בכיר בצבא ארה"ב: האיום על כוחותינו מאיראן ושלוחותיה - מיידי

מפקד הכוחות האמריקניים במזה"ת, הגנרל פרנק מקנזי, אמר בריאיון כי "ארצות הברית ממשיכה להעריך את יציבות כוחה באזור". טראמפ בריאיון הלילה: "קורא לאיראן להגיע לשולחן המו"מ"

זמן צפייה: 00:33

המתיחות בין ארה"ב לאיראן: מפקד הכוחות האמריקניים במזרח התיכון, הגנרל פרנק מקנזי, אמר הלילה (שישי) בריאיון לרשת NBC, כי "הוא סבור שהאיום האיראני על הכוחות הוא מיידי". עוד הוסיף, כי "על ארצות הברית להעריך את יציבות כוחה באזור".

גם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס לאיום האיראני בריאיון ששודר הבוקר מביקורו בצרפת. טראמפ אמר כי "ארצות הברית לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". עוד הוסיף טראמפ, כי הוא מעדיף שלא להשתמש באופציה הצבאית, וקרא לאיראנים לשוב לשולחן המשא ומתן.

בתוך כך נערך הלילה דיון מיוחד בנוגע לפעילות בחודש שעבר נגד ארבע המכליות בעיר הנמל פוג'יירה שבאיחוד האמירויות. שלוש המדינות שמכליותיהן נפגעו, סעודיה, איחוד האמירויות ונורבגיה, אמרו במהלך הדיון כי ממצאי החקירה שערכו העלתה כי מדובר ככל הנראה בפעילות מתואמת שמאחוריה עומד "שחקן מדינתי", כהגדרתן, אך עם זאת לא נקבו בשמה של איראן. זאת, אף שארצות הברית טוענת כי בידיה הוכחות שאיראן או שלוחותיה הן שעומדות מאחורי המתקפה.

>> לכתבות נוספות בנושא:

ראש אמ"ן: "הלחץ שהפעלנו על איראן בלם את התבססותה בסוריה"

בכיר בבית הלבן: "נדגיש בפני רוסיה שאיראן צריכה לצאת מסוריה"

טראמפ: "נפעל עם בריטניה למנוע מאיראן את פיתוח הגרעין"

פרנק מקנזי, מפקד הכוחות האמ
פרנק מקנזי, מפקד הכוחות האמריקניים במזרח התיכון | צילום: טוויטר

המתיחות מול איראן עמדה במוקד ביקורו של טראמפ השבוע בבריטניה. בריאיון לערוץ ITV הבריטי ביום רביעי אמר טראמפ כי הוא "מעדיף לנהל משא ומתן עם איראן מאשר לנקוט בפעולות צבאיות", והוסיף: "כמובן שאהיה מוכן לדבר עם רוחאני - אך תמיד יש אפשרות לעימות צבאי מול הרפובליקה האסלאמית. איראן הייתה עוינת מאוד כשנכנסתי לתפקיד, זו הייתה אומת הטרור הגדולה בעולם ואולי היא עדיין כזאת". הדברים נאמרו בריאיון לתוכנית "בוקר טוב בריטניה".

מוקדם יותר הצהיר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כי מדינתו תמשיך להתנגד ללחץ הכלכלי והפוליטי שמפעילה עליה ארצות הברית, וטען כי "הדרך היחידה לעצור את האויב היא להתייצב נגד דרישותיו המופרזות והבריונות שהוא מפגין". את הדברים אמר חמינאי באירוע שנערך לציון 30 שנה למותו של האייתוללה רוחאללה חומייני, המנהיג העליון של איראן לשעבר.

לאחר מכן, התייחס חמינאי לתוכנית השלום של הנשיא טראמפ וצייץ: "'עסקת המאה' היא אקט של בגידה בעולם המוסלמי. אנו מודים למדינות הערביות ולפלגים הפלסטיניים שמתנגדים אליה. אנו מקווים שהמנהיגים של סעודיה ובחריין יבינו למה הם נכנסים ואיזה נזק זה עלול לגרום להם".