טראמפ: "מניח שאיראן רוצה לעשות עסקה - וזה יכול לקרות"

נשיא ארצות הברית התייחס למתיחות עם טהראן והבהיר כי אין בכוונתו לשנות את המשטר: "מעוניין שלא יהיה לה נשק גרעיני". ראש ממשלת יפן: "נעשה כל מה שצריך כדי למנוע עימות בין שתי המעצמות"

זמן צפייה: 00:15

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ הצהיר היום כי "אני מניח שאיראן רוצה לעשות עסקה, וזה יכול לקרות. אנחנו לא מחפשים שינוי במשטר באיראן, אלא רוצים שלא יהיה להם נשק גרעיני". את הדברים אמר במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, במסגרת ביקורו בטוקיו.

טראמפ הוסיף כי "בגלל הסנקציות והמצב הכלכלי במדינה, איראן חוזרת אחורה בתמיכה בטרור במזרח התיכון". ראש ממשלת יפן אבה התייחס אף הוא למתיחות בין המדינות, והצהיר כי יעשה כל מה שצריך כדי למנוע עימות בין וושינגטון וטהראן.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בעקבות סנקציות ארה"ב על איראן: "חמאס נאלץ לאמץ מדיניות צנע"

פומפאו: "ארה"ב תמשיך למכור נשק לסעודיה – בשל הסכנה מאיראן"

דונלד טראמפ ושינזו אבה
דונלד טראמפ ושינזו אבה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, דווח בתקשורת היפנית כי טראמפ "הגיב באופן חיובי" להחלטת ראש הממשלה היפני לבקר באיראן. על פי הדיווח, אבה מתעתד לערוך את הביקור ביוני, במטרה למתן את המתחים בין שתי המעצמות.

בתוך כך, ראש המשלחת הדיפלומטית של שווייץ ברוסיה הצהיר כי שווייץ תומכת בכל ניסיון לפתור את המתיחות בין איראן וארה"ב. עוד הוסיף כי מדינתו מוכנה לארח פגישות בנושא, כפי שנעשה לדבריו פעמים רבות בעבר.

חסן רוחאני נשיא איראן, דונלד טראמפ נשיא ארה''ב, חסן נסראללה טרוריסט בחיזבאללה
חסן רוחאני נשיא איראן, דונלד טראמפ נשיא ארה''ב, חסן נסראללה טרוריסט בחיזבאללה | צילום: רויטרס,gettyimages

בשבת אמר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי ממשל טראמפ החליט להמשיך למכור אמצעי לחימה לסעודיה, לירדן ולאיחוד האמירויות - בשל הסכנה שנשקפת להן מצידה של איראן. המהלך צפוי להתבצע תוך עקיפת סמכותו של הקונגרס, שמתנגד אליו. זאת, לטענת פומפאו, כיוון ש"כל עיכוב עלול להגביר את הסיכון עבור בעלות בריתה של ארה"ב - בזמן של חוסר יציבות שנגרם על ידי איראן". עוד הוסיף שר החוץ כי "העסקאות האלה יתמכו בבנות בריתנו, יגבירו את היציבות במזרח התיכון ויעזרו למדינות האלו להרתיע ולהגן על עצמן מפני הרפובליקה האסלאמית".

בתוך כך, היועץ האמריקני לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, אמר כי "המודיעין על איום המשטר האיראני הוא עמוק ורציני", והוסיף כי "המתקפות על מכליות הנפט ותחנות השאיבה במפרץ הפרסי הן מקור לדאגה". כמו כן, ברקע ביקורו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביפן, אמר בולטון: "שיגור הטילים האחרון של קוריאה הצפונית היווה הפרה של החלטת האו"ם, אך דיאלוג עדיין אפשרי. אם ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, ייפגש עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ז'ונג און, זה יספק סיוע משמעותי לפתיחה בדיאלוג מחודש בין ארה"ב למדינה מחצי האי".

יום קודם לכן, אישר טראמפ לממלא מקום שר הביטחון האמריקני, פטריק שנהאן, לפרוס כוחות צבאיים נוספים במפרץ הפרסי, בהם כוחות מודיעין, סוללות פטריוט ומטוסי קרב. זאת, לאחר שביום חמישי הביע עמדה הפוכה, ואמר כי לדעתו לא יהיה צורך בשליחת הכוחות הצבאיים למפרץ, אך לא יהסס לעשות זאת במקרה הצורך.