין | צילום: חדשות 13

בתוך כך, מפקד הכוחות האמריקניים במזרח התיכון, הגנרל פרנק מקנזי, אמר הלילה בריאיון לרשת NBC, כי "הוא סבור שהאיום האיראני על הכוחות הוא מיידי". עוד הוסיף, כי "על ארצות הברית להעריך את יציבות כוחה באזור".

גם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס לאיום האיראני בריאיון ששודר הבוקר מביקורו בצרפת. טראמפ אמר כי "ארצות הברית לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". עוד הוסיף טראמפ, כי הוא מעדיף שלא להשתמש באופציה הצבאית, וקרא לאיראנים לשוב לשולחן המשא ומתן.

אתמול בלילה נערך דיון מיוחד בנוגע לפעילות בחודש שעבר נגד ארבע המכליות בעיר הנמל פוג'יירה שבאיחוד האמירויות. שלוש המדינות שמכליותיהן נפגעו, סעודיה, איחוד האמירויות ונורבגיה, אמרו במהלך הדיון כי ממצאי החקירה שערכו העלתה כי מדובר ככל הנראה בפעילות מתואמת שמאחוריה עומד "שחקן מדינתי", כהגדרתן, אך עם זאת לא נקבו בשמה של איראן. זאת, אף שארצות הברית טוענת כי בידיה הוכחות שאיראן או שלוחותיה הן שעומדות מאחורי המתקפה.