בכיר בבית הלבן: "נדגיש בפני רוסיה שאיראן צריכה לצאת מסוריה"

גורם אמריקני אמר כי בפסגה בי-ם בין היועצים לביטחון לאומי מישראל, ארה"ב ורוסיה, האמריקנים ידגישו בפני הרוסים כי יש לסיים את ההתבססות האיראנית בסוריה. "נרצה לשמוע מה יש לרוסים להציע"

ראש הממשלה נתניהו וג'ון בולטון | צילום: רויטרס

בכיר בבית הלבן אמר אמש (שלישי) בשיחת ועידה עם כתבים כי בפסגה המשולשת בין היועצים לביטחון לאומי של ישראל, רוסיה וארה"ב בירושלים בסוף יוני תדגיש ארה"ב בפני הרוסים שהאיראנים צריכים לצאת מסוריה ותבקש לשמוע מהרוסים הצעות בנושא.

"נבהיר להם שלדעתנו איראן לא משחקת שום תפקיד חיובי בסוריה, לבנון או כל מקום אחר באזור. אנחנו מקווים שהרוסים מגיעים לפסגה הזו עם רעיונות חדשים לגבי סוריה ומעורבות איראן בסוריה", אמר הבכיר בבית הלבן. "אנו מודאגים מאוד מהנוכחות האיראנית בסוריה ותמכנו בפעולות שישראל ביצעה נגד ההתבססות האיראנית בסוריה ונרצה לשמוע מה יש לרוסים להציע בנושא הזה".

ג'ון בולטון
ג'ון בולטון | צילום: רויטרס

הבכיר בבית הלבן הוסיף: "אנחנו בטוחים שהאיראנים מאוד לא שמחים מכך שהפסגה הזו מתקיימת ומכך שהישראלים מארחים את האמריקנים והרוסים בירושלים. העובדה שרוסיה מוכנה לקיים פגישה פומבית כזו היא כבר דבר חשוב וחיובי".

בתוך כך, בכיר אמריקני מסר לרשת "אל-ערביה" כי הפגישה המשולשת תעסוק במצב בסוריה ובאיומים האיראניים במזרח התיכון. כמו כן, טען הבכיר כי ההשתתפות של רוסיה בפגישה מעידה על פתיחות מצד הרוסים בנוגע לדיון על הנוכחות האיראנית בסוריה. עוד הוסיף כי הנשיא טראמפ אינו מוכן לדון בשיקומה של סוריה כל עוד בשאר אסד מחזיק בשלטון, בניגוד לשאיפות העם הסורי.

בנוסף, אנתוני גודפרי, סגן השגריר האמריקני ברוסיה, אמר לסוכנות הידיעות הרוסית TASS כי בארה"ב מקווים שישראל, רוסיה וארה"ב ימצאו במפגש המשולש ביניהן דרכים יעילות להתמודד עם האיום האיראני והוסיף שארה"ב וישראל מודאגות מההתבססות האיראנית באזור, והן ישתפו את רוסיה בדאגות.

בעוד שלושה שבועות יתקיים בירושלים מפגש פסגה חסר תקדים בין היועץ לביטחון לאומי הישראלי מאיר שבת לבין עמיתו האמריקני ג'ון בולטון ועמיתו הרוסי ניקולאי פטרושב – שיתמקד במצב בסוריה. ישראל רוצה לדחוף את רוסיה ואת ארה"ב לשתף פעולה כדי להגיע להסדר מדיני שיוציא את הכוחות האיראנים מסוריה.

מאיר בן שבת
מאיר בן שבת | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

ביום שני בלילה דיווחו כלי תקשורת בסוריה כי חיל האוויר הישראלי תקף את שדה התעופה הצבאי T-4 הסמוך לעיר חומס, שבמערב המדינה. לפי הארגון הסורי לזכויות האדם בסוריה שממוקם בבריטניה, בתקיפה נהרגו לפחות חמישה בני אדם, בהם חייל אחד בצבא הסורי. כמו כן, סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בשפה הערבית, דיווחה מפי גורם בכיר בצבא הסורי כי תשעה טילים נורו לעבר שדה התעופה T-4 - ושניים מתוכם יורטו.

גורם צבאי במדינה אמר לטלוויזיה הסורית הרשמית כי מערכות ההגנה האוויריות של צבא סוריה יירטו חלק מהטילים, אך למרות זאת חייל אחד נהרג ושניים נוספים נפצעו. בנוסף, דווח שאזרחים נוספים ששהו באזור נפצעו ושנזק רב נגרם למבנים במקום - בהם מחסן נשק שנהרס.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וניקולאי פטרושב, ראש המועצה הביטחונית של רוסיה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וניקולאי פטרושב, ראש המועצה הביטחונית של רוסיה | צילום: קובי גדעון, לע"מ

יום קודם לכן, תקף צה"ל יעדים צבאיים בסוריה לפנות בוקר, בתגובה לירי שתי הרקטות לעבר החרמון, שאחת מהן, כזכור, אותרה בשטח ישראל. מדובר צה"ל נמסר כי מטוסי קרב של צה"ל תקפו, בין היתר, שתי סוללות ארטילריה, כמה עמדות תצפית ומודיעין בחזית רמת הגולן וסוללת הגנה אווירית מסוג SA-2. כמו כן, במהלך התקיפה הופעלה מערכת הגנה אווירית של צה"ל בעקבות ירי נגד מטוסים סורי, אך לא זוהו נפילות בשטח ישראל.