קבינט הקורונה אישר: התקנות הקיימות יוארכו לפחות עד ראשון הבא

השרים אישרו קיום פעילויות חינוך עד 15 משתתפים בשטח פתוח, וכן הפעלת פנימיות לנוער בודד. תוקף שאר ההנחיות יימשך לפחות עד 1 בנובמבר. נתניהו: "לא יכולים לממן קפסולות לכיתות א'-ב'"

זמן צפייה: 07:05

קבינט הקורונה אישר הערב (ראשון) כי תוקף התקנות הקיימות יוארך לפחות עד יום ראשון הבא, 1 בנובמבר. בנוסף הוחלט להתיר קיום פעילויות חינוך בשטח פתוח עד 15 משתתפים, וכן הפעלת פנימיות לנוער בודד. טרם התקבלה החלטה לגבי הצעדים הבאים בהקלות הסגר, כאשר על הפרק האפשרות לפתוח את מערכת החינוך בכיתות הנמוכות ואת חלק מבתי העסק. ההחלטה המסתמנת היא שכיתות ג'-ד' יחזרו ללמוד בקפסולות, וכיתות א'-ב' יחזרו ללימודים בחצאי שבועות. פתיחת המסחר תיעשה ב-1 בנובמבר, על פי סיכום בין משרד האוצר לבריאות.

במהלך הדיון התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לסוגיית פתיחת מערכת החינוך, והצהיר כי "אין לנו יכולת לממן קפסולות בכיתות א'-ב'". אמירה זו של נתניהו מגבה את עמדתו של שר האוצר ישראל כ"ץ בסוגיה, ומותירה שלוש אפשרויות: חלוקת כיתות א׳-ב׳ לקבוצות במתכונת של חצי שבוע-חצי שבוע, דחיית החזרה שלהן לצורך התארגנות והקדמת פתיחה של עסקים, או שתי האפשרות יחד.

השר אריה דרעי אמר: "הקבינט צריך לקבל החלטה הערב בעניין תלמידי הכיתות א' עד ד'. אי אפשר למשוך זאת יותר. אני מציע שכיתות א'- ב' ייפתחו באופן מלא, ו-ג'-ד ייפתחו בקפסולות. אולי לחייב לעטות מסכות בכיתות א' ו-ב'. מה שיוחלט - כל הקבינט צריך לקבל על כך אחריות".

עוד בחדשות 13:

בן 11 נדבק בקורונה ואושפז בטיפול נמרץ: "זקוקים לתפילות"

שעות לפני הקבינט: אין נתוני קורונה בשל תקלה במערכת המחשוב

נתניהו וכ"ץ סיכמו: כיתות א'-ד' יחזרו חלקית – חנויות ייפתחו

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בדיון: "הציבור רוצה לדעת אם ביום הראשון הקרוב יוכלו ללכת לקוסמטיקאיות והילדים יוכלו לצאת לביה"ס. שהכותרות לא 'יהיו הקבינט ישב שש שעות ולא הצליח להחליט כלום'".

ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר: "אם נעמוד במדדי התחלואה, השלב הבא בהקלות יחל ב-1 בנובמבר. הכיוון המסתמן הוא חזרה ללימודים באופן מפוצל, ודובר גם על רעיונות יצירתיים נוספים שיכולים לעלות. אנחנו דנים בפתיחת חלק מהמסחר כבר בשלב הקרוב".

עוד התייחס בן שבת לנתוני התחלואה: "הייתה תקלה מחשבית, ונתוני סוף השבוע לא משקפים את התמונה השגרתית. בנוסף, צריך להניח שהפתיחה גרמה לעלייה - אלו עדיין נתונים של השפעת הסגר, ולא של פתיחת הסגר".

מהנתונים שהוצגו בפני חברי הקבינט עולה כי נמשכת הירידה בתחלואה במגזר החרדי, וכי אחוז המאומתים במגזר הערבי עבר את זה שבמגזר החרדי. עוד הובהר כי מספר הבדיקות בירידה מתמשכת, עד לממוצע שבועי של כ-30,000 ביום, והודגש כי יש "להרים דגל" על כך.

בנוסף, הוצע לפתח מדד לזיהוי מוקדם של התפרצויות ביישובים ספציפיים - "אורות מהבהבים". מדובר בערים שלא החליפו צבע ברמזור באופן רשמי, אך זוכות לטיפול שונה מהשאר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: תקשורת ראש הממשלה

הממונה על המאבק בקורונה פרופ' רוני גמזו הצהיר כי "אנחנו במרחק של שלושה שבועות מהפעלת תוכנית הרמזור", והזהיר מפני עלייה מדאיגה בהיקף התחלואה במגזר הערבי. עוד הוסיף: "בשביל לדעת מה קרה עם הגנים צריך לחכות. אנחנו רוצים להגיע להמשך ירידה ולהיות ב2% ממוצע שיעור בדיקות חיוביות".

"אנחנו רוצים לשתף את הרשות המקומית באופן פעיל, לתת לראש הרשות את כל הסמכות לעשות דיגומים"', המשיך גמזו. "אנחנו חושבים שכדי לאפשר לנו להוריד את רמת התחלואה אנחנו צריכים להגיע ל-30 אלף בדיקות לקטיעה. עם כמות הבדיקות הנוכחיות לא בטוח שנגיע לשלב הבא. אם נגיע לכמות בדיקות של 10 אלף ביום אני לא אוכל בבטחה לקיים את הצעד הבא, כי זה עלול לא לשקף את המצב בארץ ופתיחת מערכת החינוך זה צעד שיכול לקדם הדבקות והעברות".

ממונה הקורונה המשיך והתייחס לסוגיית פתיחת מערכת החינוך: "צריך יתר זהירות במערכת החינוך: פיצול כיתות, בדיקות סגל ומורים. בכיתות ה' ומעלה צריך קפסולות לא מעורבות. אנחנו רוצים להקטין את כיתות א'. התפשרנו בגיל הרך גם בגלל הקושי לעשות קפסולות בגיל הרך".

בית ספר יסודי בימי קורונה
בית ספר יסודי בימי קורונה | צילום: רויטרס

מתווה האוצר שהוצג בקבינט קובע כי חנות תוכל לפתוח את שעריה עם כניסה נפרדת בלבד מהרחוב, תוך הקפדה על תו סגול. מקומות של קבלת קהל לטיפולים סגורים אחד על אחד - 7 מטר רבוע לאדם עד חמישה אנשים. מקומות של קבלת קהל במקומות פתוחים - 7 מטר רבוע לאדם עד 20 איש.