בעקבות סנקציות ארה"ב על איראן: "חמאס נאלץ לאמץ מדיניות צנע"

רשת "פוקס ניוז" דיווחה כי מידע מסווג שהגיע לידיה מעיד על צמצום ניכר במימון שמספקת טהראן לקבוצות טרור הנהנות מתמיכתה • זריף: "תגבור הכוחות האמריקניים במזה"ת - סכנה לשלום הבינ"ל"

זמן צפייה: 00:58

מידע מודיעיני מסווג שהגיע לידי "פוקס ניוז" חושף כי חמאס נאלץ לאמץ תוכנית צנע, בשל מחסור במימון מהמשטר האיראני – כך פורסם אמש (שישי) ברשת החדשות האמריקנית. זאת, עקב השלכות הסנקציות האמריקניות על איראן. גורמים במחלקת המדינה של ארה"ב מסרו כי המידע מעיד על הצמצום במשאבים ובהשפעה של איראן, שמוביל לירידה במימון שמספקת טהראן לקבוצות טרור שבתמיכת המשטר.

נוסף לחמאס, שנאלץ כאמור לאמץ מדיניות צנע על פי הדיווח, איראן הודיעה למיליציות שיעיות שחוסות תחת תמיכתה כי הן יצטרכו למצוא מקורות מימון חלופיים, בשל העובדה שטהראן אינה מסוגלת עוד לספק את המשאבים הנדרשים.

עוד עולה מהמידע המודיעיני כי סוריה מתמודדת עם קיצוצים באספקת הנפט, גם כן בשל הסנקציות האמריקניות, שהביאו לקיצוץ של בין 3-1 מיליון חביות נפט שטהראן נהגה לספק למדינה מוכת המלחמה. כמו כן, חושף המודיעין כי הקיצוץ בתקציב האיראני פוגע גם בסוכנות הסייבר במדינה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

פומפאו: "ארה"ב תמשיך למכור נשק לסעודיה – בשל הסכנה מאיראן"

בשל המתיחות עם איראן: טראמפ אישר לשלוח כוחות נוספים למפרץ

"ארה"ב לאיראן: מוכנים להגיב בנחישות על כל פעולה עוינת נגדנו"

שר החוץ האיראני עם משלחת חמאס בטהראן
שר החוץ האיראני עם משלחת חמאס בטהראן | צילום: חדשות עשר

בתוך כך, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הזהיר היום כי תגבור הכוחות האמריקניים במזרח התיכון יהווה "סכנה לשלום הבין-לאומי". לדבריו, "העלייה בנוכחות האמריקנית באזור מהווה איום לשלום ולביטחון". זאת, לאחר שהנשיא טראמפ הכריז על שליחת 1,500 חיילים נוספים לאזור.

בד בבד, בכיר בצבא איראן איים כי "ביכולתנו לשלוח את אוניות המלחמה האמריקניות לקרקעית הים, יחד עם הצוותים והמטוסים שעליהן, באמצעות הנשקים הסודיים שלנו". עם זאת, ציין כי "אני מאמין שאמריקנים רציונלים ומפקדים בעלי ניסיון לא יתנו לקיצוניים במדינה להתחיל מלחמה".

שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד גוואד זריף | צילום: רויטרס (ארכיון)

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ האמריקני מייק פופמאו כי ממשל טראמפ החליט להמשיך למכור אמצעי לחימה לסעודיה, לירדן ולאיחוד האמירויות - בשל הסכנה שנשקפת להן מצידה של איראן. המהלך צפוי להתבצע תוך עקיפת סמכותו של הקונגרס, שמתנגד אליו. זאת, לטענת פומפאו, כיוון ש"כל עיכוב עלול להגביר את הסיכון עבור בעלות בריתה של ארה"ב - בזמן של חוסר יציבות שנגרם על ידי איראן". עוד הוסיף שר החוץ כי "העסקאות האלה יתמכו בבנות בריתנו, יגבירו את היציבות במזרח התיכון ויעזרו למדינות האלו להרתיע ולהגן על עצמן מפני הרפובליקה האסלאמית".

אתמול אישר טראמפ לממלא מקום שר הביטחון האמריקני, פטריק שנהאן, לפרוס כוחות צבאיים נוספים במפרץ הפרסי, בהם כוחות מודיעין, סוללות פטריוט ומטוסי קרב. זאת, לאחר שביום חמישי הביע עמדה הפוכה, ואמר כי לדעתו לא יהיה צורך בשליחת הכוחות הצבאיים למפרץ, אך לא יהסס לעשות זאת במקרה הצורך.

הפנטגון מסר כי 900 חיילים יישלחו למזרח התיכון - ויצטרפו ל-600 החיילים שכבר מוצבים באזור. עוד הובהר מטעם הפנטגון כי הכוחות הצבאיים ישמשו תפקיד הגנתי – ולא יישלחו לעיראק או לסוריה. בעת ההצהרה, הודיע בכיר בצבא ארצות הברית כי מדינתו מטילה על משמרות המהפכה האיראניות את האחריות לתקיפת מכליות הנפט במפרץ הפרסי.

חסן רוחאני נשיא איראן, דונלד טראמפ נשיא ארה''ב, חסן נסראללה טרוריסט בחיזבאללה
חסן רוחאני נשיא איראן, דונלד טראמפ נשיא ארה''ב, חסן נסראללה טרוריסט בחיזבאללה | צילום: רויטרס,gettyimages

בתחילת השבוע מסרו בכירים בארגון חזבאללה ל"וושינגטון פוסט" כי הסנקציות שהטילה ארצות הברית פגעו לא רק באיראן עצמה, אלא גם בשלוחותיה במזרח התיכון, בהן חזבאללה. מאז שהנשיא טראמפ הטיל את הסנקציות בשנה שעברה, לדבריהם, טהראן מתקשה לממן את שותפיה ותקציבי הארגון הלבנוני קוצצו משמעותית.

במשך שנים ארוכות, שגשג חזבאללה, שנשען על תרומות נדיבות לחיילים, תמיכה בשירותים חברתיים וכן תשלום איראני עבור מצבורי הנשק שברשותו. לאחרונה, נאלץ הארגון לבצע קיצוצים חריפים, כך לפי בכירים בחזבאללה, חברים בו ותומכיו.

חלק מהלוחמים שוחררו לחופשות ללא תשלום או שהועברו לשירות מילואים, שם מקבלים שכר נמוך יותר או שאינם מקבלים שכר כלל, כך על פי עובד מנהלה של חזבללאה. רבים מהם נשלחים לביתם ולמעשה סיימו את תפקידם בסוריה, שם המיליציות של חזבאללה היו חלק מהותי בהישרדות אסד ושלטונו.

קיצוץ נוסף מתבטא בערוץ הטלוויזיה של הארגון "אל-מנאר", שם בוטלו תוכניות והצוות שעבד בהן פוטר, כך לפי מקור פנימי בחזבאללה. כמו כן, תוכניות סיוע שחיזקו את תמיכת הקהילה השיעית הענייה קוצצו ובוטלו, בהן חלוקת תרופות ללא תשלום וכן סלי מוצרים ללוחמים, העובדים ומשפחותיהם.