נתניהו וכ"ץ סיכמו: כיתות א'-ד' יחזרו חלקית – חנויות ייפתחו

לקראת הדיון בקבינט הקורונה, החליטו רה"מ ושר האוצר כי יגובש מתווה לפיו שלב הפתיחה הראשון יכלול חנויות רחוב ועסקים קטנים. כיתות א'-ב' יפעלו בחצאי שבועות, וכיתות ג'-ד' בקפסולות

זמן צפייה: 01:27

קבינט הקורונה צפוי להתכנס היום (ראשון) בצהריים ולדון בדרכי היציאה מהסגר. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ הגיעו הלילה להסכמה שמשרדי האוצר והבריאות יגבשו מתווה לסוגי המסחר, ככל הנראה חנויות רחוב ושווקים פתוחים, שיוכלו להיפתח כבר ביום ראשון הבא, והיתר יידחו לשלב הבא כעבור שבועיים. במקביל להחזרת כיתות א' ו-ב' ללימודים חצי שבועיים, וכיתות ג' ו-ד' לפעילות בקפסולות.

הפרופסור רן בליצר, חבר צוות המומחים של ממונה הקורונה, כתב בטוויטר כי הצוות קורא לפתוח את כיתות א'-ד' בקפסולות. כמו כן, בליצר הדגיש את העקרונות להתמודדות ארוכת טווח עם הקורונה: דיפרנציאליות - מגבלות כניסה ויציאה וסגר פנימי במוקדי תחלואה. יש להפעיל את המגבלות באופן שוויוני ואחיד בין הסקטורים והאוכלוסיות, בכל מוקד שמתגלה ומניעת התקהלויות מסכנות. בליצר קרא להגביר משמעותית את האכיפה על חתונות רבות משתתפים ואירועים חברתיים צפופים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

התפשטות הקורונה בחברה הערבית: "בלי בדיקות, לא נחסל את המגפה"

הנער שנרצח בקטטה הלילה באזור הגלבוע: איתי יצחק בן 17 מגן נר

נתניהו מגיב להאשמות: "לא התנהל מו"מ חשאי לעסקת F-35"

במשרד החינוך מעוניינים להחזיר כבר את כיתות א' עד ו', אך במשרד הבריאות מעוניינים להחזיר לפעילות רק את כיתות א' עד ד', כאשר המחלוקת המרכזית היא סביב הקפסולות בכיתות א' ו-ב'. יכול להיות שהקבינט יחליט על פתרון ביניים, פעילות חצי שבועית, עם זאת, החלטה זו לא מלוות בפתרון ארוך טווח, שגם דורש תקציב. יש לציין כי באוצר מתנגדים להחזרת הלימודים בקפסולות ומבקשים פעילות חצאי שבועית בכיתות א' ו-ב'.

בתוך כך, הממשלה צפויה להעביר היום את המתווה החדש של ההנחיות החדשות של משרד החינוך, שנכתבו יחד עם משרד הבריאות, ומתירות לימודים בשטחים פתוחים, בקבוצות קטנות של עד תשעה תלמידים תוך שמירת מרחק ועטיית מסכות.

שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה
שוק מחנה יהודה בירושלים בימי קורונה | צילום: חדשות 13

נוסף על כך, שר הבריאות יולי אדלשטיין יביא לקבינט הצעת חוק, לפיה הקנסות שיוטלו על מי שיפר הגבלות הקורונה - יוחמרו. זאת, ברקע ההפרות הרבות שנרשמו בשבועות האחרונים והחשש כי הקנסות הנוכחיים אינם מספיקים. על פי ההצעה, מוסד חינוכי שיפתח את שעריו בניגוד לנהלים ייקנס בסכום מקסימלי של 25 אלף שקלים, במקום 5,000 שקלים כיום. על פי ההצעה הקנסות לא יהיו שווים, והגובה שלהם יותאם לכמות התלמידים שיגיעו למקום ולהיקף הפרת החוק.

כמו כן, מי שיקיים אירוע שלא כחוק עם יותר משתתפים מהמותר ייאלץ לשלם סכום של 15 אלף שקלים - פי שלושה מהחוק היום, ואילו אדם שיפתח את העסק שלו עלול לקבל דוח בגובה עשרת אלפים שקלים, במקום 5,000. על פי אדלשטיין, מטרת החוק המוצע היא להגביר את ההרתעה בקרב מפירי ההנחיות. כך למשל, טוען שר הבריאות, כי קנס של 5,000 שקלים לקיום אירוע רב משתתפים אינו מרתיע, משום שאינו הולם באופן יחסי להוצאות של אירוע כזה.

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

בעקבות הפרסום, התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, בשיתוף פעולה עם פורום הקניונים ומרכזי המסחר דרשו מקבינט הקורונה לפתוח מיד את כלל החנויות ברחבי הארץ, למעט באזורים האדומים. "הגיעו מים עד נפש", נכתב בהודעת הארגונים. "כל דחייה נוספת תמוטט עוד עסקים רבים. אנחנו יודעים לשמור בקפדנות על כללי התו הסגול".